Nie dość że jest samotny, to jeszcze nieefektywny w pracy. Te badania o samotności dają do myślenia

Patrycja Wszeborowska
Osoby cierpiące na samotność nie dość, że mogą liczyć na cały szereg problemów zdrowotnych, na które osoby nie doznające tego uczucia są bardziej odporne, to jeszcze są mniej wydajne w pracy. Potwierdziły to badania z amerykańskiej uczelni.
Samotność w miejscu pracy obniża wydajność pracownika. Pexels.com / fot. Stefan Stefancik
Samotność w miejscu pracy
Zbadania problemu samotności a efektywności w pracy podjęli się prof. Wharton, prof. Sigal Barsade i prodf. Hakan Ozcelika z Uniwersytetu Stanu Kalifornia. W raporcie “No Employee an Island: Workplace Loneliness and Job Performance”, którego wyniki opublikował portal CNBC, przebadano 672 pracowników pełniących różne role zawodowe i ich 114 kierowników.

Powodów, dla których samotność obniża efektywność w pracy, istnieje dwa. Po pierwsze osoby samotne są mniej oddane swojej organizacji. Mniej zależy im na firmie niż osobom nieosamotnionym, a w efekcie nie są zmotywowane do cięższej pracy.


Drugim czynnikiem okazała się nieprzystępność. Osoby czujące się samotnie w miejscu pracy były określane przez współpracowników jako trudniejsze w kontaktach towarzyskich i relacjach. Powodowało to brak interakcji między nimi a resztą zespołu, przez co pracownicy cierpiący na samotność mieli mniejsze szanse na pozyskanie potrzebnych informacji czy zasobów.

Samotność w miejscu pracy nie służy również zdrowiu. 89 proc. osób twierdzących, że mają pozytywne relacje ze współpracownikami, twierdziło, że jest w dobrym zdrowiu. Z kolei 65 proc. tych, których kontakty z kolegami z biura były słabe, skarżyło się na zdrowotne dolegliwości.

Nie wyróżniaj
Jak zwracają uwagę badacze, często samotność w pracy nie jest winą jednostki, a całej kultury organizacyjnej. Okazywanie przez szefa troski, współczucia i uwagi jedynie osamotnionemu pracownikowi, choć podejmowane w dobrej wierze, może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego i podkreślić wyobcowanie samotnego pracownika. Serdeczne podejście należy się wszystkim pracownikom, dzięki czemu ten samotny nie będzie odstawał.

Kierownicy nie powinni również wymuszać na samotnikach kontaktów towarzyskich, lecz wchodzić z nimi w bezpieczne interakcje, prosząc na przykład o poradę w pracy. Takie nastawienie może pomóc w budowaniu poczucia zaufania i integracji.