
Ministerstwo Cyfryzacji szykuje nowy pakiet e-usług. Już w 2026 roku część spraw urzędowych załatwisz bez kolejki. Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?
Ministerstwo Cyfryzacji planuje umożliwienie załatwienia części spraw urzędowych elektronicznie. We wtorkowym wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu znalazły się założenia nowelizacji niektórych ustaw z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych.
Urząd bez kolejki. Nowe e-usługi od 2026 roku
Nowe przepisy mają m.in.: wprowadzić e-usługę, która pozwoli na zdalne złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego oświadczenia o powrocie do swojego nazwiska po rozwodzie, umożliwić przywrócenie ważności dowodów osobistych i paszportów unieważnionych wskutek oczywistej omyłki, odmiejscowienie wymeldowania oraz podstawy prawnej do ograniczenia nadawania numeru PESEL cudzoziemcom, którzy jako podstawę prawną do nadania numeru PESEL wskazali wyłącznie konieczność potwierdzenia profilu zaufanego.
Nowością ma być również obowiązek gromadzenia w rejestrze PESEL informacji o rodzaju dokumentu podróży lub dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca.
Nowości dotyczące ubiegania się o paszport
Ma zostać również doprecyzowany proces ubiegania się o paszport. Celem jest wyeliminowanie wątpliwości dotyczących przepisów regulujących wydawanie paszportów oraz umożliwić sądom korzystania m.in. z dostępu do danych z rejestru PESEL, Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru stanu cywilnego oraz rejestru danych kontaktowych osób fizycznych na podstawie decyzji Ministra Cyfryzacji wydanej Ministrowi Sprawiedliwości.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to drugi kwartał 2026 r.
Źródło: Bankier.pl
Zobacz także
