Costa Coffee wchodzi do sklepów. Czy przyszłość kawy jest dzisiaj w retailu?

Marcin Długosz
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej - takie swoje podejście do kawy mogłaby opisać niemal połowa Polaków. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci kawiarni w Polsce - COSTA COFFEE - postanowiła pójść tym tropem.
Fot. materiały prasowe / COSTA COFFEE HOME EDITION
COSTA COFFEE HOME EDITION, czyli kawa ziarnista, mielona i w kapsułkach do przygotowania w domu, jest już dostępna w sklepach. O tym, jakie wyzwania wiążą się z wprowadzeniem na rynek tego rodzaju produktu rozmawiamy z Michałem Proszewskim, Coffee Business Development Manager w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Dlaczego znana marka kawiarni decyduje się wejść na rynek sprzedaży detalicznej? Czy to popularny ruch w branży? Mogłoby się wydawać, że sprzedaż kawy “takiej jak w kawiarni” zachęci część klientów, żeby rzeczywiście pić kawę tylko w domu.

COSTA COFFEE to marka, która ma blisko 50-letnie doświadczenie w serowaniu kawy, nieustannie zachwycając konsumentów na każdym rynku, na którym jest obecna. Rok temu, w wyniku jej przejęcia przez The Coca-Cola Company, rozpoczął się nowy rozdział w naszej działalności. W ten sposób portfolio Coca-Cola HBC poszerzyło się o nową kategorię produktów, której wartość na 28 rynkach, na których jesteśmy obecni, szacowana jest na około 35 miliardów euro.

W Polsce, rosnący potencjał tej kategorii potwierdzają m.in. badania konsumenckie, z których wynika, że jeszcze przed pandemią Polacy pijali kawę głównie w domu – nawet połowa z nich zaczynała tak swój dzień.
Michał Proszewski, Coffee Business Development Manager w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.Fot. materiały prasowe / COSTA COFFEE HOME EDITION
Obecna sytuacja dodatkowo umacnia ten trend. Co więcej, polscy konsumenci coraz chętniej wybierają kawy wysokiej jakości, a w jej przygotowaniu pomagają im już nie tylko kawiarki, ale także ekspresy ciśnieniowe i kapsułkowe. Te czynniki sprawiają, że kategoria kaw otwiera nowe możliwości dla wielu uczestników rynku.

Strategicznym celem Coca-Cola HBC Polska, oficjalnego dystrybutora COSTA COFFEE, jest tworzenie portfolio napojów na każdą okazję i porę dnia. A jak wiemy, kawa towarzyszy nam dziś w wielu odsłonach i w różnych momentach dnia – na ciepło lub na zimno, w domu przy śniadaniu, w drodze, w pracy, na spotkaniach prywatnych i służbowych, a nawet wieczorem jako baza do koktajli.

Dlatego jesteśmy przekonani, że najnowsza propozycja COSTA COFFEE HOME EDITION, na stałe zagości na polskim rynku. Ta wyjątkowa kolekcja produktów odpowiada bowiem na zróżnicowane gusta konsumentów, oferując im szeroką gamę wariantów smakowych, dostępnych w wersji ziarnistej, mielonej i w kapsułkach. Dzięki temu, nasi konsumenci mogą cieszyć się doświadczeniem, tak dobrze znanym z kawiarni, we własnym domu.

Czy COSTA COFFEE HOME EDITION jest dostępna w innych krajach? Jak została przyjęta?

Oprócz Polski, obecnie COSTA COFFEE HOME EDITION dostępna jest już w Bułgarii, na Węgrzech, w Grecji, Szwajcarii, Rumunii, Chorwacji, Słowenii, Czechach, Słowacji i Rosji. Wprowadzenie nowych produktów wzmocniło siłę, zasięg i elastyczność naszego portfolio i tym samym pozwoliło rozpocząć realizację długoterminowego planu, którego celem jest wprowadzenie nowych produktów na wszystkich 28 rynkach naszej Grupy, w ciągu najbliższych 3 lat.

COSTA COFFEE jest cenioną marką w Europie, a pojawienie się nowych wariantów spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony naszych klientów i konsumentów. Dlatego z okazji nadchodzących świąt oraz na lepszy początek nowego roku, przygotowaliśmy wiele atrakcyjnych promocji i liczymy na to, że kawa jak z ulubionej kawiarni, będzie idealnym dopełnieniem magicznych świąt.

Z jakim ryzykiem wiąże się wejście na rynek sprzedaży kawy w Polsce? Czy jest to mocno konkurencyjna branża? Konsumenci łatwo zmieniają swoje kawowe przyzwyczajenia czy raczej niechętnie próbują nowości?

Rynek kawy w Polsce jest dosyć dynamiczny – szczególnie w ostatnim czasie wiele się zmieniło w tym zakresie. W tym szczególnym roku obserwowaliśmy redefinicję tego, gdzie i jak konsumenci pijają ulubioną kawę, ale byliśmy także świadkami kilku premier.

Jeżeli chodzi o reakcje konsumentów na wprowadzane nowości to producenci kaw mają tu coraz wyżej zawieszoną poprzeczkę. Polacy wiedzą o kawie coraz więcej i doceniają jej wysoką jakość. Ponadto, pandemia sprawiła, że konsumenci bardziej niż kiedykolwiek dążą do bezpieczeństwa i komfortu, również jeśli chodzi o decyzje zakupowe.

Nic zatem dziwnego, że z większą uwagą przyglądają się markom, które wybierają na co dzień, sięgając po te, które cechuje wysoka jakość, zrównoważony sposób produkcji czy duża dostępność. W przypadku COSTA COFFEE HOME EDITION tylko 5 proc. ziaren na świecie spełnia nasze standardy jakości, a każda partia poddawana jest próbie smaku.

Dbamy również o aspekt działania z poszanowaniem środowiska i praw pracowniczych, dlatego ziarna wykorzystywane do produkcji pochodzą z upraw z Certyfikatem Rainforest Alliance. Co więcej, dbamy o to, aby nasze produkty były dostępne w zasięgu ręki – w znanych marketach, w pobliskich sklepach osiedlowych, kawiarniach czy sklepach online.

Wspomniał pan o tym, że coraz częściej stawiamy na jakość. Co jest dla nas, wobec tego, najwżaniejsze przy wyborze kawy do parzenia w domu?

Z ostatniej analizy GfK Polonia wynika, że konsumenci wybierają lepsze gatunkowo warianty, zamieniają kawę mieloną na ziarnistą a rozpuszczalną na tę, w kapsułkach. Polacy podążają za światowymi trendami: coraz więcej wiemy o pochodzeniu ziaren oraz o różnorodnych metodach jej parzenia czy serwowania.

Za kryterium wyboru przyjmujemy dziś nie tylko moc kawy, a co za tym idzie nie traktujemy jej wyłącznie jako napój pobudzający, którym zaczynamy dzień. Dziś równie ważna jest jej jakość, smak i to, aby wspólne spożywanie kawy było wyjątkowym momentem celebrowania chwil w gronie ważnych dla nas osób.

Decyzję o zakupie podejmujemy także mając na uwadze jej dostępność czy szeroki asortyment – ważne jest, by ulubioną kawę można było zakupić w każdym kanale sprzedaży, w różnych wariantach smakowych i wagowych.
Jak na przestrzeni lat zmieniały się nasze preferencje zakupowe? Jakie kawy dzisiaj wybieramy najchętniej?

Kawa od lat zyskuje na znaczeniu co potwierdza ostatnie badanie GfK Polonia, z którego wynika, że wydatki gospodarstw domowych na kawę wzrosły o 7,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Obecnie „czarne złoto” spożywa regularnie 8 na 10 osób, a połowa z nich właśnie od tego napoju zaczyna swój dzień. W zależności od preferencji, espresso lub mleczne latte są gwarantami udanego poranka i remedium na popołudniowy spadek formy.

Obecnie dużym zainteresowaniem w naszym kraju cieszą się przede wszystkim kawy wysokogatunkowe – ziarniste oraz w kapsułkach. W tym samym okresie segment kawy ziarnistej odnotował aż 28,4 proc. wzrostu.

Wzrosła też wartość wydatków na pozostałe segmenty – kapsułek oraz kawy mielonej. Z kolei udział sprzedaży ekspresów automatycznych wyniósł aż 60,8%. Niewątpliwie do tych wzrostów przyczyniła się sytuacja pandemiczna i ograniczenie mobilności, które zmieniło nasze codzienne nawyki.

Jeżeli chodzi o konkretny rodzaj serwowania, dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że aż 60% konsumowanych w Polsce kaw stanowią te, z dodatkiem mleka. Co jednak ciekawe, coraz częściej sięgamy po jego alternatywy, na przykład produkty roślinne. Popularność kaw mlecznych nie wyklucza jednak zainteresowania kawami typu espresso. Spożycie „małej czarnej” nieustannie rośnie, podobnie jak chęć eksplorowania alternatywnych metod parzenia.

Pomimo różnych upodobań i zmian w codziennych rytuałach, których doświadczamy w mijającym roku, jedno jest pewne – nic nie smakuje tak, jak wyśmienita kawa, w doborowym towarzystwie.

Artykuł powstał we współpracy z COSTA COFFEE HOME EDITION.