Przełomowe akumulatory IBM ze słonej wody zamiast metali ciężkich. Mają być znacznie wydajniejsze

Jakub Tomaszewski
Pokazana w tym tygodniu technologia IBM może być niebawem wykorzystana do produkcji baterii pozbawionych metali ciężkich. Zamiast nich w akumulatorach nowego typu miałby znaleźć się minerały pozyskiwane ze słonej wody. Zastosowanie tych substancji poprawia wydajność baterii, skraca czas ładowania, a także zwiększa poziom ich bezpieczeństwa.
IBM zaprezentował technologię dla akumulatorów bez metali ciężkich. Zamiast kobaltu substancje do produkcji mają być pozyskiwane ze słonej wody. 123RF
Wynalazek firmy IBM może być tym, za sprawą którego dokona się przełom w przemyśle elektronicznym, uzależnionym od sprawności i pojemności baterii. Rewolucja może dotknąć nie tylko producentów telefonów komórkowych i laptopów ale przede wszystkim przemysł samochodowy, który coraz bardziej potrzebuje ekologicznego i moralnie neutralnego źródła zasilania dla aut elektrycznych.

Na ten moment baterie litowo-jonowe są kluczowe w dążeniu naszej cywilizacji do przejścia od zasilania paliwami kopalnymi do modelu zrównoważonej energii. Jednocześnie technologia ich produkcji aktualnie wiążę się z nieproporcjonalnie dużymi względem korzyści – kosztami humanitarnymi i środowiskowymi


Baterie są nieekologiczne i niehumanitarne
Niedawno międzynarodowa grupa adwokacka oskarżyła gigantów technologicznych o świadome czerpanie korzyści z wykorzystywania dzieci do wydobywania kobaltu w Demokratycznej Republice Konga. Dlaczego kobalt? To główny składnik baterii litowo-jonowych, obecnych w prawie wszystkich ładowalnych urządzeniach elektronicznych. Około 2/3 światowego wydobycia pochodzi z Konga.

Nowe baterie IBM zamiast kobaltu, czy niklu zawierają trzy substancje, które można wyekstrahować z wody morskiej. Po dodaniu do nich nowego rodzaju ciekłego elektrolitu badacze uzyskali zdumiewające wyniki w pierwszych etapach testów.

Wykazały one zdolność do szybszego akumulowania energii – nawet 80 proc. pełnego naładowania w 5 minut, a także gęstość mocy na poziomie 10 kW na litr oraz 800 Wh gęstości energetycznej na litr. To bardzo obiecujące parametry.

- To odkrycie ma znaczący potencjał dla akumulatorów samochodów elektrycznych. Głównie tam, gdzie w grę wchodzą takie kwestie jak łatwopalność, a także koszty i czas ładowania – napisał w swoim wpisie na blogu dr Young-HyeNa, kierownik działu innowacji IBM, który opracował akumulatory nowej generacji.

IBM nie jest jedyną firmą, która pracuje nad akumulatorem przyszłości. Jak pisaliśmy niedawno w INNPoland, kanadyjscy naukowcy przedstawili projekt baterii kwantowej, która mogłaby w nieskończoność przechowywać energię bez żadnych strat.