Liczba firm prowadzonych przez kobiety w ostatnim roku spadła o dobrych parę procent. Choć zjawisko to widać w skali kraju, w regionach występują zauważalne różnice w przedsiębiorczości pań. Gdzie szefowych jest najwięcej, a gdzie niewiele?
Obecnie 32,5 procent polskich firm jest prowadzonych przez kobiety. Odsetek takich spółek zarejestrowanych w KRS zmniejszył się jednak o 3 proc. w porównaniu z początkiem 2021 r. – wskazuje Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką.
Jak obrazują dane z wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet, większość działalności prowadzonych przez panie to małe przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 pracowników.
Najbardziej aktywne w biznesie są mieszkanki województwa zachodniopomorskiego, gdzie odsetek firm będących 100-proc. własnością kobiet sięga 35 procent (styczeń 2022 r.). Budujący jest fakt, że przez ostatni rok wskaźnik ten podniósł się o niemałe 4 procent.
Drugie miejsce w zestawianiu zajęło województwo świętokrzyskie. Udział biznesów pań wzrósł tu o całe 6 proc. i wynosi już 34,5 proc. wszystkich firm. Ostatnie miejsce na podium zajęło woj. dolnośląskie z 33,5 proc. firm należących do kobiet (4-proc. wzrost).
Co ciekawe, województwo mazowieckie znajduje się dopiero na czwartym miejscu, z 33 proc. firm kobiet i 3-proc. wzrostem. W Małopolsce jest to zaś 33 proc. firm, których jest o 5,5 proc. więcej, niż rok temu.
Kolejnym liderem wzrostu jest też woj. podkarpackie, gdzie także zanotowano wzrost o 5,5 proc., do poziomu 31,5 procenta.
Fundacja opisuje też drugą stronę medalu, czyli regiony z najmniejszym udziałem firm prowadzonych przez panie oraz te ze spadkami udziału.
W województwie podlaskim firmy należące do kobiet to jedynie 28 proc. Co gorsza odsetek ten spadł o 22 proc. w ostatnim roku. W woj. opolskim wskaźnik spadł o całe 3 proc., a w śląskim – o 0,5 proc. W obu odsetek firm należących do kobiet stanowi obecnie 31,5 proc. wszystkich przedsiębiorstw.
Firmy kobiet w pandemii
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką przypomina, że w wyniku pandemii COVID-19 co piąta polska przedsiębiorczyni musiała zmienić profil działalności.
Jedna trzecia firm pań miała zaś problemy z prowadzeniem działalności na przestrzeni ostatniego roku (styczeń 2021 – styczeń 2022).
Jak podają eksperci, nawet około 40 proc. polskich właścicielek firm może mieć problem z wyceną świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Wśród kobiet, które chciałyby założyć działalność, a tego nie z robiły 16 proc. wskazuje zaś, że głównym powodem jest brak pewności siebie.
– Ta niepewność może po części wynikać z tzw. nieświadomych uprzedzeń (ang. unconscious bias), czyli podświadomych nastawień i stereotypów, które sprawiają, że myśli, decyzje i zachowania, które mogą wydawać się obiektywne, wcale takie nie są – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Jak dodaje Kozierowska, w polskiej kulturze nadal cierpi przekonanie, że kobiety nie są przedsiębiorcze, nie radzą sobie w biznesie, i że ich naturalnym środowiskiem są dom oraz rodzina.