Branża mocno sfeminizowana w Polsce. Zajmują się tym niemal wyłącznie kobiety

Dawid Wojtowicz
W komunikacji z klientem odgrywają fundamentalną rolę. Konsultanci sprzedaży bezpośredniej, bo o nich mowa, są filarem, na którym producenci i usługodawcy zwiększają swoją sprzedaż, a także budują wizerunek. Kim w Polsce są osoby, które zawodowo zajmują się sprzedażą detaliczną w bezpośrednim kontakcie z konsumentem?
Jak wynika z badania branży sprzedaży bezpośredniej przeprowadzonego przez IPSOS, 90 proc. sprzedawców stanowią kobiety 123rf.com
23 października przedstawiciele tego zawodu obchodzili w Polsce swoje święto. Obchodom VII Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej, które zorganizowano pod hasłem ''Proste zasady. Unikalne korzyści'', towarzyszyła prezentacja wyników pierwszego od dekady badania branży przeprowadzonego przez agencję IPSOS w 11 państwach Europy.

Jaki obraz specjalisty ''od rozmów z klientem w cztery oczy'' wyłania się z raportu opracowanego na zlecenie SELDIA – Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej? Okazuje się, że mówimy o bardzo sfeminizowanym zawodzie. 90 proc. konsultantów sprzedaży bezpośredniej w Polsce to panie, głównie w wieku 25-44 lat.
W tej grupie zawodowej dominują pracownicy z wyższym (50 proc.) lub średnim (44 proc.) wykształceniem. Większość z nich, bo 65 proc., mieszka w mieście, natomiast prawie 30 proc. pochodzi ze wsi. Blisko 1/3 konsultantów to już ''weterani'', czyli osoby, które są zaangażowane w sprzedaż bezpośrednią od ponad 10 lat.

Co najbardziej przyciąga ludzi do tej profesji? Na pierwszym miejscu ex aequo wskazano możliwość poznania nowych ludzi oraz szansę pozyskania dodatkowych przychodów (80 proc.). 72 proc. respondentów wskazało, że wabikiem były produkty/usługi określonej firmy. 68 proc. przekonuje, że w ten sposób można ''szlifować'' kontakty międzyludzkie.

Z badania wynika również, że w dobie Facebooków i Skape'ów konsultanci sprzedaży bezpośredniej pozostają grupą o konserwatywnym spojrzeniu na metody komunikacji z klientem. 82 proc. preferuje spotkania face to face, a 79 proc. w domu klienta. 62 proc. zdobywa klientów przez telefon, a połowa sięga po narzędzie, jakie oferują social media.
Punkt widzenia sprzedawców warto też uzupełnić perspektywami, jakie rysują się przed branżą. A te, jak pokazuje rok 2017, są optymistyczne tak w globalnym, jak i lokalnym ujęciu. Wielkość sprzedaży w Europie wyniosła 34 mld euro, a 3,3 mld w Polsce. Liczba pracowników na Starym Kontynencie sięga 15 mln, a nad Wisłą blisko 1 mln.

Badanie IPSOS przeprowadzono na grupie ponad 30 tysięcy osób z 11 krajów (w tym ponad 3,5 tys. osób z branży sprzedaży bezpośredniej z Polski). Zleciła je organizacja SELDIA, którego członkiem jest m.in. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), grupujące kilkadziesiąt przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na terenie Polski.

Artykuł powstał we współpracy z PSSB