Kruszwil ma zapłacić 50 tys. zł, Maffashion 30 tys. złotych. Ukaranych zostało jeszcze czworo innych influencerów. Powodem jest brak współpracy z UOKiK. W sumie muszą zapłacić 139 tys. zł.
Pod koniec ubiegłego roku pisaliśmy w INNPoland o postępowaniu wyjaśniającym UOKiK z powodu nieudzielenia informacji w sprawie dot. kryptoreklamy przez influencerów. Współpracy z Urzędem influencerzy nie nawiązali do tej pory, dlatego zdecydowano o nałożeniu kar.
"Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd" – czytamy w komunikacie UOKiK.
Decyzje nie są prawomocne.
Kary dla influencerów
– Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe - to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro.
Prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.
Kary pieniężne otrzymali:
Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
Paweł Malinowski – 20 tys. zł
Marcin Malczyński – 10 tys. zł
Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jestem redaktorem prowadzącym INNPoland.pl. Pracowałem m.in. dla Vice, newonce, naTemat i Next.gazeta.pl. W INN piszę swoje "rakoszyzmy". Prywatnie tworzę własne "Walden" w nadwarciańskim zaciszu. Poza tym co jakiś czas studiuję coś nowego.