Konsultanci sprzedaży bezpośredniej. Kim są osoby działające w tej prężnie rozwijającej się branży?
Dziś, 17 października, branża sprzedaży bezpośredniej już po raz ósmy obchodzi swoje święto. W związku z tym wydarzeniem Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), które w tym roku świętuje również jubileusz 25-lecia swojej działalności, publikuje wyniki badań o charakterystyce tego rynku w Polsce i profilu działających na nim osób.
Blisko 30 proc. konsultantów sprzedaży bezpośredniej działa w tej branży już od 10 lat. Prawie 25 proc. ma doświadczenie nieprzekraczające 3 lat. Co przyciąga ich do tego zawodu? 60 proc. wskazuje, że to dobry sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy, 72 proc. ceni wysoką jakość produktów, a 65 proc. widzi szanse na poprawę samooceny i pewności siebie.
Wśród osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią znajdują się przedstawiciele najróżniejszych zawodów – nauczycielki, pielęgniarki, księgowe, urzędniczki czy lekarki. Forma nazw żeńska, bo jak wynika ze wspomnianych już badań, większość stanowią panie. Nie brakuje także studentów czy innych osób rozpoczynających swoją aktywność zawodową.
W tej branży realizuje się m.in. Marta, spełniona żona i mama dwóch chłopców. Wcześniej zarządzała gospodarstwem domowym. Po pójściu dzieci do szkoły otworzyła własną działalność i została konsultantką jednej z firm kosmetycznych zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. Dzięki temu zajęciu zyskała niezależność, pewność siebie oraz nowe znajomości.
Sprzedażą bezpośrednia zajmuje się też Jola, która do tej pory robiła karierę w korporacji, ale mimo awansów i podwyżek coraz bardziej doskwierała jej tam monotonia. W końcu postanowiła zostać własnym szefem, aby sama decydować o czasie pracy i wysokości dochodów. W sprzedaży bezpośredniej odnalazła się jak ryba w wodzie, bo uwielbia kontakt z ludźmi.
Tegoroczny VIII Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej, obchodzony pod hasłem "Sprzedaż bezpośrednia – pomysł na życie", ma nie tylko zachęcać ludzi do rozwoju zawodowego w tej branży, ale także umocnić pozytywny wizerunek tego sektora w oczach zwykłych konsumentów, którzy zbyt często kojarzą go z nieuczciwymi praktykami na pokazach garnków.
– Jako stowarzyszenie o polskim rodowodzie działamy prężnie od 25 lat, wdrażając wiele potrzebnych inicjatyw budujących wizerunek sektora, ale także wprowadzając m.in. samoregulacje w postaci kodeksu etycznych praktyk rynkowych – komentuje Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
– Niezależność, rozwój osobisty, wpływ na karierę zawodową swoją i innych ludzi, czy styl życia to tylko kilka z zalet branży, które osoby zajmujące się sprzedażą bezpośrednią cenią sobie najbardziej. Historie, jakie pokazujemy w filmach, mają inspirować. Nie ma tu miejsca na dyskryminację z żadnego powodu – tłumaczy założenia kampanii Mirosław Luboń.
Więcej informacji o podnoszącej świadomość społeczeństwa akcji "Sprzedaż bezpośrednia – pomysł na życie" można znaleźć na oficjalnej stronie PSSB. Wystarczy wejść w specjalną zakładkę uruchomioną z okazji 25-lecia polskiego stowarzyszenia, bu uzyskać dostęp do nakręconych filmów oraz zdjęć wszystkich bohaterów tegorocznej kampanii.
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej powstało w 1994 roku. Dziś liczy blisko 30 przedsiębiorstw, których łączny udział w rynku przekracza 65 proc. PSSB należy do Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej, Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.
Artykuł powstał we współpracy z PSSB