Spółka budująca CPK pokazała, jak może wyglądać nowe lotnisko. W wielkim atrium mają się zbiegać drogi pasażerów samolotów, pociągów i innych środków komunikacji. Teraz architekci muszą się zająć projektem budowlanym, bo zobaczyliśmy tylko koncepcję architektoniczną. Lotnisko ma zostać otwarte za 5 lat.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Przypomnijmy: taka koncepcja to materiały graficzne pokazujące, jak inwestycja może wyglądać. Dzięki niej można określić granice i rodzaj zabudowy. Projekt autorstwa brytyjskiego konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Hapold pokazała spółka CPK.
Dzięki temu wiemy, że jak będzie wyglądał terminal pasażerski oraz zintegrowana z nim stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Dominującym elementem jest wielkie atrium, ogólnodostępne. W założeniu ma ono być przestrzenią przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i dworca autobusowego. Dach atrium ma mieć kształt "diamentu".
Z atrium będzie można się dostać na przykład do terminalu pasażerskiego. Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa, pasażerowie będą mogli przejść do jednego z czterech pirsów, do których podjadą samoloty. Terminal pasażerski lotniska ma mieć ok. 400 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni (to 40 hektarów) i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach.
Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz możesz w nim oglądać naszą istotną społecznie debatę na temat rzucania palenia. A wkrótce jeszcze więcej świeżynek ze świata biznesu, finansów i technologii. Stay tuned!
Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Poza atrium i terminalem, trzecim kluczowym elementem ma być dworzec kolejowy. Będzie się na niego składało 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Wszystko jest tak zaprojektowane, by pasażerowie poruszali się z pociągu na samolot pod dachem i w razie czego nie zmokli.
Z dworca kolejowego da się też wygodnie przejść do dworca autobusowego i Airport City. Ten ostatni element to na razie pieśń przyszłości. Projektanci chcą, by powstały tu hotele, centra konferencyjne, restauracje itp.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Oczywiście cały ten węzeł komunikacyjny zostanie także wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi i obiekty handlowe
Zdążą?
CPK ciągle zapewnia, że pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Oznacza to, że do tego momentu zostało 5 lat. Przypomnijmy tylko, że według stanu na marzec 2023 roku spółka CPK miała wykupione 500 hektarów, z 3000 hektarów zaplanowanych na budowę lotniska.
Ostatnie lotnisko w Polsce budowano przez 4 lata. Mowa o tym w Radomiu. Tam nie trzeba było kupować żadnych gruntów, bo po prostu na miejscu rozebranego terminalu postawiono nowy.
Proces realizacji inwestycji składa się z kilku etapów. To faza przedinwestycyjna, faza planowania i projektowania, faza kontraktowania zadań, po której przychodzi czas na realizację inwestycji, która następnie zostaje oddana do eksploatacji. CPK jest w tej drugiej fazie i czeka na projekt budowlany.