INNPoland_avatar

Unia Europejska chce zepsuć biznes dark store'om. Każe traktować kurierów jak ludzi

Natalia Gorzelnik

21 lutego 2022, 16:41 · 3 minuty czytania
Zamawiasz zakupy przez aplikację, a po kwadransie kurier dostarcza ci je pod drzwi? W dużych polskich miastach to już norma. Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które specjalizują się w tzw. quick commerce, jednak okres ich złotych żniw może się wkrótce zakończyć. Wszystko przez unijne regulacje, cywilizujące zawód kuriera.


Unia Europejska chce zepsuć biznes dark store'om. Każe traktować kurierów jak ludzi

Natalia Gorzelnik
21 lutego 2022, 16:41 • 1 minuta czytania
Zamawiasz zakupy przez aplikację, a po kwadransie kurier dostarcza ci je pod drzwi? W dużych polskich miastach to już norma. Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które specjalizują się w tzw. quick commerce, jednak okres ich złotych żniw może się wkrótce zakończyć. Wszystko przez unijne regulacje, cywilizujące zawód kuriera.
Dark store'y to już naturalny element krajobrazu dużych miast Fot. Jakub Kaminski/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Warunki pracy kurierów

Podstawą pracy firm, oferujących usługi dostarczania zakupów w 15 minut – przypomnijmy, to m.in. Lisek, Glovo (pod własną marką i z Biedronką w ramach usługi BIEK) Stuart, Jokr, i Żabka (w usłudze Jush) – są sprawni kurierzy.


Praca kuriera nie należy jednak do idealnych. Problemem są niskie stawki, nieregularne warunki pracy, brak możliwości zaplanowania życia prywatnego (bo często muszą "polować" na zlecenia) i niedające żadnych praw pracowniczych umowy.

To jednak ma się zmienić. Jak przypomina money.pl, Bruksela chce dyrektywą ucywilizować rynek kierowców firm przewozowych i kurierów. Każdy zatrudniony, którego praca jest kontrolowana przez aplikację cyfrową, będzie traktowany jako pracownik etatowy, bez względu na rodzaj podpisanej umowy. To oznacza, że będą mogli korzystać z praw pracowniczych i świadczeń socjalnych.

Anonimowy informator portalu twierdzi, że najbliższe 12 miesięcy po wejściu w życie dyrektywy zadecyduje o kształcie sektora, bo wtedy będzie wiadomo, komu udało się przetrwać.

– Zgodnie z tym, co słyszałem, firmy q-commerce muszą czterokrotnie zwiększyć liczbę zamówień i dwukrotnie wartość koszyka. Na samym starcie taki dynamiczny wzrost jest możliwy, biorąc też pod uwagę to, że proponują cross sellingiem produkty o większej marżowości, to te liczby mogą być sporo mniejsze – tłumaczy.

Proces dochodzenia do rentowności miałby zająć od 12 do 24 miesięcy. Dużo zależy od promocji, dostępności oraz optymalizacji logistyki wraz ze wzrostem zamówień.

Czy q-commerce wyprze tradycyjny handel?

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, q-commerce będzie rozwijać się przede wszystkim w największych miastach, czyli tam, gdzie zagęszczenie ludności jest największe. Rozmówcy portalu nie mają jednak wątpliwości, że nie pójdzie za tym wypieranie tradycyjnego handlu.

Dlaczego? Zakupy z szybką dostawą klienci robią najczęściej pod wpływem chwili, np. gdy uświadomią sobie, że czegoś im brakuje na kolację. Do sklepu idą natomiast z konkretną listą. Dodatkowo niektóre firmy z tego sektora specjalizują się w tym, że po prostu robią zakupy w sklepach za klienta, a za ich dostarczenie pobierają marżę. A to nie podoba się wszystkim klientom.

Q-commerce na pewno nie wyprze handlu tradycyjnego, tym bardziej, że ma on raczej charakter impulsowy. Na pewno ten trend będzie się rozwijać, zwłaszcza w miastach, gdzie ludzie żyją szybko, a całe dzielnice są wyłącznie sypialniami. Ten rodzaj zakupów ma jednak charakter przede wszystkim doraźny. Maciej Ptaszyńskiwiceprezes Polskiej Izby Handlu

Dark store szpecą miasta

Jak pisaliśmy w INNPoland, Amsterdam – stolica Niderlandów to pierwsze miasto, które zdecydowało o zakazie otwierania nowych dark store'ów. Rozwiązanie utrudni rozwój szybkich dostaw zakupów do klientów tzw. "ciemnych sklepów".

Czytaj także: https://innpoland.pl/175465,pierwsze-miasto-banuje-dark-store-y

Władze miasta zwracają uwagę na skargi okolicznych mieszkańców związane z hałasem w dark store'ach. Mieszkańcom przeszkadzają także skutery wykorzystywane przez kurierów od świtu do nocy, również zakłócające spokój. Do tego problemem jest brzydki wygląd dark store'ów, które są niedostępnymi dla klientów lokalami z przyciemnionymi szybami.

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google