logo
Fot. mat. prasowe
Reklama.

E-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” to pierwsza publikacja projektu Food and Design, który w październiku powołała agencja Od kuchni. W trendbooku pojawiły się wypowiedzi specjalistów z branż takich, jak: komunikacja, marketing i media, zakupy i decyzje zakupowe, FMCG i przemysł spożywczy, prawo, produkcja contentu, projektowanie, stylizacja, a wszystko pod wspólnym mianownikiem jedzenia. 

Autorzy trendbooka postanowili zadać pytania, które od dawna nurtowały branżę. W tym m.in.:

  • Jak rozumiesz sformułowanie „jedzenie przyszłości”?
  • Kulinarny hedonizm czy restrykcyjne podejście do diety? Jaki będzie nasz stosunek do odżywiania w 2030 roku?
  • Jak rozwinie się trend roślinnych alternatyw dla mleka? Z czym będziemy pić kawę w 2030 roku?
  • Co eksperci powiedzieli o przyszłości jedzenia?

    Wkrótce na naszych talerzach mogą zagościć m.in. bogate w białko… owady! Ponadto silne trendy, które już teraz dostrzegamy w komunikacji wielu marek z sektora food, to koncentrowanie się na ekologicznych aspektach żywności oraz comfort food, ale w zdrowszej formie. Liczne opinie osób zajmujących się wieloma dziedzinami potwierdzają, że powinniśmy być gotowi na te zmiany – komentuje Magda Malutko, pomysłodawczyni projektu Food Design oraz CEO agencji kreatywnej Od kuchni.

    To nie jedyne zaskakujące wnioski, które wskazali specjaliści. W publikacji poruszono również temat marketingu i komunikacji marek spożywczych oraz gastronomicznych, decyzji zakupowych, technologii żywności, ale także produkcji wideo czy fotografii kulinarnej. Wśród opinii wielokrotnie pojawiły się głosy o zbliżających się nowościach w branży, które dyktowane są zarówno zmianą podejścia konsumentów i producentów, jak również dynamicznym rozwojem technologicznym.

    Głównym wyzwaniem stojącym przed marketingiem przyszłości będzie opanowanie sztuki rezygnacji, której dziś się jeszcze uczymy. Obecnie wszystko jest ważne, ponieważ nie ma kiedy się zastanowić – bo chcemy zrobić jak najwięcej, bo to jest ten moment itd. Ale nie damy rady tak dalej funkcjonować. Musimy się zatrzymać i po prostu z czegoś zrezygnować – Jelena Konieczna, Menadżer ds. Zarządzania Kampaniami Aldi.

    logo

    Osoby prowadzące działalność gastronomiczną być może będą musiały wziąć pod uwagę możliwość dostawy jedzenia przy użyciu dronów. Coraz większą rolę w wyznaczaniu strategii działania oraz determinowaniu zachowań konsumenckich będą odgrywać automatyzacja i algorytmy – Linh Ziółkowska, Manager Generalny restauracji Wi-Taj.

    Twórcy Food and Design chcą szerzyć wiedzę na temat food designu, który kwitnąc za granicą, wciąż jest mało popularny w polskim środowisku.

    Z terminem zetknęłam się po raz pierwszy podczas rozmowy z Panią Magdą Malutko zaledwie kilka miesięcy temu (...) W naszym przypadku food design to temat rzeka – począwszy od konstruowania opakowań w sposób jak najlepiej prezentujący produkt i logo naszego klienta, przez projektowanie grafik tych opakowań i form oraz receptur samych słodkości, z jakimi pracujemy, aż po ich prezentację w różnych formach i za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji – Anna Garmada, CEO firmy Slodkie.

    Trendbooka wzbogacono także o wnioski pochodzące z raportu konsumenckiego przeprowadzonego we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji Od kuchni.

    logo

    W badaniu „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zapytano m.in. o to,  jak ważne jest dla nas jedzenie, jaką rolę w wyborze danego produktu odgrywa jego opakowanie, nazwa czy szata graficzna. Autorzy sprawdzili ponadto, w jakim stopniu apetyczne zdjęcie produktu czy dania przekonuje odbiorcę do jego zakupu. Choć publikacja całego raportu dopiero nastąpi, to twórcy projektu Food and Design wskazują, że ich przypuszczenia się potwierdziły – atrakcyjna, apetyczna komunikacja jest kluczem do sukcesu w ich branży.

    logo

    Darmowy e-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” jest dostępny do pobrania na stronie www.foodanddesign.pl. Wkrótce dostępny będzie również cały raport z badania „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków”.

    O projekcie Food and Design

    Projekt Food and Design to pierwsza w Polsce platforma dedykowana tematyce food i food design, przeznaczona zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów pasjonujących się tematyką szeroko pojętego jedzenia. Choć pomysł kiełkował już od kilku lat, to premiera Food and Design odbyła się 13 października br. Misją projektu jest zrzeszanie specjalistów z branży food, design, marketing, innowacje i trendy, by rzetelnie edukować poprzez docieranie z wiedzą do osób zainteresowanych tematyką food oraz food design. Projekt składa się z pięciu elementów: platformy eksperckiej, e-booków tematycznych, szkoleń, podcastów oraz cyklicznych spotkań branżowych „Food working”. Projekt zrzesza kolektyw ekspercki z obszaru: marketingu, przemysłu spożywczego, fotografii kulinarnej, wzornictwa przemysłowego, grafiki, projektowania, budowania marek, e-commerce, nowych technologii, produkcji contentu oraz food stylingu.

    * Badanie «Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków» zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 lat metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby: N=1000