Badacze z NASA odkryli nową Ziemię. Spełnia warunki do zamieszkania

Dagmara Kottke

12 stycznia 2023, 12:07 · 3 minuty czytania
Zespół badawczy NASA poinformował o swoim nowym znalezisku. Oto TOI 700 e: egzoplaneta, która okrąża orbitę w niecały miesiąc.

Badacze z NASA odkryli nową Ziemię. Spełnia warunki do zamieszkania

Dagmara Kottke
12 stycznia 2023, 12:07 • 1 minuta czytania
YouTube.com: NASA Goddard
  • Badacze z NASA zidentyfikowali ciało niebieskie TOI 700 e
  • To jedna z egzoplanet, czyli planet orbitujących wokół gwiazd innych niż Słońce
  • TOI 700 e potencjalnie spełnia warunki potrzebne do rozwoju życia

Naukowcy z NASA poinformowali o swoim nowym odkryciu. Jest to ciało niebieskie o wielkości równej 95 procent rozmiarów Ziemi. Co ważne, zdaniem uczonych planeta może zapewniać warunki sprzyjające zamieszkaniu przez ludzi.

TOI 700 e, czyli egzoplaneta w ekosferze

Nowe odkrycie, nazwane TOI 700 e, należy do grupy egzoplanet, czyli planet w układzie planetarnym, które krążą wokół gwiazdy (lub kilku gwiazd) innej niż Słońce. TOI 700 e ma najprawdopodobniej podłoże skaliste i orbituje w ekosferze.

Ekosfera to strefa wokół gwiazdy, w której obrębie na poszczególnych planetach mogą panować warunki umożliwiające istnienie organizmów żywych. Jednym z takowych jest odpowiednia temperatura: aby rozwijało się życie, w danym miejscu nie może być za ciepło ani za zimno. Od tego zależny jest także kolejny istotny czynnik, to znaczy występowanie wody w stanie ciekłym.

Było trudno, ale warto

Swoją nazwę TOI 700 e zawdzięcza gwieździe TOI 700, wokół której orbituje. I nie jest w tym sama: wcześniej w wyniku badań TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) odkryto w tym systemie trzy inne ciała niebieskie; nazwano je kolejno TOI 700 b, TOI 700 c i TOI 700 d.

Misja TESS trwała dwa lata i zakończyła się w 2020. Badania jednak przedłużono; na znalezienie TOI 700 e naukowcy potrzebowali dodatkowego roku.

Ben Hord z NASA Goddard Space Flight Center tłumaczy: "jeśli gwiazda byłaby odrobinę bliżej - albo jeśli planeta byłaby trochę większa - zapewne dalibyśmy radę namierzyć TOI 700 e już w pierwszym roku badań TESS" (CBSNews.com). Niestety sygnał był za słaby - stąd konieczność dodatkowego roku obserwacji.

Generalnie z planet odkrytych we wspomnianym układzie tylko TOI 700 d i e orbitują w ekosferze TOI 700. "Tylko" - a może i "aż": jak podkreśla dr Emily Gilbert z NASA Jet Propulsion Laboratory w Kalifornii, "to jeden z niewielu znanych nam układów z kilkoma niewielkimi planetami umiejscowionymi w strefie umożliwiającej życie" (CBSNews.com).

Tam, gdzie rok trwa 28 dni

Emily Gilbert, która nadzorowała misję, zdradza szczegóły najnowszego odkrycia. Planeta, którą cechują rozmiary podobne do Ziemi, jest o 10 procent mniejsza od TES 700 d. Tej ostatniej pełen kurs po orbicie zajmuje 37 dni, podczas gdy e robi to w 28 dni.

Czytaj także: https://innpoland.pl/189241,kometa-c-2022-e3-kiedy-najlatwiej-zobaczyc

Wieści, że istnieje planeta, na której rok trwa niecały ziemski miesiąc, mogą okazać się szczególnie pocieszające dla tych, który narzekają, że ich doba trwa tylko 24 godziny.

Gdyby w odległej przyszłości na którejś z tych egzoplanet zamieszkali ludzie, na pewno trzeba by było wprowadzić inny przelicznik czasowy. Bo chyba nikt nie chciałby dodawać sobie każdego roku dodatkowych 10-13 lat.

Lądowanie na Księżycu

A jeśli chodzi o inne wieści na temat poczynań NASA, to w połowie grudnia 2022 pisaliśmy o zakończeniu lotu kapsuły Orion w ramach misji Artemis. Bezzałogowiec miał okrążyć Księżyc, by zebrać dane, które będą potrzebne astronautom do lądowania na naszym satelicie. Podróż kapsuły trwała 25 dni.