Z auta zbudowanego na zamówienie Hitlera stworzył ikonę ruchu hippisowskiego. Firmę produkującą samochody uczynił globalnym koncernem i uruchomił produkcję w Chinach. Niemiecka motoryzacja żegna Carla Hahna.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Nie żyje Carl Hahn, który kierował międzynarodową ekspansją Volkswagen AG w latach 80.
Hanh miał 96 lat. To on sprowadził garbusa do Ameryki i odpowiadał za globalną ekspansję VW
Niemiec kierował też uruchomieniem produkcji aut w Chinach
Według rzeczniczki jego fundacji charytatywnej Hahn zmarł we śnie w sobotę w swoim domu w Wolfsburgu w Niemczech. Ceremonia pogrzebowa zaplanowana jest na 24 stycznia. I stawi się na niej śmietanka motoryzacyjnego świata Niemiec, bo Hahn był postacią nietuzinkową.
W latach 1959-1964 był szefem Volkswagen of America Inc. z siedzibą w Nowym Jorku. Objechał Stany Zjednoczone autobusem VW, wykorzystując swoją charyzmę i doskonały angielski, aby nawrócić Amerykanów na "drogę Volkswagena". I udało mu się: auto skonstruowane na polecenie Adolfa Hitlera stało się ikoną i nieodłącznym atrybutem ruchu hippisowskiego. Inspirowało artystów, świat filmowy i miliony ludzi na całym świecie.
Zwariowanej amerykańskiej motoryzacji przeciwstawił auto proste, silne dzięki swej jakości, niepotrzebujące zmian. I wygrał. Umiejętności marketingowe Hahna pomogły Garbusowi stać się najlepiej sprzedającym się pojedynczym modelem samochodu w historii, z ponad 21,5 milionami egzemplarzy wyprodukowanymi w latach 1945-2003.
Carl Horst Hahn Jr urodził się 1 lipca 1926 r. w Chemnitz na wschodzie Niemiec.Jego ojciec Carl Hahn Senior kierował sprzedażą dla Auto Union AG, czyli późniejszego Audi.
Hahn został jako nastolatek powołany do niemieckiego wojska, zakończył II wojnę światową w amerykańskim obozie jenieckim w Ingolstadt. Po wojnie uciekł z komunistycznych Niemiec Wschodnich na Zachód, gdzie w 1952 roku uzyskał doktorat z ekonomii na Uniwersytecie w Bernie. Pracował we Włoszech dla Fiata i w Paryżu dla Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej.
Jego list zmienił motoryzację
Pracując w Paryżu napisał list do Heinza Nordhoffa, szefa Volkswagena i przedstawił mu swój pomysł na eksport samochodów do całej Europy. Nordhoff zatrudnił Hahna w 1954 roku jako osobistego asystenta. Ten szybko awansował i niedługo później dostał zadanie otwarcia rynku amerykańskiego.
Hahn nigdy wcześniej nie był w Stanach, ale kompletnie nie przeszkodziło mu to w podbiciu amerykańskiego rynku. Tam też poznał swoją żoną Marisę Trainę, poślubił ją w 1960. Miał z nią czworo dzieci, doczekał się dziewięciorga wnucząt.
Niemcy-USA-Niemcy
Hahn wrócił do centrali VW w Wolfsburgu po wyborze do zarządu Volkswagena w 1964 roku. Kierował działem sprzedaży. Kilka lat później stracił pracę i przeszedł do koncernu Continental. W 1982 roku Volkswagen przywrócił Hahna na stanowisko prezesa i dyrektora generalnego.
Za kadencji Hahna Volkswagen stał się producentem samochodów numer jeden w Europie, otworzył nowe fabryki w Chinach i Europie Wschodniej, przejął hiszpańską firmę samochodową Seat SA i wprowadził nowe wersje swojego modelu Golfa, znanego w USA jako Rabbit.
Po upadku żelaznej kurtyny Hahn podążył z potęgą przemysłową Volkswagena ku zjednoczeniu Niemiec, budując fabryki na dawnym komunistycznym Wschodzie i wszedł do spółki joint venture z czeskim producentem samochodów Skoda Auto.