Najlepsze z najlepszych. Te e-sklepy to perełki, błyszczą w podejściu do klienta

Marcin Długosz
Najlepsze z najlepszych, najbardziej wymuskane i dopieszczone, które bezproblemowo prowadzą klienta za rękę przez cały proces zakupowy. Oto najlepsze e-sklepy w kraju.
Fot. INNPoland
Celem inicjatywy Koszyk Roku jest prześwietlenie mocnych i słabych stron e-sklepów. Ranking uwzględnia szereg różnych zmiennych. Mówimy tu o najlepszych e-sklepach, nie najtańszych - cen nie brano pod uwagę, zamiast nich - UX danego sklepu, czy irytuje użytkownika (np. zakładaniem konta) zastosowane technologie, proces zakupu, zwrotu, przejrzystość, dostosowanie do urządzeń mobilnych i cały szereg innych.

- Spośród wszystkich „e-commerców“ w Polsce wyłoniliśmy najczęściej odwiedzane i sprawdziliśmy, które z nich są najbardziej przyjazne dla klientów. Ocenie poddaliśmy ścieżkę, którą przechodzi użytkownik od momentu wyboru produktu i dodania go do koszyka, przez dokonanie płatności, wybór metody dostawy i podsumowanie zamówienia – mówi Krzysztof Blinowski, country manager Twisto Polska, organizator badania.

Wyniki zgrupowano w trzech rankingach - najlepszy e-sklep z poziomu komputera, najlepszy z poziomu smartfona, i ranking najlepszych z najlepszych.
Fot. INNPoland


Desktop:
3. miejsce - 4f.com.pl
2. miejsce - militaria.pl
1. miejsce - cyfrowe.pl

Mobile:
3. miejsce - supersklep.pl
2. miejsce - neonet.pl
1. miejsce - wittchen.com

Najbardziej przyjazne e- sklepy w Polsce ogółem:
3. miejsce - sport-shop.pl
2. miejsce - wittchen.com
1. miejsce - cyfrowe.pl.

Gdy głębiej pokopać w badaniu, na jaw wychodzą ciekawe wnioski. Powtarzane od lat "nadchodzi rok mobile", przyniosło efekty. Jedynie margines 5 proc. badanych e-sklepów nie ma strony dostosowanej do urządzeń mobilnych. Użytkownicy coraz częściej używają smartfonów w trakcie zakupów i ta wartość będzie tylko rosła.
INNPoland


Potwierdza się też, że Polacy niebywale szybko przyzwyczajają się do nowych, nieoczywistych metod płatności. Wciąż królują płatności przelewem bądź kartą, bardzo często używamy BLIKa. Coraz więcej sklepów wdraża płatności Google/Apple Pay (61 proc.), już niemal co czwarty e-sklep oferuje opcję płatności odroczonej.

Funkcję odroczonej płatności oferuje m.in. Twisto. To szalenie praktyczne - nie tylko dlatego, że pozwala cieszyć się zakupem, gdy mamy akurat finansową czkawkę. Co ważniejsze, pozwala kupić produkt, zapoznać się z nim i zostawić bądź odesłać sprzedawcy. Mamy na to 21 dni, jeśli nie chcemy zostawić towaru, z naszego konta nie znikną żadne pieniądze. W przypadku towarów, których nie jesteśmy pewni, to szalenie wygodne, zwłaszcza, że nie trzeba się przepychać ze sprzedawcą o zwrot tych kilku złotych, jakie kosztowało nas odesłanie.
Fot. INNPoland


Co nie znaczy, że polski e-commerce jest nieskazitelny. Jak zwraca uwagę firma Edisonda, specjaliści od UX, którzy analizowali politykę zwrotów e-sklepów, tu mamy najwięcej do poprawy. Bo najczęściej zwroty są (trochę lub bardzo) irytujące. Jeden sprzedawca życzy sobie od klienta wydrukowania formularza zwrotu, inny nie przyjmie towaru w tym samym opakowaniu, jeszcze inny stworzy kolejną przeszkodę. Choć sprzedawcy nie na rękę są łatwe zwroty, to długoterminowo patrząc, właśnie polityka łatwych i przejrzystych zwrotów buduje przewagę konkurencyjną na rynku.

Artykuł powstał we współpracy z Twisto.