INNPoland_avatar

Pod tym względem jesteśmy w ogonie UE. Dlatego paliwa w Polsce tak wolno tanieją

Natalia Bartnik

21 kwietnia 2023, 11:16 · 2 minuty czytania
Miałeś lub masz okazję tankować paliwo za granicą? W takim razie mogłeś zauważyć, że poza Polską ceny dość szybko spadły. Dlaczego u nas "coś jest nie tak"? Wyjaśniamy.


Pod tym względem jesteśmy w ogonie UE. Dlatego paliwa w Polsce tak wolno tanieją

Natalia Bartnik
21 kwietnia 2023, 11:16 • 1 minuta czytania
Miałeś lub masz okazję tankować paliwo za granicą? W takim razie mogłeś zauważyć, że poza Polską ceny dość szybko spadły. Dlaczego u nas "coś jest nie tak"? Wyjaśniamy.
W innych krajach Europy ceny paliw spadają szybciej Fot. Philippe Clement/UIG Diverse/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • W Unii Europejskiej ceny oleju napędowego i benzyny spadły odpowiednio o 11,4 oraz o 9 proc. rdr.
  • W tym czasie w Polsce olej napędowy staniał o 1,8 proc.
  • Spadek ceny jest mało dostrzegalny m.in. przez powrót do wcześniejszego VAT-u (23 zamiast 8 proc.)

Ceny paliw w Polsce a w Europie

Spadające w Europie ceny paliw obniżają inflację. A w Polsce? My mamy wolniejsze spadki niż w większości krajów kontynentu. Weźmy dla przykładu stawki z marca 2021 i 2022 r.:

  • diesel – w UE cena spadła średnio o 11,4 proc.; w Polsce o 1,8 proc.
  • benzyna – w UE cena spadła o 9 proc.; w Polsce o 2,6 proc.

Niżej niż Polska Polską są tylko Islandia oraz Węgry. Powyższe dane opublikował na swojej stronie Eurostat. Jest to urząd Komisji Europejskiej, który zbiera i publikuje statystyki dotyczące krajów i regionów Europy.

Czytaj także: Afera z cenami Orlenu się rozkręca. Sprzedawali Czechom taniej, niż Polakom

Czemu paliwo wolno tanieje?

Jak wyjaśnił Jacek Frątczyk z "BI", chodzi o VAT. Przed rokiem w lutym doszło bowiem do obniżki VAT m.in. na paliwa, a w ostatnich tygodniach opodatkowanie wróciło do wcześniejszego poziomu.

"W rezultacie ceny nie licząc podatków spadły, ale razem z podatkami już nie, lub tylko nieznacznie. Rok temu VAT był niższy, a obecnie jest wyższy" – czytamy.

Orlen podbijał inflację

Niskie ceny paliw obniżyły inflację w Europie. W Polsce było inaczej. Zdaniem ekspertów wskaźnik cen i usług byłby niższy, gdyby płocki koncern nie "stabilizował" tego, ile płacimy na stacjach.

Co na to Orlen? Oto, co czytamy w przesłanym redakcji komentarzu spółki:

Różnica w dynamice cen detalicznych paliw miedzy Polską i innymi krajami UE w marcu 2023 roku względem marca 2022 r. wynika przede wszystkim z kwestii podatkowych. Przypominamy, że w Polsce od lutego do grudnia 2022 r. obowiązywała obniżona, 8 proc. stawka VAT, natomiast od początku tego roku stosowna jest ponownie stawka podstawowa, czyli 23 proc. Zwracamy również uwagę, że ceny paliw na stacjach w Polsce są nie tylko jednymi z najniższych, ale także najbardziej stabilnych w Europie. Wyższy procentowy spadek cen np. w Holandii, która jest liderem zestawienia, wynika m.in. z tego, że ceny spadały z o wiele wyższego poziomu. W marcu 2022 r. litr diesla w Holandii kosztował średnio 10,25 zł, tymczasem w Polsce było to średnio 7,18 zł. W marcu tego roku litr diesla w naszym kraju kosztował średnio 6,99 zł, w Holandii - 8,26 zł. Dane Eurostatu pokazują, że ceny detaliczne paliw w Polsce należą do jednych z najniższych w Unii Europejskiej. W Grupie ORLEN niezmiennie dokładamy wszelkich starań, aby nasza oferta była konkurencyjna i adekwatna do potrzeb klientów.Biuro prasowe PKN Orlen
Czytaj także: https://innpoland.pl/191261,orlen-pokazal-wyniki-w-2022-zarobil-3-razy-wiecej-niz-w-2021