Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Wprowadzone przez rząd w 2021 roku bony turystyczne można wykorzystać jeszcze tylko do końca września 2022 roku (zainteresowanie nimi jest spore - tylko w ciągu pierwszej doby działania bonu aktywowano niemal 109 tys. świadczeń na łączną wartość 94 mln zł).
Świadczenia nie można wymienić na gotówkę lub żadną inną postać środków płatniczych. Jeśli natomiast turysta nie wykorzystał bonu, który chciał zrealizować w biurze podróży, wtedy zamiast zwrotu pieniędzy w formie gotówki biuro mogło zaproponować klientowi bon, który jest ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy. Teraz, dzięki reakcji UOKIK, biura podróży będą zobowiązane do wypłacenia gotówki.
W wyniku licznych sygnałów konsumenckich urząd postanowił bowiem sprawdzić organizacje turystyczne, w jaki sposób w rzeczywistości rozliczane są bony. Jak podaje UOKIK, wątpliwości urzędu wzbudziły "warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności".
"Przeanalizowaliśmy warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania" - informuje w komunikacie prasowym Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes podkreślił jednocześnie, że "dzięki otwartej postawie przedsiębiorców" niezgodne z prawem postanowienia udało się zlikwidować. Jak dodaje, udało się zmienić praktyki biur podróży, bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych. Urząd wskazuje, że biura podróży zobowiązały się do "zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta".
UOKiK objął swoimi działaniami następujące biura podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland. Działaniami urzędu objęci zostali również przedsiębiorcy współpracujący z tymi biurami.
Z ustaleń UOKIK wynika, że w przypadku działań Orient Travel spółka nie przekazywała konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie kowidowej, a L.T.M. Luxury Travel Managemet "wydało tylko kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji".
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
W ramach Polskiego Bonu Turystycznego na każde dziecko poniżej 18. roku życia przypada 500 zł do wykorzystania na pobyt w hotelu, pensjonatach, koloniach, a także obozach harcerskich lub sportowo-rekreacyjnych. Ponadto, dodatkowy bon o wartości 500 zł przysługuje osobom niepełnoletnim z niepełnosprawnościami - w sumie mogą oni liczyć na 1000 zł.
Jak otrzymuje się bon? Rodzice lub opiekunowie prawni dostają unikalny 16-cyfrowy numer – to właśnie po niego trzeba zalogować się na platformę PUE ZUS. Bon otrzymują w formie SMS na wskazany wcześniej numer telefonu lub w postaci e-mail na podany adres.