Sensacyjne wyniki badań: Zakaz handlu w niedzielę utrudnił życie... pracującym matkom

Arkadiusz Przybysz
Blisko połowa pracujących matek oraz małych przedsiębiorców uważa, że zakaz handlu w niedzielę negatywnie wpłynął na ich życie. Co więcej, są oni zdania, że każdy powinien sam zadecydować, czy będzie pracować tego dnia, czy nie.
Zakaz handlu w niedzielę utrudnia życie małemu biznesowi i pracującym matkom Grzegorz Celejewski / Agencja Gazeta
Badanie, cytowane przez serwis wirtualnemedia.pl zostało przeprowadzone przez agencje SW Research i Danae. Przeprowadziły one badania w tych właśnie grupach, ponieważ to na nie zakaz wpłynął w największym stopniu.

44,8 proc. małych przedsiębiorców odpowiedziało, że ocenia zakaz handlu w niedzielę negatywnie. Twierdzą oni, że utrudnia on rozwój działalności. Przeciwnego zdania jest co trzeci ankietowany. Blisko połowa z nich uważa, że każdy powinien mieć możliwość decydowania, czy chce pracować w niedzielę, czy nie.

Co ciekawe, jedynie jedna na dziesięć osób jest zdania, że w niedzielę nie powinien pracować nikt, oprócz służb mundurowych czy stacji benzynowych. Zdaniem przedsiębiorców, głównym czynnikiem wpływającym na wysokość obrotów jest miejsce, w którym znajduje się ich lokal.


Zakaz handlu wpłynął na życie rodzin
Jeśli chodzi o pracujące matki, to spora część z nich jest niezadowolona z zakazu handlu. Musiały one bowiem przemodelować sposób, w jaki spędzają weekendy. Poza tym wymuszenie na części z nich pracy przez sześć dni w tygodniu sprawiło, że mają one większy problem ze zorganizowaniem opieki do dzieci w czasie pracy.

Zaostrzony zakaz handlu w niedziele dobija ponadto małe i średnie centra handlowe – wynika z badań Retail Institute po pierwszym kwartale bieżącego roku. Na zwiększonych ograniczeniach skorzystali jednak giganci. Wielkie galerie handlowe odnotowują coraz wyższe obroty i nigdy nie miały się lepiej.

Najbardziej ucierpiały małe centra, które w porównaniu do zeszłego roku odnotowały spadek liczby odwiedzających o 4,8 proc. Oberwało się również średnim centrom, których w pierwszym kwartale 2019 r. odwiedziło o 1,8 proc. klientów mniej.

Jednak zdaniem ministerstwa, zakaz jest super, przyniósł same dobre rzeczy, a poziom sprzedaży na historycznych wyżynach. Liczne raporty, jakie dotąd się pojawiały, mówiły co innego. Teraz ministerialną analizę wzięli pod lupę eksperci FOR. I zmiażdżyli punkt po punkcie. – Stronnicza, nierzetelna, nieprzedsiębiorcza – podsumowują.