logo
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej negocjuje ceny usług z liniami lotniczymi. Może to oznaczać wzrost cen biletów Bartlomiej Magierowski/East News
Reklama.

Kontrola ruchu lotniczego, służba alarmowa, czy prowadzenie biur odpraw załóg to tylko przykłady obszaru działalności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Instytucja jest jedyną w naszym kraju, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.

Od pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy bezpieczeństwo ruchu na polskich lotniskach, które są pomostem łączącym Europę i Wschód. Aktualnie PAŻP prowadzi negocjacje z liniami lotniczymi, bo potrzebuje zwiększyć przychody.

Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.

Ceny biletów w popularnych liniach lotniczych mogą wzrosnąć

Jak podaje "Rzeczpospolita", negocjacje dotyczą stawek za usługi świadczone przez instytucję. Może to oznaczać poważne zwiększenie wydatków dla najbardziej znanych linii lotniczych. Wzrost kosztów w poszczególnych przypadkach może wynieść nawet ponad 100 mln zł.

Różnica wydatków względem 2024 roku, a stanem po zmianach ma wynosić:

  • Ryanair: 210,7 mln zł/ 353 mln zł,
  • WizzAir: 152,1 mln zł/ 254,8 mln zł,
  • PLL LOT: 108 mln zł/ 181,9 mln zł,
  • Lufthansa: 26 mln zł/ 43,6 mln zł,
  • Enter Air: 27,7 mln zł/ 43,6 mln zł.
  • Ze względu na tak znaczące podwyżki, wyższa cena biletów lotniczych jest niemal pewna. Wymienione linie mają odczuć większe koszty już od 2025 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wskazała na przyczyny decyzji o rozpoczęciu negocjacji.

    Dlaczego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podnosi ceny?

    Na temat sytuacji, w której znalazła się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, wypowiedziała się ekspertka ds. zarządzania ruchem lotniczym. W komentarzu udzielonym "Rzeczpospolitej" Olga Lubryczyńska-Budrewicz wskazała na rosnące koszty osobowe w PAŻP.

    Natomiast szef komunikacji w PAŻP poinformował, że konieczność podwyższenia stawek wymogła inflacja, która znacznie wzrosła w ostatnich latach. Przyczyną jest także konieczność szkolenia nowych kontrolerów i przeprowadzenia inwestycji.

    Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

    Polską Agencję Żeglugi Powietrznej czeka szereg wydatków

    Suma wydatków Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ma zamknąć się w kwocie ok. 1,4 mld zł. Jak powiedział Marcin Hadaj (szef komunikacji PAŻP), trwają także przygotowania do powrotu ruchu lotniczego po zakończeniu działań wojennych w Ukrainie – otwarcia przestrzeni powietrznej na kierunku wschodnim.

    Warto przypomnieć, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej mierzy się z problemami. Dotyczą obsługi niektórych rejsów zagranicznych. Brakuje specjalistów do kontroli lotów. W INNPoland.pl pisaliśmy, że PAŻP prowadzi intensywną rekrutację. Była to reakcja na deficyty kadrowe.

    Nastąpiła również zmiana kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nowy zarząd zaczął reagować na problemy i przeciążenie pracą kontrolerów, którzy, żeby obsłużyć wszystkie loty, musieli brać nadgodziny. Zareagowano doraźnie, znaczącymi podwyżkami.

    Jednak na załatanie luk kadrowych potrzeba czasu. Jak można dowiedzieć się z oficjalnej strony rekrutacji PAŻP: "czas szkolenia kandydatów do uzyskania licencji KRL trwa maksymalnie 20-22 miesiące".

    Czytaj także: