Polska Agencja Żeglugi Powietrznej negocjuje podwyżkę cen usług. Efektem będzie znaczący wzrost kosztów wszystkich linii lotniczych, również tych tanich. Taki stan rzeczy może odbić się na portfelach podróżnych.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Kontrola ruchu lotniczego, służba alarmowa, czy prowadzenie biur odpraw załóg to tylko przykłady obszaru działalności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Instytucja jest jedyną w naszym kraju, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.
Od pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy bezpieczeństwo ruchu na polskich lotniskach, które są pomostem łączącym Europę i Wschód. Aktualnie PAŻP prowadzi negocjacje z liniami lotniczymi, bo potrzebuje zwiększyć przychody.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Ceny biletów w popularnych liniach lotniczych mogą wzrosnąć
Jak podaje "Rzeczpospolita", negocjacje dotyczą stawek za usługi świadczone przez instytucję. Może to oznaczać poważne zwiększenie wydatków dla najbardziej znanych linii lotniczych. Wzrost kosztów w poszczególnych przypadkach może wynieść nawet ponad 100 mln zł.
Różnica wydatków względem 2024 roku, a stanem po zmianach ma wynosić:
Ryanair: 210,7 mln zł/ 353 mln zł,
WizzAir: 152,1 mln zł/ 254,8 mln zł,
PLL LOT: 108 mln zł/ 181,9 mln zł,
Lufthansa: 26 mln zł/ 43,6 mln zł,
Enter Air: 27,7 mln zł/ 43,6 mln zł.
Ze względu na tak znaczące podwyżki, wyższa cena biletów lotniczych jest niemal pewna. Wymienione linie mają odczuć większe koszty już od 2025 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wskazała na przyczyny decyzji o rozpoczęciu negocjacji.
Dlaczego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podnosi ceny?
Na temat sytuacji, w której znalazła się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, wypowiedziała się ekspertka ds. zarządzania ruchem lotniczym. W komentarzu udzielonym "Rzeczpospolitej" Olga Lubryczyńska-Budrewicz wskazała na rosnące koszty osobowe w PAŻP.
Natomiast szef komunikacji w PAŻP poinformował, że konieczność podwyższenia stawek wymogła inflacja, która znacznie wzrosła w ostatnich latach. Przyczyną jest także konieczność szkolenia nowych kontrolerów i przeprowadzenia inwestycji.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Polską Agencję Żeglugi Powietrznej czeka szereg wydatków
Suma wydatków Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ma zamknąć się w kwocie ok. 1,4 mld zł. Jak powiedział Marcin Hadaj (szef komunikacji PAŻP), trwają także przygotowania do powrotu ruchu lotniczego po zakończeniu działań wojennych w Ukrainie – otwarcia przestrzeni powietrznej na kierunku wschodnim.
Warto przypomnieć, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej mierzy się z problemami. Dotyczą obsługi niektórych rejsów zagranicznych. Brakuje specjalistów do kontroli lotów. W INNPoland.pl pisaliśmy, że PAŻP prowadzi intensywną rekrutację. Była to reakcja na deficyty kadrowe.
Nastąpiła również zmiana kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nowy zarząd zaczął reagować na problemy i przeciążenie pracą kontrolerów, którzy, żeby obsłużyć wszystkie loty, musieli brać nadgodziny. Zareagowano doraźnie, znaczącymi podwyżkami.
Jednak na załatanie luk kadrowych potrzeba czasu. Jak można dowiedzieć się z oficjalnej strony rekrutacji PAŻP: "czas szkolenia kandydatów do uzyskania licencji KRL trwa maksymalnie 20-22 miesiące".