Powszechnie dostępna mobilność z ekosystemem na ziemi i w powietrzu, a wszystko to przy zachowaniu zerowej emisji. Brzmi jak utopia? Być może, ale kiedyś tak samo myślano o lataniu statkami powietrznymi, nie mówiąc już o lotach w kosmos. A jednak się ziściło. Dlatego zawsze lepiej mierzyć wyżej niż niżej, nawet jeśli cel wydaje się nieuchwytny. Z takiego właśnie założenia wychodzi Hyundai. Południowokoreański koncern motoryzacyjny na bezemisyjnych rozwiązaniach mobilnych opiera swoją wizję "
Postęp dla Ludzkości".
Jak jedna z najbardziej znanych marek na światowym rynku motoryzacyjnym rozumie ten postęp? Otóż opiera go na trzech filarach. Pierwszym jest dążenie do bycia liderem elektromobilności poprzez elektryfikację całej gamy modelowej aut. Drugi to poszukiwanie rozwiązań rewolucjonizujących przemieszczanie się ludzkości (bezpośrednio w pojazdach lub pośrednio za pomocą maszyn wyręczających człowieka). Jako trzeci fundament widzi technologie dokonujące rewolucji w światowej gospodarce energetycznej.
W sektorze e-mobilności Hyundai może już pochwalić się najszerszą gamą zelektryfikowanych napędów w Europie. Na naszym kontynencie amatorzy samochodów ograniczających emisję spalin do atmosfery mają do wyboru aż 15 zelektryfikowanych modeli osobowych i użytkowych tej marki z różnego rodzaju napędami alternatywnymi. W ofercie są miękkie hybrydy, hybrydy, hybrydy typu plug-in, auta z napędem elektrycznym bateryjnym, a także pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Pod hasłem "Let Hyundai power your world" gigant motoryzacyjny z Seulu rozwija ostatnio koncept IONIQ. Spoiwem tej nowej submarki pojazdów elektrycznych, mającej być esencją zrównoważonej mobilności i elektryzującej radości z jazdy, jest elektryczna platforma modułowa (E-GMP). Producent przekonuje, że zapewnia ona szybsze ładowanie, większy zasięg jazdy, większą przestrzeń wewnętrzną i lepszą obsługę. Właściwości jezdne poprawia ułożenie akumulatora pomiędzy jej osiami.
Pierwszym modelem zbudowanym w oparciu o tę dedykowaną platformę jest
IONIQ 5. Ten w pełni elektryczny model podbija serca e-kierowców pod różną szerokością geograficzną i wszystkich tych, którzy chcą być odpowiedzialni za bardziej zrównoważoną przyszłość. Samochód, który po raz pierwszy został zaprezentowany podczas wystawy International Motor Show (IAA) 2019 we Frankfurcie nad Menem, w 2022 roku zdobył tytuł "Światowy Samochód Roku" podczas New York International Auto Show (NYIAS).
IONIQ 5, klasyfikowany jako akumulatorowy pojazd elektryczny (BEV), to całkowicie elektryczny, średniej wielkości SUV. Dysponuje on akumulatorem 800 V zapewniającym ultraszybkie ładowanie (baterię można naładować od 10 do 80 procent w ciągu zaledwie 18 minut). Na jednym ładowaniu samochód jest w stanie przejechać około 470–480 km (zasięg ten oszacowany został dla wersji z napędem na dwa koła 2WD i akumulatorem 72,6 kWh). Aby zwiększyć zasięg o 100 km, wystarczy jedynie 5-minutowe podładowanie!
Bardzo przestronne wnętrze IONIQ 5 łączy innowacje technologiczne i inteligentne funkcje z komfortowym wykonaniem bazującym na materiałach pozyskanych w zrównoważony sposób. Wśród przyjaznych dla środowiska tworzyw, które służą do produkcji wielu elementów jego wnętrza (siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga, podłokietnik), znajdziemy butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i biofarbę z ekstraktami roślinnymi np. olejem z rzepaku czy kukurydzy.
Wygodne podróżowanie umożliwia m.in. technologia Vehicle-to-Load (V2L). Służy ona do zasilania (zarówno w ruchu, jak i w terenie) dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery czy sprzęt kempingowy. Zaawansowana łączność obejmuje usługi Bluelink (kontrolowanie samochodu smartfonem i głosem) i system nawigacji z prognozą ruchu i informacjami o stacjach ładowania. Bezpieczeństwo jazdy wzmacniają cyfrowe lusterka boczne, system kamer 360° i asystenci np. unikania kolizji i świateł drogowych.
Warto jeszcze dodać, że na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku e-pojazd IONIQ 5 zgarnął również nagrodę w kategorii "Światowy Design Samochodu Roku". Jego wygląd zewnętrzny definiują ostre linie, reflektory LED z motywem Parametrycznych Pikseli, aktywne wloty powietrza czy innowacyjny dach solarny z panelami fotowoltaicznymi. We wnętrzu uwagę zwraca modułowa deska rozdzielcza z dwoma zintegrowanymi wyświetlaczami, ruchoma konsola środkowa czy elektrycznie przesuwane tylne siedzenia.
Dla Hyundai samochód elektryczny IONIQ 5 ma być trampoliną do celu, jakim jest zelektryfikowanie wszystkich swoich modeli jako pierwszy producent aut na świecie. Zdaniem managerów i inżynierów południowokoreańskiego koncernu taki wyczyn przyspieszy elektryfikację całego przemysłu motoryzacyjnego, która jest nieuchronna z uwagi na rosnącą liczbę coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów. Zaznaczmy, że trwają też finalne pracy nad kolejnymi modelami tej linii – IONIQ 6 i IONIQ 7.
W wizji "Postęp dla Ludzkości" marka Hyundai rozszerza swoje zobowiązanie do zerowej emisji i zrównoważonego rozwoju na wszystkie sektory mobilności. Jednym z nich są innowacyjne rozwiązania transportowe, takie jak pilotowane pojazdy mobilności powietrznej (UAM) i autonomiczne pojazdy naziemne specjalnego przeznaczenia (PBV), oba połączone z hubami (punktami przesiadkowymi ziemia-powietrze). W mobilnym mieście przyszłości ma też nie zabraknąć Robotaxi, autonomicznych taksówek nowej generacji.
Przyszłość mobilności ma mieć też oblicze zaawansowanej robotyki. Wśród projektów, z którymi Koreańczycy wiążą duże nadzieje, można wymienić chodzący samochód Elevate (modułowy samochód elektryczny z robotycznymi nogami) o zastosowaniu serwisowym (np. do transportu osób z niepełnosprawnościami) oraz tworzone we współpracy z Boston Dynamics roboty, które mają stać się współpracownikami ludzi w domach, biurach i fabrykach. Cel – rewolucja w logistyce i dostęp do miejsc, które wcześniej były nieosiągalne.
W swoich deklaracjach Hyundai zapowiada, że chce mieć swój czynny i niemały udział w rewolucji energetycznej na świecie. Koncern pracuje nad osiągnięciem neutralności węglowej do 2045 roku. Oprócz elektryfikacji pojazdów rozwija też infrastrukturę ładowania przy autostradach, na obszarach miejskich i w domach. Stopniowo przechodzi na korzystanie w coraz większym stopniu z energii odnawialnej we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych na świecie i rozwija program współpracy dla całego łańcucha dostaw.
W tych planach koncern z pochyloną literą H w logo stawia od dawna na energię wodorową. Przekonuje, że wodór (H) to przyjazne środowisku, łatwe w przechowywaniu i wysokowydajne źródło energii, które jako paliwo przyszłości może stać się przełomem w wielu sektorach gospodarki. W badaniach nad technologiami wodorowymi rozwija produkcję zielonego wodoru (wytwarzanego w procesie elektrolizy bez emisji CO2) i projektuje pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV) np. samochody NEXO czy ciężarówki XCIENT.
"Postęp dla ludzkości" w rozumieniu Hyundai można więc opisać jako wizję świata z zerową emisją i neutralnością węglową we wszystkich sektorach mobilności. Taki, w którym na drogach królują pojazdy elektryczne bateryjne, pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi i pojazdy autonomiczne. Miejsce, gdzie mieszkańcy mogą liczyć na dużą pomoc i liczne udogodnienia ze strony inteligentnych mobilnych rozwiązań (roboty serwisowe i dostawcze, huby komunikacyjne ziemia-powietrze).
Więcej informacji o wizji zrównoważonej przyszłości Hyundai i inwestycjach w szeroko rozumianą mobilność przez producenta aut można znaleźć na
tej stronie. W przypadku zainteresowania samochodem elektrycznym IONIQ 5 warto zorientować się, czy istnieje możliwość skorzystania z dopłaty rządowej do zakupu tego modelu w ramach programu "Mój elektryk". Jeszcze w tym roku do salonów ma trafić jego następca – IONIQ 6, natomiast w 2024 roku zadebiutuje jeszcze większy rozmiarem model IONIQ 7.
Artykuł powstał we współpracy z Hyundai