Apetyt Orlenu nie ma końca. Spółka ma plan na większe opanowanie rynku mediów

Krzysztof Sobiepan
Założony przez PKN Orlen i PZU dom mediowy Sigma Bis może być kolejnym kluczem do przejęcia rynku mediów przez spółkę paliwową. Wicepremier Jacek Sasin pragnie, by Sigma dysponowała budżetami mediowymi państwowych spółek, co może być kolejnym batem na niesfornych dziennikarzy.
Prezes Grupy Orlen Daniel Obajtek ma wielki plan na kontrolę mediów. Fot. Adam Stepien / Agencja Gazeta
Nie cichną echa przejęcia grupy medialnej Polska Press przez PKN Orlen. Tym razem na inny aspekt strategii wejścia na rynek mediów przez giganta paliwowego zwróciła uwagę "Gazeta Wyborcza".

Chodzi o firmę Sigma Bis. Wydaje się, że za pomocą tego domu mediowego Orlen może zyskać pieczę nad budżetami na reklamy, jakie mają państwowe spółki. Mogłoby to pozwolić na dodatkowy sposób na dyscyplinowanie mediów, przez zakręcanie im kurka z pieniędzmi.

– To pokazuje, jak mocno wchodzą w rynek mediów. To będzie trio do dyscyplinowania mediów, poprzez reklamę i pieniądze na nią, poprzez dystrybucję i treści – mówi "GW" jeden z polityków PiS.


Informator ma na myśli właśnie Sigmę Bis, kupiony ostatnio prze Orlen Ruch i wydawnictwo Polska Press.

– Mamy własny dom mediowy, dochodzi tam coraz więcej spółek skarbu państwa, instytucji, spółki zewnętrzne, które nie są w palecie spółek skarbu państwa – wspomina zaś w programie "Dziennikarski poker" prezes Grupy Orlen Daniel Obajtek.

Pomysł na wspólny dom mediowy Orlenu i PZU pojawił się w lutym 2018 r. We wrześniu 2019 r. na projekt zgadza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a na początku 2020 r. pojawia się oficjalny komunikat, że Sigma Bis "osiągnęła pełną zdolność operacyjną".

Jacek Sasin wierzy w projekt Sigma Bis

Protektorem projektu ma być według ustaleń dziennika sam wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. W listopadzie 2020 r. Sasin miał przeprowadzić spotkanie z prezesami dużych spółek skarbu państwa, nad którymi prowadzi nadzór. Polityk wyraził tam swoją opinie na temat domu mediowego.

– Sasin głośno się zdziwił, że wielu prezesów jeszcze nie ma podpisanych umów o współpracy z Sigmą Bis – podaje informator "GW".

Problem w tym, że niektóre firmy już ustaliły reklamowe plany na 2021 rok.

– Wtedy z kolei zdziwili się niektórzy prezesi. Że jak to? Mają iść do Sigmy z budżetami, skoro są już związani umowami? Ich wypowiedzenie to straty dla spółek – kontynuuje źródło dziennika.

Kolejny informator dziennika wskazał zaś, że Sasin miał się nie przejąć kwestiami podnoszonymi przez dyrektorów spółek. Przypadki wypowiadania umów, by stać się klientem Sigmy, miały bowiem mieć miejsce w przeszłości.

Nieoficjalne dane wskazują, że nowym klientem Sigma Bis ma stać się Poczta Polska, obecnie od paru miesięcy nie mająca umowy z żadnym domem mediowym. Od listopada klientem jest zaś Grupa Energa, która zerwała umowę z MullenLowe MediaHub.

Czytaj także: Sasin zachwycony przejęciem Polski Press. Wyjaśnił, jaka przyszłość czeka firmę

Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, 7 grudnia PKN Orlen poinformowała o złożeniu oferty kupna Polska Press.

"Grupa Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press. Dzięki temu będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa" – pisał wtedy na Twitterze prezes Grupy Orlen Daniel Obajtek.

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych, w tym wiele znanych tytułów takich jak Dziennik Zachodni, Gazeta Wrocławska, Kurier Poranny czy Głos Wielkopolski. Poza tym około 150 tygodników lokalnych, bezpłatna gazeta naszemiasto.pl oraz magazyny.

W ubiegłym tygodniu odpowiednim wnioskiem koncernu paliwowego zajął się zaś UOKiK. To urząd zdecyduje, czy przejęcie media lokalnych dojdzie do skutku.

Czytaj także: To dużo poważniejsze, niż myślicie. Oto co przejmuje Orlen razem z Polską Press [LISTA]