Znana sieć obniża ceny 3 tys. produktów. Chcą być szybsi niż zmiana VAT-u

Katarzyna Florencka
Od 1 kwietnia wchodzi w życia nowa matryca stawek VAT, co oznacza, że część produktów dostępnych w naszych sklepach będzie tańsza. Ale klienci sklepów Kaufland z nowych cen mogą skorzystać już teraz. Sieć obniżyła na stałe ceny ponad 3 tys. produktów.
Na miesiąc przed obniżką VAT Kaufland zdecydował się obniżyć ceny kilku tysięcy produktów. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Jak podaje portal wiadomoscihandlowe.pl, Kaufland zdecydował się obniżyć ceny ponad 3 tys. produktów w ramach akcji promocyjnej "Ciach VAT" na ponad miesiąc przed wejściem w życie nowej matrycy VAT.

Co takiego znajdziemy w niższych cenach? Różnego rodzaju artykuły codziennego użytku, w tym produkty spożywcze (m.in. pieczywo i owoce) czy artykuły dla dzieci i niemowląt.

Nowa matryca VAT

Nowa matryca stawek VAT wchodzi w życie od 1 kwietnia 2020 r. Zmiany te wywołały sporo kontrowersji, gdyż aby je wprowadzić, rząd zdecydował się odstąpić od wieloletniej reguły, według której niekorzystnych zmian w podatku dochodowym nie wprowadza się w trakcie roku podatkowego. Jak zauważył "Dziennik Gazeta Prawna", resort finansów argumentował, że od takich zasad "można odstąpić, gdy przemawia za tym ważny interes publiczny".


Pośpiech rządu wynikł z tego, że Polska, wraz z kilkoma innymi krajami, nie wyrobiła się w 2,5 roku z wdrożeniem zmian w podatku dochodowym od firm wynikających z unijnej dyrektywy ATAD II. Czas na to był do końca 2019 r.

VAT nie taki szczelny

Tymczasem, choć wpływy z VAT rosną, to jeszcze szybciej wzrastają kwoty podatku należnego i nieściągniętego. Mafie VAT-owskie pozostają bezkarne, a sukcesy w uszczelnianiu systemu okazują się być wciąż poza zasięgiem.

Jeszcze w 2013 roku nieściągnięty VAT wynosił 21 mld złotych. Przy ogólnych wpływach na poziomie 113 mld złotych było to 18 proc. całości. W 2019 roku nieściągnięty VAT (92,8 mld złotych) stanowił już ponad 50 proc. wpływów (183 mld złotych).

Z oficjalnych danych o realizacji budżetu wynika, że zaległości VAT rosną szybciej niż wpływy z tego podatku. Sytuacji nie poprawia fakt, że skarbówka wydaje bardzo dużo decyzji, których nie da się wyegzekwować, np. wysyłając decyzje pokontrolne do firm słupów, często będących nieświadomie wciągniętymi w karuzelę i z tego powodu niepotrafiącymi spłacić należności.