INNPoland_avatar

PO chciała sprzedać Lotos Rosjanom? Pojawiły się nowe informacje

Kamil Rakosza-Napieraj

16 maja 2022, 08:05 · 2 minuty czytania
W 2011 r. ówczesny minister skarbu państwa Aleksander Grad negocjował z Rosjanami przejęcie Lotosu. Zakupem spółki paliwowej był zainteresowany brytyjsko-rosyjskie joint-venture joint-venture Tiumeńskiej Kompanii Naftowej z British Petroleum (TNK-BP).


PO chciała sprzedać Lotos Rosjanom? Pojawiły się nowe informacje

Kamil Rakosza-Napieraj
16 maja 2022, 08:05 • 1 minuta czytania
W 2011 r. ówczesny minister skarbu państwa Aleksander Grad negocjował z Rosjanami przejęcie Lotosu. Zakupem spółki paliwowej był zainteresowany brytyjsko-rosyjskie joint-venture joint-venture Tiumeńskiej Kompanii Naftowej z British Petroleum (TNK-BP).
Rząd PO miał negocjować z Rosjanami sprzedaż Lotosu Fot. Łukasz Gdak/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

W ostatnich miesiącach kontrowersje wywołuje planowana sprzedaż 80 proc. stacji benzynowych Lotosu węgierskiej spółce MOL. Wynikają one z powiązań Węgrów z MOL-a z Rosjanami.


Okazuje się, że to nie pierwszy raz, kiedy dopuszczamy ryzyko wpuszczenia Rosjan na polski rynek paliwowy. "Super Express" dotarł do dokumentów, które stanowią dowód na to, że w 2011 r. rząd Donalda Tuska prowadził negocjacje z brytyjsko-rosyjskim joint-venture TNK-BP. Za rozmowy odpowiadał ówczesny minister skarbu Aleksander Grad.

Platforma chciała sprzedać Lotos Rosjanom?

Dokumenty, do których dotarł "SE", wskazują, że w październiku 2011 r. Skarb Państwa wyłonił trzy podmioty, które brano pod uwagę przy sprzedaży Lotosu. Oprócz wspomnianego TNK-BP kupno gdańskiej rafinerii rozważały węgierski MOL oraz transnarodowa grupa kapitałowa Mercuria zarejestrowana w Holandii.

Ostatecznie rząd Donalda Tuska zrezygnował z planów prywatyzacji rafinerii, natomiast Aleksander Grad w listopadzie 2011 r. pożegnał się ze stanowiskiem ministra skarbu.

Zdjęcie dokumentu opublikował na Twitterze prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Fuzja Lotosu z Orlenem

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, węgierski MOL odkupi od Orlenu część stacji Lotosu po fuzji obu firm, a gigant naftowy Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej przejmie część udziałów w rafinerii. Transakcje były warunkiem zgody Komisji Europejskiej na połączenie polskich marek.

Sprzedaż niektórych aktywów Lotosu jest konieczna, jeśli PKN Orlen, kierowany przez Daniela Obajtka, chce zrealizować swój plan fuzji. Komisja Europejska zgodziła się na to, by Orlen przejął Lotos, ale postawiła kilka warunków. Wśród nich znalazła się m.in. sprzedaż 30 proc. udziałów rafinerii Lotosu i sprzedaż 389 stacji paliw, stanowiących około 80 proc. sieci gdańskiej spółki.

Daniel Obajtek udzielił wywiadu w RMF FM, gdzie pytany był o fuzję Orlenu i Lotosu. Krzysztof Ziemiec pytał m.in. o to, kiedy cały proces się zakończy.

– To jest kwestia czerwca, przełom czerwca i lipca. Uważamy, że ten proces musi szybko nastąpić, byśmy mogli z naszymi partnerami bardzo szybko działać – podkreślił prezes koncernu paliwowego.

Partnerem do zakupu części rafinerii w Gdańsku zostanie saudyjski koncern Saudi Aramco. Stacje Lotosu odkupić ma węgierski MOL. Cena w przedwstępnej umowie za udziały w Lotos Asfalt, jaką ma zapłacić Aramco została ustalona na ok. 1,15 mld zł — informował PKN Orlen.

Jednocześnie PKN Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Cena jaką Orlen ma zapłacić za te punkty ok. 229 mln euro.