Niemieckie władze obniżyły o ok. 35 centów (1,60 zł) cenę benzyny premium i diesla w hurcie. Przy obecnym trendzie ceny paliwa w Polsce mogą po prostu dogonić niemieckie. Na dodatek Niemcy wprowadzili specjalne bilety miesięczne za 9 euro. Obowiązują w całym transporcie publicznym na terenie całego kraju, z wyjątkiem pociągów dalekobieżnych.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Od 1 czerwca Niemcy obniżają podatek paliwowy. Benzyna klasy "premium" w Niemczech stanieje o 35,2 eurocentów, a olej napędowy o 16,7 eurocentów. DW.com przypomina, że to stawki maksymalnie dozwolone przez Unię Europejską. Obniżka podatku obowiązuje przez trzy miesiące i ma odciążyć kierowców w warunkach stale rosnących cen paliw.
2,13 - 2,14 euro za litr Super E10 (benzyny premium) - tyle płacą dziś niemieccy kierowcy. Diesel jest w bardzo zbliżonej cenie. Niemiecki rząd postanowił ulżyć kierowcom i obniża podatki na paliwa. Cena spadnie o ok. 35 eurocentów - to ponad 1,60 zł na litrze. Ale, jak pisze DW, obniżka podatków dotyczy handlu hurtowego a właściciele stacji nie mają obowiązku dzielić się obniżką z klientami. Mimo wszystko, w warunkach sporej konkurencji trudno nie spodziewać się spadku cen.
DW.com wylicza, że jeśli obniżka podatku zostałaby w całości przekazana konsumentom, litr oleju napędowego kosztowałby około 1,86 euro (8,54 zł), a benzyny E10 – 1,78 euro (8,17 zł).
Tymczasem w Polsce Orlen po raz kolejny podniósł hurtowe ceny paliw. 7,406 zł - to aktualna cena za benzynę 95 w hurcie. Kupione za tę cenę paliwo po doliczeniu 8 proc. VAT nie może na stacji kosztować mniej niż 8 złotych - i to zakładając, że stacja nie zarobi na sprzedaży ani grosza.
Superbilet na całe Niemcy
Na dodatek Niemcy wprowadziły właśnie nowy rodzaj biletu miesięcznego za 9 euro. Jego posiadacze mogą podróżować wszystkimi autobusami, tramwajami, pociągami metra, pociągami podmiejskich oraz pociągami komunikacji lokalnej i regionalnej w całych Niemczech. Jeśli chodzi o pociągi, bilet obowiązuje u wszystkich operatorów i jest ważny tylko w drugiej klasie. Mogą go też kupić obcokrajowcy.
Bilety nie upoważniają tylko do przejazdów dalekobieżnych pociągami ICE, Intercity i Eurocity, pociągami prywatnego przewoźnika Flix oraz autokarami dalekobieżnymi.
Nowy bilet stał się w Niemczech wielkim hitem. Jeszcze przed 1 czerwca - obowiązuje od dziś - sprzedano ich 7 milionów. Tak znacząca przedsprzedaż wskazuje, że być może władze wydłużą okres jego obowiązywania - na razie nowe specjalne bilety mają działać tylko w czerwcu, lipcu i sierpniu. 9 euro to nieco ponad 41 złotych. W Warszawie miesięczny bilet sieciowy na każdy rodzaj komunikacji publicznej kosztuje obecnie 98 złotych.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl