
O tym, że zaginione dokumenty należy zastrzec, by uniemożliwić potencjalnym złodziejom ich wykorzystanie, wie chyba każdy. Nie wszyscy natomiast mają świadomość, że najbezpieczniej jest dokonać zastrzeżenia w kilku miejscach jednocześnie - na stronie gov.pl i we własnym banku. Takiej wiedzy nie posiadał na przykład jeden z naszych czytelników, który po zablokowaniu dokumentu przez rządową stronę, bez problemu wybrał na niego pieniądze w swoim banku. Dwukrotnie.
Zablokowany dowód
O sprawie poinformował jeden z naszych czytelników. Wiosną tego roku zgubił portfel z dokumentami, kartami płatniczymi oraz sporą ilością gotówki. A właściwie wydawało mu się, że zgubił, bo przedmiot znalazł się kilka dni później, pomiędzy poduszkami w kanapie. Pan Bartłomiej do tej pory zdążył już jednak zablokować wszystko, co tylko możliwe.Kolejna sytuacja, gdy dowód osobisty okazał się znowu przydatny, pojawiła się całkiem niedawno. Nasz czytelnik potrzebował większej gotówki, zaplanował więc wizytę w banku. Sądził, że sztuka z zablokowanym dowodem raczej drugi raz się nie uda. Z drugiej strony potrzeba była nagła, więc postanowił zaryzykować. Co ciekawe - znowu, bez żadnego problemu, wybrał pieniądze na nieważny dokument.
Blokowanie dokumentów przez gov.pl
Jak czytamy na rządowej stronie, zgubienie dowodu możemy zgłosić w urzędzie (konsulacie) lub przez internet. W tym drugim przypadku, należy mieć Profil Zaufany, dzięki któremu potwierdzamy tożsamość. Zgłoszenie zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dokumentu należy dokonać osobiście.Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Unieważnienie dowodu
Jak przekazał nam w mailu Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zgłoszenie utraty dowodu osobistego przez stronę gov.pl powoduje możliwość negatywnej weryfikacji jego ważności przez uprawnione do tego podmioty. W Rejestrze Dowodów Osobistych odnotowywana ma być też data i godzina unieważnienia dokumentu. Dane zgromadzone w RDO mogą zatem stanowić dowód na to, że np. wypłata środków finansowych nastąpiła już po utracie dokumentu.Minister Cyfryzacji już w 2019 roku wprowadził tzw. transakcyjne usługi zgłoszenia utraty dowodu osobistego, które umożliwiają rejestrację unieważnienia dokumentu w czasie rzeczywistym, w tym również w weekendy oraz dni świąteczne, bez względu na porę dnia. Rejestracja takiego zgłoszenia w RDO, po uwierzytelnieniu posiadacza dokumentu, następuje od razu bez konieczności rozpatrywania zgłoszenia utraty dokumentu przez urzędnika w gminie.
System ma być zintegrowany m.in. z systemami policji i innych służb.
Podobnie wprowadzono mechanizm automatycznie unieważniający dokument w RDO na skutek zarejestrowania kradzieży dokumentu w systemie Policji (systemy są zintegrowane). Działania te zostały podjęte w celu umożliwienia jak najszybszej weryfikacji ważności dowodu osobistego.
W tym trybie udostępniając dane z RDO, porównuje się przekazywane przez uprawniony podmiot dane z danymi zawartymi w RDO. Udostępnienie danych w tym trybie potwierdza istnienie albo nieistnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zakres danych (..) Bank sam decyduje, w jakich procesach z klientem zamierza weryfikować dowód osobisty przy użyciu wskazanej usługi.
Odpowiedź banku
W związku z informacją przekazaną przez KPRM, że “obecnie znacząca liczba banków uzyskała zgodę ministra na dostęp do RDO w tym trybie i korzysta z integracji z usługą weryfikacji dowodu osobistego” postanowiliśmy zapytać, czy do tego grona zalicza się największy bank uniwersalny w Polsce, PKO BP. Zwróciliśmy się zatem bezpośrednio do biura prasowego instytucji.Nasi klienci mogą zastrzec swój dowód osobisty w oddziale, poprzez bezpłatną infolinię 800 302 302 oraz online w naszym serwisie transakcyjnym iPKO. Dokument zarejestrowany w Systemie Dokumenty Zastrzeżone uniemożliwia realizowanie operacji bankowych i podpisywanie umów.
Kolejnym krokiem powinno być powiadomienie policji (jeśli dokumenty utracono w wyniku przestępstwa) i zgłoszenie utraty dokumentu do urzędu lub online na obywatel.gov.pl, co pozwala złożyć wniosek o wyrobienie nowego dokumentu. Zadbanie o zgłoszenie utraty dokumentu we wszystkich wymienionych miejscach jest kluczowe jeśli chodzi o ochronę przed kradzieżą tożsamości.
Dlaczego należy zastrzegać dowód przez bank?
– System Dokumenty Zastrzeżone jest obecnie najważniejszym ogólnopolskim systemem przeciwdziałającym wyłudzeniom z użyciem cudzej tożsamości, który pierwotnie powstał jako system branżowy, stworzony przez sektor bankowy w celu umożliwienia bankom weryfikacji tożsamości osób stających do czynności bankowych – tłumaczy Dariusz Kozłowski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji.To mnóstwo informacji wymaganych do prawidłowego działania usługi, jakie banki muszą wprowadzić, a które w ich systemach bankowych rzadko się znajdują ponieważ dla procesów bankowych są w większości zbędne i zgodnie z obowiązującymi wytycznymi RODO nie powinny być nadmiarowo przetwarzane. Dodatkowo, wprowadzenie takiej dużej ilości treści w zapytaniu zwiększa ryzyko popełnienia błędu - na przykład literówki, która wystarczy do tego, by system nie odpowiedział prawidłowo na zapytanie.
Czy we wszystkich bankach taką weryfikację przeprowadza się przy okazji każdej wypłaty środków - jeżeli jest ona dokonywana przez stałego klienta, którego historia i wszelkie dane są widoczne w systemie? To wynika głównie z obowiązujących wewnętrznych procedur bankowych. Banki mogą wysyłać takie zapytania do RDO, ale też nie muszą, skoro ich systemy wewnętrzne pozwalają na dokonanie odpowiedniej weryfikacji klienta.
Przypominam, że klient jest zobowiązany do zaktualizowania w banku informacji o sobie, w tym w szczególności o utracie lub wymianie dowodu osobistego.
Już od wielu lat prowadzimy kampanię dotyczącą konieczności zastrzegania dokumentów w sektorze bankowym. Z Systemu Dokumenty Zastrzeżone korzystają wszystkie podmioty, w których klient musi okazać dokument. Jeśli osoba zastrzeże swój dowód, ma pewność, że nawet instytucje, które nie mają dostępu do bazy PESEL i RDO, będą w stanie taki dokument wyłapać.
Aby dodać swój dokument do Systemu Dokumenty Zastrzeżone, należy poinformować swój bank - można to zrobić na również telefonicznie np. pod numerem 828 828 828. Co istotne i wygodne, system umożliwia również czasowe zastrzeżenie dokumentu na kilka dni, gdy osoba nie jest pewna czy dokument został jej skradziony czy też został np. w domu.
