Prowadzenie sklepu internetowego, złote rady dla początkujących

Artykuł PR-owy UPC
Już od wielu lat obserwujemy wzrost udziałów rynkowych branży e-commerce, która zyskała na wartości – większej niż przewidywano – za sprawą światowej pandemii i lockdownu. Dla wielu przedsiębiorców ograniczenie działalności stacjonarnej i przeniesienie jej do przestrzeni internetowej stało się szansą na przetrwanie i wyjście z kryzysu obronną ręką. Niemniej jednak prowadzenie własnego e-commerce jest nie lada wyzwaniem, wymagającym interdyscyplinarnego podejścia i zadbania o wiele różnych elementów. Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i efektywnie prowadzić sklep internetowy? Przygotowaliśmy wskazówki dla początkujących.
Fot. materiały prasowe
Według badań międzynarodowej firmy badawczej – Gemmius – w 2019 r. aż 62% konsumentów robiło zakupy online. Najchętniej kupowanymi kategoriami produktów była odzież, dodatki, akcesoria, obuwie, multimedia, a także kosmetyki. Głównym kryterium wyboru przy podejmowaniu decyzji zakupowej jest cena, pozytywne doświadczenia, sposób dostawy i niskie koszty przesyłki. Te wszystkie elementy należy wziąć pod uwagę, prowadząc własny sklep internetowy.

Przedsiębiorca w sieci – o czym powinien pamiętać?


Jeśli stawiamy pierwsze kroki w internecie i do tej pory nie mieliśmy żadnych doświadczeń (poza klienckimi) w prowadzeniu własnego e-commerce, to powinniśmy zacząć od wyboru dostawcy internetu. Dlaczego jest to takie istotne? Szybkie, stabilne i bezpieczne łącze internetowe jest podstawą w prowadzeniu każdego biznesu online. Zarządzanie e-commercem wymaga stałej obecności w sieci – obsługi strony internetowej i zamówień, kontaktu z klientami czy też prowadzenia działań marketingowych.

W takiej sytuacji trudno wyobrazić sobie coś bardziej frustrującego niż wolny internet, który uniemożliwia nam wykonywanie swoich codziennych obowiązków. Jeśli decyzja wyboru łącza internetowego jest dopiero przed nami, to warto zaufać renomowanym dostawcom, które mają w swoim portfolio ofertę stworzoną specjalnie z myślą o specyficznych potrzebach firm. Mowa tu np. o Internecie UPC Biznes, dzięki któremu możesz zyskać: gwarancję jakości SLA, 60 dni na test usług, modem z silnym Wi-Fi oraz dedykowaną obsługę klienta.

Najczęstsze błędy przy prowadzeniu e-commerce


Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z prowadzeniem sklepu internetowego, stosunkowo często popełniają błędy, które niekiedy mogą przeważyć o ich sukcesie bądź porażce.

1. Wygląd i obsługa sklepu internetowego
Przy projektowaniu własnego e-commerce należy zadbać przede wszystkim o jego atrakcyjny wygląd, intuicyjną obsługę i łatwą nawigację. Każdy potencjalny klient, który odwiedza nasz sklep, powinien z łatwością odnaleźć wszystko, czego potrzebuje. Dlatego należy go projektować zgodnie z UX (user experience). Warto pamiętać, że nie chodzi tu wyłącznie o kwestie estetyczne, ale również o rozkład i ekspozycję produktów oraz czytelność zawartych na stronie informacji.

2. Długi czas ładowania strony
Jednym z największych „grzechów” w branży e-commerce jest wolne działanie strony internetowej. Według badań każda sekunda ładowania strony zmniejsza liczbę konwersji o 7%. Ponadto spora część użytkowników rezygnuje z zakupu, jeśli czas ładowania poszczególnych stron w sklepie jest dłuższy niż trzy sekundy. Dlatego też prędkość ładowania strony jest jednym z kluczowych elementów w optymalizacji sklepu internetowego. Jak to zrobić? Świetnym narzędziem jest Google PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/), który pokaże nam, co musimy poprawić, żeby nasza strona ładowała się szybciej.

3. Zbyt wysokie ceny produktów
Jak już wspomniano, głównym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowej jest atrakcyjna cena. Dlatego, jeśli w naszym e-commerce produkty mają zbyt wysokie ceny (w stosunku do konkurencji), to bardzo trudno będzie nam odnieść sukces. Dlatego też przy prowadzeniu sklepu internetowego (zwłaszcza na początku) warto pamiętać, że ceny nie mogą być zbyt wygórowane.

4. Wydłużona ścieżka zakupu
Głównym powodem tego, że klienci nie finalizują swoich zamówień w naszym e-commerce, jest również wydłużona ścieżka zakupu, składająca się z co najmniej kilku podstron. Do zakupu może zniechęcać również konieczność rejestracji i wypełniania wielu formularzy. Dlatego też zaleca się maksymalne uproszczenie całego procesu zakupowego tak, by nasz klient w ciągu kilkunastu sekund mógł nabyć interesujący go produkt. Jeśli zależy nam na rejestracji klienta (i pozyskaniu zgód o przetwarzaniu danych w celach marketingowych), możemy zachęcić go różnymi benefitami np. kuponem rabatowym.

5. Niekompatybilność sklepu z urządzeniami mobilnymi
Jednym z trendów w e-commerce jest stale rosnąca liczba wejść z urządzeń mobilnych. W zależności od branży wynosi ona od 50% do nawet 80% wszystkich użytkowników! Dlatego też, jeśli chcemy stale pozyskiwać nowych klientów, to nasz sklep powinien być responsywny z urządzeniami mobilnymi (nie tylko smartfonami, ale również tabletami).

6. Częste awarie sklepu
Elementem, który bardzo irytuje wszystkich klientów, są częste awarie strony internetowej. Wyobraźmy sobie taką sytuację: jesteśmy zainteresowani zakupem suszarki do włosów, wybieramy produkt, dodajemy go do koszyka i w tym czasie strona pada i wyskakuje nam błąd 500 (błąd serwera). W takiej sytuacji najczęściej rezygnujemy z zakupu w danym sklepie i wirtualnie udajemy się do innego (konkurencyjnego).

Są to jedynie przykładowe rady, na które warto zwrócić uwagę podczas stawiania pierwszych kroków w e-commerce. W przyszłości bazując na własnych doświadczeniach na pewno do tej listy dodasz kolejne punkty must done, które znacznie ułatwią Twoją pracę. Zwróć jednak uwagę na wyżej wymienione punkty, a Twój start w świecie handlu w internecie przebiegnie o wiele spokojniej i pozwoli czerpać pierwsze zyski.