Kontrola ruchu lotniczego, służba alarmowa, czy prowadzenie biur odpraw załóg to tylko przykłady obszaru działalności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Instytucja jest jedyną w naszym kraju, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.
Od pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy bezpieczeństwo ruchu na polskich lotniskach, które są pomostem łączącym Europę i Wschód. Aktualnie PAŻP prowadzi negocjacje z liniami lotniczymi, bo potrzebuje zwiększyć przychody.
Ceny biletów w popularnych liniach lotniczych mogą wzrosnąć
Jak podaje "Rzeczpospolita", negocjacje dotyczą stawek za usługi świadczone przez instytucję. Może to oznaczać poważne zwiększenie wydatków dla najbardziej znanych linii lotniczych. Wzrost kosztów w poszczególnych przypadkach może wynieść nawet ponad 100 mln zł.
Różnica wydatków względem 2024 roku, a stanem po zmianach ma wynosić:
Ze względu na tak znaczące podwyżki, wyższa cena biletów lotniczych jest niemal pewna. Wymienione linie mają odczuć większe koszty już od 2025 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wskazała na przyczyny decyzji o rozpoczęciu negocjacji.
Dlaczego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podnosi ceny?
Na temat sytuacji, w której znalazła się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, wypowiedziała się ekspertka ds. zarządzania ruchem lotniczym. W komentarzu udzielonym "Rzeczpospolitej" Olga Lubryczyńska-Budrewicz wskazała na rosnące koszty osobowe w PAŻP.
Natomiast szef komunikacji w PAŻP poinformował, że konieczność podwyższenia stawek wymogła inflacja, która znacznie wzrosła w ostatnich latach. Przyczyną jest także konieczność szkolenia nowych kontrolerów i przeprowadzenia inwestycji.
Polską Agencję Żeglugi Powietrznej czeka szereg wydatków
Suma wydatków Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ma zamknąć się w kwocie ok. 1,4 mld zł. Jak powiedział Marcin Hadaj (szef komunikacji PAŻP), trwają także przygotowania do powrotu ruchu lotniczego po zakończeniu działań wojennych w Ukrainie – otwarcia przestrzeni powietrznej na kierunku wschodnim.
Warto przypomnieć, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej mierzy się z problemami. Dotyczą obsługi niektórych rejsów zagranicznych. Brakuje specjalistów do kontroli lotów. W INNPoland.pl pisaliśmy, że PAŻP prowadzi intensywną rekrutację. Była to reakcja na deficyty kadrowe.
Nastąpiła również zmiana kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nowy zarząd zaczął reagować na problemy i przeciążenie pracą kontrolerów, którzy, żeby obsłużyć wszystkie loty, musieli brać nadgodziny. Zareagowano doraźnie, znaczącymi podwyżkami.
Jednak na załatanie luk kadrowych potrzeba czasu. Jak można dowiedzieć się z oficjalnej strony rekrutacji PAŻP: "czas szkolenia kandydatów do uzyskania licencji KRL trwa maksymalnie 20-22 miesiące".