Krok Żabki jest zaskoczeniem. Podobne raporty, jak ten, który właśnie pokazała, publikują spółki giełdowe. Żabka taką nie jest, należy do funduszu inwestycyjnego CVC Capital Partners. Okazuje się jednak, że sieć chce wejść na giełdę i dlatego już dziś pokazuje swoje finanse i sposób działania.
"Chociaż na Żabce nie ciąży obowiązek sprawozdawczości zintegrowanej, zdecydowaliśmy się na taką formę komunikacji, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom kluczowych grup interesariuszy, tak jak robimy to w przypadku klientów" – pisze we wstępie do raportu prezes Żabki Tomasz Suchański.
W 2022 r. Żabka odnotowała 16 mld zł skonsolidowanych przychodów, o 28 proc. więcej rok do roku. Zysk EBITDA sięgnął 2,3 mld zł wobec 1,89 mld zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 23 proc. rok do roku.
Jak podkreśla Bankier.pl, Żabka informuje, że lepszym miernikiem działalności jest wartość sprzedaży do klienta końcowego (18,5 mld zł) niż przychody ze sprzedaży, bo te drugie nie ujmują, poza innymi korektami, przede wszystkim marży franczyzobiorców, która w wyniosła 2,9 mld zł, wobec 2,2 mld zł w 2021 r.
O blisko 25 proc. spadł zysk netto do 384,2 mln zł, co – wedle tłumaczeń sieci – miało przede wszystkim związek ze zmianą o 333 mln zł salda przychodów i kosztów finansowych, które wzrosły przez wyższe stopy procentowe. Zadłużenie netto wyniosło na koniec 2022 r. ponad 7,18 mld zł.
Z raportu wynika, że liczba sklepów w 2022 r. przekroczyła 9 tysięcy. A to oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze: w 5 lat liczba sklepów wzrosła dwukrotnie. CVC Capital Partners kupił Żabkę od Mid Europa Partners w 2017 roku. Sieć miała wtedy ok. 4500 sklepów. Podwoiła się też liczba franczyzobiorców, jest ich ponad 7,8 tys. Segment franczyzowy wygenerował 15,65 mld zł przychodów.
Po drugie, Żabka jest blisko otwarcia sklepu numer 10000. Ma to nastąpić w tym roku, w 25-lecie działalności Żabki. Dziesięciotysięczny sklep ma być otwarty w październiku.
Z danych prezentowanych przez Żabkę wynika, że średnia marża franczyzobiorcy na sklep wyniosła 354 tys. zł. Odsetek franczyzobiorców z własnej woli rezygnujących ze współpracy spadł w ubiegłym roku do 7,7 proc. z 10,5 proc. w 2021 r.
„Każdy nowy franczyzobiorca otrzymuje do prowadzenia w pełni wyposażony i zaopatrzony sklep oraz przechodzi odpowiednie szkolenia. Wstępne koszty pokrywane z własnej kieszeni są stosunkowo niskie i wynoszą ok. 5 000 zł” – informuje raport.
Żabka podkreśla, że do wsparcia rozwoju i zarządzania organizacją wykorzystuje m.in. sztuczną inteligencję. Pozwala to na optymalny wybór lokalizacji kolejnych sklepów. W efekcie Żabka podwoiła tempo dodawania nowych placówek i zmniejszyła liczbę nietrafionych decyzji o lokalizacji o 70 proc. - informuje raport.
Co z tą giełdą?
Obecny właściciel Żabki jako drogę ewentualnego wyjścia z inwestycji w Żabkę preferuje właśnie giełdę. CVC zastrzega, że może to być także zagraniczny parkiet, a sam raport jest przygotowany w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej).
Obecnie ok. 16 mln osób w Polsce mieszka w promieniu zaledwie 500 m od najbliższej Żabki, a ponad 6,1 mln użytkowników ma już sklepową aplikację.
Czytaj także: https://innpoland.pl/192728,7-eleven-w-polsce-zabka-moze-miec-powazny-problem