Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Przypomnijmy: taka koncepcja to materiały graficzne pokazujące, jak inwestycja może wyglądać. Dzięki niej można określić granice i rodzaj zabudowy. Projekt autorstwa brytyjskiego konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Hapold pokazała spółka CPK.
Dzięki temu wiemy, że jak będzie wyglądał terminal pasażerski oraz zintegrowana z nim stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Dominującym elementem jest wielkie atrium, ogólnodostępne. W założeniu ma ono być przestrzenią przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i dworca autobusowego. Dach atrium ma mieć kształt "diamentu".
Z atrium będzie można się dostać na przykład do terminalu pasażerskiego. Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa, pasażerowie będą mogli przejść do jednego z czterech pirsów, do których podjadą samoloty. Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni (to 40 hektarów) i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach.
Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Poza atrium i terminalem, trzecim kluczowym elementem ma być dworzec kolejowy. Będzie się na niego składało 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Wszystko jest tak zaprojektowane, by pasażerowie poruszali się z pociągu na samolot pod dachem i w razie czego nie zmokli.
Z dworca kolejowego da się też wygodnie przejść do dworca autobusowego i Airport City. Ten ostatni element to na razie pieśń przyszłości. Projektanci chcą, by powstały tu hotele, centra konferencyjne, restauracje itp.
Oczywiście cały ten węzeł komunikacyjny zostanie także wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi i obiekty handlowe
CPK ciągle zapewnia, że pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Oznacza to, że do tego momentu zostało 5 lat. Przypomnijmy tylko, że według stanu na marzec 2023 roku spółka CPK miała wykupione 500 hektarów, z 3000 hektarów zaplanowanych na budowę lotniska.
Ostatnie lotnisko w Polsce budowano przez 4 lata. Mowa o tym w Radomiu. Tam nie trzeba było kupować żadnych gruntów, bo po prostu na miejscu rozebranego terminalu postawiono nowy.
Proces realizacji inwestycji składa się z kilku etapów. To faza przedinwestycyjna, faza planowania i projektowania, faza kontraktowania zadań, po której przychodzi czas na realizację inwestycji, która następnie zostaje oddana do eksploatacji. CPK jest w tej drugiej fazie i czeka na projekt budowlany.