Koszyki zakupowe.
Gdzie robimy najtańsze zakupy i jak sklepy stoją z ich dostępnością? Sprawdzamy w raporcie. Fot. Agnieszka Sadowska/Agencja Wyborcza.pl/kolaż naTemat.

Wbrew reklamom i wojnom cenowym, w sieciach sklepów wcale nie rządzą Lidl ani Biedronka. Wedle najnowszego badania Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA, na podium wylądowały inne sklepy. Przy okazji dowiedzieliśmy się, które sieci są najlepiej zaopatrzone.

REKLAMA

Gdzie najbardziej opłaca się zrobić zakupy? Dla wielu mieszkańców Polski to często kwestia dostępności. Lidli, Biedronek i sklepów Dino jest więcej, a co za tym idzie, zwykle wkładamy mniej wysiłku, aby się do nich udać. 

Tymczasem podium cenowe nie zawiera żadnego z nich. Na pierwszym miejscu utrzymał się ubiegłoroczny lider, czyli francuski Auchan.

Najtańsze sklepy w Polsce

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy od ASM SFA analizuje przeciętne koszyki zakupowe z maja 2025 roku, złożone z najpopularniejszych artykułów codziennego użytku. Wynik: w tym roku ponownie liderem niskich cen jest sieć Auchan.

Z jednocześnie największym spadkiem cen. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 262,16 zł, ze spadkiem o 20,20 zł (o 7,16 proc.) w porównaniu do zakupów w kwietniu ubiegłego roku.

Miejsce drugie i trzecie to hurtownie, czyli kolejno Selgros i Makro, że średnimi koszykami za 299,71 zł oraz 309,20 zł.

Na końcu stawki znalazła się sieć Intermarché, czyli najwięcej zapłacono za średni koszyk zakupowy 335,36 zł.

W maju br. średnia całego koszyka zakupowego spadła o 4,19 zł (0,93 proc.), plasując się na poziomie 316,06 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu spadek.

Koszyk minimalny (bazujący na najniższych cenach produktów) wyniósł 238,12 zł (więcej o 6,97 zł niż w kwietniu br.), natomiast koszyk maksymalny (przygotowany na podstawie najwyższych cen) - 382,44 zł (mniej o 3,20 zł niż w kwietniu br.).

Najtańsze zakupy robimy w sieciach hybrydowych (sieć handlowa ze sprzedażą stacjonarną i internetową) ze średnią 295,30 zł, a najwięcej płacimy... za wygodę. Czyli sklepach typu dark store (wirtualne sklepy z szybką dostawą do domu) ze średnią 357,44 zł.

logo
Fragment raportu ASM. Fot. ASM Group.

Co najbardziej podrożało?

W badaniu uwzględniono 40 produktów, z czego 15 wybrano jako te o największym znaczeniu dla konsumentów. Z miesiąca na miesiąc najbardziej podrożała pasta do zębów (9,54 proc.) i kawa (6,41 proc.). Największe obniżki dotyczyły pomidorów (30,65 proc.) i żelu pod prysznic (5,83 proc.).

Dla konsumentów ważna jest dostępność pożądanych artykułów. Najwyższą miały Makro Cash & Carry (96 proc.), Carrefour (95 proc.), Intermarché (93 proc.) i Selgros Cash & Carry (92 proc.). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (70 proc.).

Źródło: ASM Group.

Czytaj także: