Konsultanci sprzedaży bezpośredniej. Kim są osoby działające w tej prężnie rozwijającej się branży?

Dawid Wojtowicz
Dziś, 17 października, branża sprzedaży bezpośredniej już po raz ósmy obchodzi swoje święto. W związku z tym wydarzeniem Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), które w tym roku świętuje również jubileusz 25-lecia swojej działalności, publikuje wyniki badań o charakterystyce tego rynku w Polsce i profilu działających na nim osób.
17 października branża sprzedaży bezpośredniej już po raz ósmy obchodzi Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej. Kim jest statystyczna osoba aktywna w tej branży? kasto / 123rf.com
Z badania IPSOS przeprowadzonego w ubiegłym roku na grupie ponad 30 000 osób z 11 krajów (w tym ponad 3,5 tys. osób z branży sprzedaży bezpośredniej z Polski) wynika, że aż 90 proc. osób aktywnych w tym zawodzie to kobiety. Najczęściej (59 proc.) są to osoby w przedziale wiekowym 25-44 lat. W wieku 45-54 ten odsetek wynosi zaś 15 proc.

Blisko 30 proc. konsultantów sprzedaży bezpośredniej działa w tej branży już od 10 lat. Prawie 25 proc. ma doświadczenie nieprzekraczające 3 lat. Co przyciąga ich do tego zawodu? 60 proc. wskazuje, że to dobry sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy, 72 proc. ceni wysoką jakość produktów, a 65 proc. widzi szanse na poprawę samooceny i pewności siebie.
Dla 60 proc. sprzedawców jest to cenna nauka umiejętności zarządzania i sprzedaży. 55 proc. widzi w niej angażujące zajęcie, a 55 proc. drogę do finansowej niezależności. 80 proc. uważa, że sprzedaż bezpośrednia pozwala poznać nowych ludzi. 68 proc. twierdzi, że pomogła im ona poprawić kontakty międzyludzkie. Poziom ogólnej satysfakcji sięga 83 proc.

Wśród osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią znajdują się przedstawiciele najróżniejszych zawodów – nauczycielki, pielęgniarki, księgowe, urzędniczki czy lekarki. Forma nazw żeńska, bo jak wynika ze wspomnianych już badań, większość stanowią panie. Nie brakuje także studentów czy innych osób rozpoczynających swoją aktywność zawodową.

W tej branży realizuje się m.in. Marta, spełniona żona i mama dwóch chłopców. Wcześniej zarządzała gospodarstwem domowym. Po pójściu dzieci do szkoły otworzyła własną działalność i została konsultantką jednej z firm kosmetycznych zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. Dzięki temu zajęciu zyskała niezależność, pewność siebie oraz nowe znajomości.

Sprzedażą bezpośrednia zajmuje się też Jola, która do tej pory robiła karierę w korporacji, ale mimo awansów i podwyżek coraz bardziej doskwierała jej tam monotonia. W końcu postanowiła zostać własnym szefem, aby sama decydować o czasie pracy i wysokości dochodów. W sprzedaży bezpośredniej odnalazła się jak ryba w wodzie, bo uwielbia kontakt z ludźmi.

Tegoroczny VIII Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej, obchodzony pod hasłem "Sprzedaż bezpośrednia – pomysł na życie", ma nie tylko zachęcać ludzi do rozwoju zawodowego w tej branży, ale także umocnić pozytywny wizerunek tego sektora w oczach zwykłych konsumentów, którzy zbyt często kojarzą go z nieuczciwymi praktykami na pokazach garnków.

– Jako stowarzyszenie o polskim rodowodzie działamy prężnie od 25 lat, wdrażając wiele potrzebnych inicjatyw budujących wizerunek sektora, ale także wprowadzając m.in. samoregulacje w postaci kodeksu etycznych praktyk rynkowych – komentuje Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
Organizacja chce więc promować wizerunek profesjonalnego i rzetelnego sprzedawcy. Na potrzeby kampanii przygotowane zostały filmy oraz sesje zdjęciowe ambitnych ludzi zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. Historie wszystkich tych osób przedstawiają drogę do biznesu, który stał się właśnie ich indywidualnym pomysłem na życie.

– Niezależność, rozwój osobisty, wpływ na karierę zawodową swoją i innych ludzi, czy styl życia to tylko kilka z zalet branży, które osoby zajmujące się sprzedażą bezpośrednią cenią sobie najbardziej. Historie, jakie pokazujemy w filmach, mają inspirować. Nie ma tu miejsca na dyskryminację z żadnego powodu – tłumaczy założenia kampanii Mirosław Luboń.

Więcej informacji o podnoszącej świadomość społeczeństwa akcji "Sprzedaż bezpośrednia – pomysł na życie" można znaleźć na oficjalnej stronie PSSB. Wystarczy wejść w specjalną zakładkę uruchomioną z okazji 25-lecia polskiego stowarzyszenia, bu uzyskać dostęp do nakręconych filmów oraz zdjęć wszystkich bohaterów tegorocznej kampanii.

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej powstało w 1994 roku. Dziś liczy blisko 30 przedsiębiorstw, których łączny udział w rynku przekracza 65 proc. PSSB należy do Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej, Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.

Artykuł powstał we współpracy z PSSB