Maffashion na celowniku UOKiK. Zapomniała odpowiedzieć w sprawie kryptoreklamy
Redakcja INNPoland
29 listopada 2021, 10:15·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 29 listopada 2021, 10:15
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza, czy influencerzy w mediach społecznościowych promują oszustwa. Jest to część dużego postępowania dot. kryptoreklamy. Okazuje się, że w toku są też cztery postępowania dot. nałożenia kary na influencerów, którzy z urzędem nie współpracowali – a wśród nich jest Julia Kuczyńska, czyli Maffashion.
Reklama.
UOKiK sprawdza influencerów
Jak tłumaczy UOKiK, scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych prezes UOKiK podjął już we wrześni br. – a jego kolejnym etapem działań jest wszczęcie postępowania dot. promowania scamu.
– Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie UOKiK przeciw Maffashion
Równocześnie UOKiK poinformował o tym, że wszczął cztery postępowania z powodu nieudzielenia informacji w postępowaniu dot. kryptoreklamy. Urząd rozesłał bowiem do influencerów i agencji reklamowych wezwania do udzielenia informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów.
– Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Karę za brak współpracy w toku postępowania UOKiK mogą otrzymać:
UOKiK zachęca do zgłaszania scamów promowanych przez influcencerów na adres scam@uokik.gov.pl.
"Przeanalizujemy Twoje zgłoszenie i zdecydujemy, czy zasadne jest postawienie zarzutów. Wyślij nam zrzut ekranu, nagrany film lub po prostu link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidłowości jakie zauważyłeś. Im więcej informacji i materiałów, tym lepiej. Gwarantujemy anonimowość" – podkreśla UOKiK.