Skąd oni biorą te oferty? Promocje na Allegro stały się zmorą branży e-commerce

Konrad Bagiński
Najnowszy program Allegro, zwany Smart!Week, wzbudził olbrzymie emocje nie tylko wśród kupujących, ale i sporej części branży e-commerce. Słynna stała się szczególnie wyprzedaż komputerów MacBook Air 13 w cenie 2499 złotych. Wiele osób zastanawia się nie tylko jak da się kupić komputer w czasie dosłownie kilku sekund, ale i skąd wziąć taką ofertę?
Program Smart!Week w Allegro stał się zmorą konkurencji mat. pras.
Są na świecie firmy, które bardzo pilnują swoich kanałów sprzedaży i robią wszystko, by ich produkty (oczywiście nowe) nie pojawiały się na portalach aukcyjnych i platformach zakupowych. Nad całym procesem sprzedaży mają pełną pieczę i nie dopuszczają do tortu żadnych partnerów.

Niedawno słynnym przykładem takiego działania była sprzedaż torebek Michalel Kors w Lidlu. Kors to marka chcąca uchodzić za premium, symbol luksusu. Michał Zaczyński, redaktor "Esqiure Polska" zwrócił uwagę, że promocja miała nie być autoryzowana przez szefów marki Michael Kors i na dobrą sprawę "nie wiadomo skąd Lidl wytrzasnął te torebki". I tak faktycznie było, co potwierdziła Joanna Witczak z Michael Kors w komentarzu do wpisu Michała Zaczyńskiego.


– Ta promocja nie jest autoryzowana przez MK, i niestety odbywa się bez porozumienia z Marką. Stąd brak nawet oficjalnego logo w materiałach Lidla. Marka MK bada obecnie sprawę oraz to jak Lidl wszedł w posiadanie produktu – pisała Joanna Witczak.

Rzecznik Lidla, Aleksandra Robaszkiewicz napisała w oświadczeniu sieci, że zakup był organizowany przez więcej niż jeden zespół narodowy i dostawa miała miejsce do kilku krajów.

Skąd Allegro wzięło kilkaset laptopów w takiej cenie?
Specjaliści zajmujący się sprzedażą internetową podejrzewali, że podobnie mogło stać się i w przypadku komputerów marki Apple na Allegro.

– Apple jest jedną z marek, która bardzo silnie strzeże swoich kanałów sprzedaży i cen. Dzięki temu uzyskują świetne wyniki finansowe. Rzucenie na rynek kilkuset komputerów w cenie niższej o ponad tysiąc złotych byłoby dla Apple krokiem dziwnym i niezrozumiałym. Tym bardziej, że inni partnerzy handlowi firmy nie mają możliwości skorzystania z tak atrakcyjnego programu – mówi nam jeden z ekspertów e–commerce.

O pochodzenie komputerów i gwarancję postanowiliśmy więc zapytać Michała Bonarowskiego z Allegro.

– Allegro od lat znane jest Polakom z tego, że kupuje się tu produkty w najlepszych cenach. Przygotowywaliśmy się do Allegro Smart! Week dość długo i podobnie jak inni sprzedawcy na Allegro, szykujący się do festiwalu promocji, zabezpieczaliśmy produkty na festiwal z dużym wyprzedzeniem – mówi nam rzecznik firmy.

Pytany o pochodzenie komputerów wyjaśnia, że wszystkie dane dotyczące parametrów przedmiotów sprzedawanych podczas Allegro Smart! Week były – jak zwykle w przypadku sprzedaży na Allegro – podane w ofercie.

– Komputery były nowe, pochodziły z polskiej dystrybucji 2017, są objęte gwarancją polską – mówi nam Michał Bonarowski. Nie był to więc sprzęt najnowszy, bo dwuletni – choć fabrycznie nowy.

Jego słowa potwierdzają zresztą kolejne akcje sprzedażowe w ramach Smart! Week – na przykład ta, podczas której w ekspresowym tempie nabywców znalazło 398 sztuk iPhone’a 7 za 999 złotych – a więc ok. 700 - 800 złotych taniej, niż gdzie indziej. Warto zauważyć, że ten model ma już 3 lata, a w promocji dostępny niezbyt atrakcyjny wariant dysponujący pamięcią wewnętrzną o rozmiarze zaledwie 32 GB i bez możliwości rozszerzenia jej za pomocą karty MicroSD.

Warto też pamiętać o tym, że oferta promocyjna jest dostępna wyłącznie dla subskrybentów usługi Allegro Smart!, kosztującej od 8,99 złotych za miesiąc do 49 złotych za rok.

Klienci Allegro Smart
– Klienci, którzy korzystają z Allegro Smart! kupują prawie 6 razy więcej niż inni klienci. Allegro Smart! wspiera również sprzedawców, których oferty objęte są tą usługą. W 2019 r. odnotowali oni wzrost liczby zakupów o 37 proc., a sprzedawcy nie oferujący Allegro Smart! wzrost o 16 proc. Będziemy nadal rozwijać nasz flagowy projekt Allegro Smart!, aby przynosił jeszcze więcej korzyści klientom i sprzedawcom – mówi Francois Nuyts, CEO Allegro.

Dodaje, że polski e-handel jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie, z solidnym dwucyfrowym wzrostem liczby transakcji w ujęciu rok do roku.

– W 2019 r. wartość e-commerce w Polsce prawdopodobnie wyniesie 55 miliardów złotych, w porównaniu do 49 miliardów w 2018 roku. Każdego miesiąca Allegro odwiedza 17 milionów klientów, a ze swoimi 118 milionami ofert, Allegro ma bardzo dobrą pozycję by skorzystać z tego szybkiego wzrostu, napędzanego przechodzeniem sprzedaży detalicznej z offline do online – twierdzi Nuyts.