INNPoland_avatar

Pierwszy taki wyrok ws. kontroli biletów. "Nie ma obowiązku posiadania smartfona"

Konrad Bagiński

11 marca 2023, 10:18 · 2 minuty czytania
To wyrok ważny dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej. Sąd obronił kobietę, która nie miała biletu w warszawskiej komunikacji miejskiej. Nie mogła go kupić, bo nie działał biletomat. Sama podeszła do kontrolerów, a ci... wlepili jej karę. Niesłusznie – stwierdził sąd.


Pierwszy taki wyrok ws. kontroli biletów. "Nie ma obowiązku posiadania smartfona"

Konrad Bagiński
11 marca 2023, 10:18 • 1 minuta czytania
To wyrok ważny dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej. Sąd obronił kobietę, która nie miała biletu w warszawskiej komunikacji miejskiej. Nie mogła go kupić, bo nie działał biletomat. Sama podeszła do kontrolerów, a ci... wlepili jej karę. Niesłusznie – stwierdził sąd.
Kontrola biletów w warszawskim metrze ROBERT ZALEWSKI/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Kontrolerzy biletów ukarali pasażerkę, która nie mogła kupić biletu.
  • Nie działał biletomat w autobusie, ale i tak dostała 270 zł kary.
  • Sprawa trafiła do sądu, który uznał, że jest niewinna.
  • Sąd dodał, że nie ma obowiązku kupowania biletów za pomocą smartfona.

"Gazeta Krakowska" opisuje bardzo ważną dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej sprawę. Wszystko działo się w Warszawie. Pewna kobieta chciała kupić bilet w biletomacie, ale ten nie działał. Sama podeszła do kontrolerów, ci jednak po prostu wlepili jej karę w wysokości ok. 270 złotych. Dodali, że przecież mogła go kupić za pomocą aplikacji na smartfona.

Kobieta nie odpuściła i poszła do sądu. Sprawa toczyła się w Sądzie Rejonowym dla Krakowa – Krowodrzy. Sędzia zmiażdżył linię prawników warszawskiej komunikacji. Podkreślił, że w Polsce nie ma obowiązku posiadania smartfona. Pasażerka nie musiała więc – w razie awarii biletomatu – korzystać z tego sposobu kupienia biletu.

Zdaniem sądu, brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera. Kara dla pasażerki była więc niesłuszna. Prawniczka kobiety podkreśla, że ten wyrok prawdopodobnie będzie stanowił wskazówkę dla innych sądów orzekających w podobnych sprawach.

– Inny sąd może się zainspirować tym wyrokiem, a to oznacza, że decyzja czy stanąć po stronie pasażera, czy po stronie miasta nie będzie dla wymiaru sprawiedliwości już taka trudna – powiedziała dziennikowi adwokat Joanna Składowska z Kancelarii Bielański, Składkowska Adwokaci, Radcowie Prawni, która reprezentowała pasażerkę w sądzie.

Inne miasta biorą awarie na siebie. Albo nie

Stanowisko przedstawicieli warszawskiej komunikacji nie jest w Polsce powszechne. Na przykład w Łodzi awaria biletomatu jest wystarczającym wytłumaczeniem na brak biletu. Można wtedy kupić bilet u kontrolera. Jeśli ktoś nie ma pieniędzy, dostanie karę, która zostanie anulowana po uiszczeniu opłaty za bilet (pasażer ma na to 7 dni).

Mecenas Składkowska opowiedziała "Gazecie Krakowskiej" o przypadku swojego męża, który w takiej właśnie sytuacji został ukarany przez kanarów. Uznali, że powinien kupić bilet przez internet.

Bagażu pilnuj jak oka w głowie

Warszawa okazuje się dość rygorystyczna w kontakcie z pasażerami. Ostatnio stołeczni radni uchwalili nowe prawo zakazujące... zostawiania bagażu w metrze. Osoba, która to zrobi, będzie musiała zapłacić grzywnę do 500 zł. Jakie są pozostałe zasady?

Warszawscy radni zadecydowali, że w metrze pojawią się też inne zakazy:

  • pozostawiania również tych przedmiotów, które nie są bagażem;
  • wchodzenia na dachy i części zewnętrzne pojazdów;
  • wchodzenia do kabin sterowniczych i na wiaty przystankowe;
  • korzystania z hulajnóg oraz wózków rowerowych.

Osoby, które dopuszczą się takich zachowań, będą karane naganą lub grzywną wynoszącą do 500 zł. Zmiany zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od dnia, w którym zostaną ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Czytaj także: https://innpoland.pl/190856,warszawa-2050-trzaskowski-obiecal-5-linii-metra-i-15-min-do-kazdej-uslugi