Cena benzyny 95-oktanowej zbliża się do psychologicznej granicy 8 zł za litr. Nieco tańszy jest diesel, ale ta informacja nie będzie powodem do hurraoptymizmu kierowców. Zadowoleni mogą być jedynie tankujący autogaz.
Jak podaje e-petrol.pl, średnia ogólnopolska cena benzyny 98 w tym tygodniu przekroczyła granicę 8 zł/l. To jeszcze nic, bo wiele wskazuje na to, że także cena najpopularniejszej 95-tki zbliży się do tej cyfry.W najbliższym tygodniu powinna jednak jeszcze mieścić się w przedziale 7,70-7,94 zł za litr.
Ceny paliw w najbliższym tygodniu
"Wyraźnie taniej może być oferowany diesel, właściciele stacji paliw podwyższą ceny, ale powinni sprzedawać go po 7,33-7,48 zł/l. W przypadku autogazu kierowcy na razie mogą odetchnąć. Analitycy e-petrol.pl prognozują czasową stabilizację ceny LPG. W najbliższych dniach średnio w kraju cena LPG powinna utrzymywać się w przedziale 3,56-3,66 zł/l" – czytamy.
Benzyna już za osiem złotych
Jak pisaliśmy w INNPoland, od czwartku 2 czerwca, benzyna 95 kupiona bez rabatu w hurcie, na stacji musi kosztować minimum 8 złotych za litr. Z czego to wynika? Od 27 maja hurtowa cena 95 w Orlenie (mowa o handlu hurtowym, czyli sprzedaży dla stacji paliw) przekracza 7 złotych. I nie mówimy o groszu czy dwóch ponad 7 złotych. 27 maja owszem, cena wynosiła w zaokrągleniu 7,08 zł, ale od tej pory zdążyła urosnąć do... 7,406 zł.
Co to oznacza dla kierowców? Jeśli założymy, że stacja benzynowa nie chce zarobić na tym paliwie ani grosza, musi doliczyć do tej ceny jedynie podatek VAT w wysokości 8 proc. To oznacza, że absolutnie minimalna cena na dystrybutorze sięga niemal 8 złotych (dokładnie 7,998 zł za litr).
Faktem jest, że wiele stacji z racji dużych, regularnych zamówień otrzymuje od Orlenu upusty. Są i stacje, które zniżek nie dostają. Z drugiej jednak strony trudno sobie wyobrazić, by kogokolwiek było stać na sprzedawanie produtków z zerową marżą - a stacje są biznesami dość kosztochłonnymi. Mają 24-godzinną obsadę, zużywają dużo prądu, ich obsługa wymaga wykwalifikowanego personelu.
Zauważmy też, że ciągle płacimy za paliwo stosunkowo niski VAT - został on obniżony z 23 na 8 procent. Gdyby Orlen trzymał obecną cenę hurtową i przestał obowiązywać niższy VAT, litr benzyny 95 kosztowałby już nie 8, ale 9,11 zł.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jestem redaktorem prowadzącym INNPoland.pl. Pracowałem m.in. dla Vice, newonce, naTemat i Next.gazeta.pl. W INN piszę swoje "rakoszyzmy". Prywatnie tworzę własne "Walden" w nadwarciańskim zaciszu. Poza tym co jakiś czas studiuję coś nowego.