Marka, która stoi murem za wszystkimi kobietami. Tak wspiera je w czasie pandemii

Dawid Wojtowicz
Pandemiczna rzeczywistość bardzo mocno ograniczyła kontakty międzyludzkie. Przed wielkim wyzwaniem stanęły zwłaszcza takie firmy jak Avon, których działalność w dużej mierze opiera się na sprzedaży bezpośredniej. Co znany producent kosmetyków, który niedawno ruszył z nową kampanią Watch Me Now, robi, by sprostać tym trudnościom?
Z Angelą Cretu, dyrektor generalną Avon, rozmawiamy o wpływie pandemii na funkcjonowanie firmy kosmetycznej, kampanii Watch Me, a także wsparciu marki dla konsultantek Avon i kobiet na całym świecie. Materiały prasowe / Avon
– Nieustannie troszczymy się o nasze Konsultantki, dając im narzędzia do bezpiecznego prowadzenia biznesu bez wychodzenia z domu i pokazując, że jesteśmy razem z nimi. Ponadto pandemia nie zatrzymała realizacji naszych kampanii CSR – opowiada w wywiadzie dla naszego serwisu Angela Cretu, dyrektor generalna firmy Avon.

Dzisiejsza pandemiczna rzeczywistość bardzo mocno ogranicza kontakty międzyludzkie. W jaki sposób pandemia wpłynęła na funkcjonowanie firmy Avon, opartej przecież w głównej mierze na działalności Konsultantek i sprzedaży bezpośredniej?


Dostosowanie się do nowej sytuacji było dla nas wyzwaniem, ale mogę śmiało powiedzieć, że dzięki zaangażowaniu całej społeczności Avon udało się efektywnie przeorganizować nasz sposób funkcjonowania i odpowiedzieć na nowe warunki, w jakich się znaleźliśmy.

Sporo zmieniło się m.in. jeśli chodzi o kanały sprzedaży – jeszcze mocniej postawiliśmy na sprzedaż internetową oraz omnichannel, w czym pomógł nam niezastąpiony Katalog Avon w wersji online oraz nowa aplikacja Avon On, dzięki której Konsultantki mają szybki i łatwy dostęp do składania zamówień, ekskluzywnych ofert, a także nowości i trendów. Wszystko za pomocą jednego kliknięcia z telefonu komórkowego w dowolnym miejscu i czasie.

Ułatwiliśmy również naszym Konsultantkom pracę z domu poprzez uruchomienie cyklu szkoleń z prowadzenia biznesu online i social sellingu, czego przykładem jest Polska. Wprowadziliśmy też zupełnie nowy, bezdotykowy sposób dostaw, umożliwiający bezpieczne dostarczenie produktów prosto pod drzwi klientek. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom nasze przedsiębiorcze dziewczyny wciąż mogą swobodnie prowadzić swoje biznesy i nawiązywać kontakty z klientami.

Firma Avon w swojej kampanii Watch Me Now zachęca, by odkryć markę na nowo. Jakie nowe oblicze Avon chce pokazać światu?

Kampania Watch Me Now wystartowała we wrześniu w 38 krajach. Ma na celu pokazanie światu, jaki jest współczesny Avon, a także zachęcić do poznania naszej marki na nowo. Od samego początku, czyli prawie 135 lat, jesteśmy czymś znacznie więcej niż tylko firmą sprzedającą kosmetyki. Jesteśmy społecznością, która zaskakuje, którą tworzą wyjątkowi i wspaniali ludzie – nasze Konsultantki, pracownicy oraz klienci.

Avon to też nasze idee, które wyznajemy i w które wierzymy, takie jak wolność, niezależność, akceptacja, otwartość i zrozumienie. To kwestie niezwykle ważne dla wszystkich kobiet, co pokazało również badanie [1], które przeprowadziliśmy we wrześniu tego roku. Aż 86% Polek przyznało, że uważa, iż w każdym wieku można zmienić swoje życie i zacząć od nowa. Swobodne decydowanie o własnej życiowej drodze to również coś, na straży czego stoimy już od lat. To sprawy, o które walczymy, by tworzyć lepszy świat dla kobiet. Tym wszystkim zawsze był i będzie Avon, i to staramy się pokazać światu.

Watch Me Now została bardzo pozytywnie przyjęta na całym świecie. Odnotowaliśmy m.in. prawie 70% wzrost udostępnianych treści na temat naszych brandów w Internecie, a video będące manifestem kampanii jest najbardziej efektywnym kontentem w większości naszych kanałów social media.

Avon od lat głośno mówi, że stoi murem za wszystkimi kobietami. Jak marka wspiera kobiety teraz ,w trudnym dla nas wszystkich czasie pandemii?

Przede wszystkim nieustannie troszczymy się o nasze Konsultantki, dając im narzędzia do bezpiecznego prowadzenia biznesu bez wychodzenia z domu i pokazując, że jesteśmy razem z nimi. Dlatego wiosną ruszyliśmy z polską akcją „Wspieramy przedsiębiorcze dziewczyny”, uświadamiając konsumentom, że ich codzienne decyzje zakupowe realnie wpływają na sytuację ekonomiczną naszych Konsultantek. Wiedząc, jak ważne w czasie pandemii jest poczucie wsparcia, chcemy podkreślać, że jesteśmy razem z naszym konsumentami.

Ponadto pandemia nie zatrzymała realizacji naszych kampanii CSR. W ramach Avon Kontra Rak Piersi w Polsce dofinansowaliśmy kolejne badania USG piersi. Cały czas aktywnie działamy również na innych rynkach, chociażby prowadząc globalną kampanię #IsolatedNotAlone, która wspiera osoby dotknięte przemocą podczas domowej izolacji w warunkach pandemii.

Natomiast z okazji 16 Dni Akcji Przeciw Przemocy ze względu na Płeć Avon Polska, wspólnie z Fundacją Feminoteka, przeprowadził kampanię „Mów o tym głośno!”. Ta ważna inicjatywa mówi o różnych przejawach przemocy domowej i szkodliwych przekonaniach panujących w społeczeństwie, a także pokazuje, że reagowania na ludzką krzywdę nie należy się bać.

Z czego w swoim życiu zawodowym jest Pani najbardziej dumna?

Nic ma nic, co czyni mnie bardziej dumną niż wpływ naszych działań na stworzenie lepszego świata dla kobiet. Niezależnie, czy mówimy o historii zwycięstwa, czy przemiany, byłam częścią setek doświadczeń życiowych, w których Avon był kluczowym „czynnikiem wyzwalającym” zaufanie, nadzieję, godność, wolność finansową i wzmocnienie pozycji dla wielu kobiet.

Sektor kosmetyczny to w obecnych czasach bardzo szeroka branża, skupiająca coraz więcej różnorodnych marek – zarówno lokalnych, jak i globalnych. Jak wyróżnić się w branży, w której panuje tak duża konkurencja? Jaki pomysł ma na to Avon?

Myślę, że kluczowe jest zbudowanie więzi i bliskości z konsumentem. Nie tylko poprzez produkty, ale również wspólne pomysły. W Avon naszym DNA jest wsparcie kobiet, które widać nie tylko w dostarczaniu wysokiej jakości kosmetyków, ale też w angażowaniu się w sprawy ważne dla współczesnych dziewczyn – niezależność finansową oraz walkę z przemocą domową i rakiem piersi.

Niezwykle ważna jest też sama komunikacja – określenie grupy docelowej i dostosowanie do niej komunikatów oraz kanałów dotarcia. Chcemy być tam, gdzie aktywnie rozmawiają ze sobą nasi potencjalni i obecni konsumenci. Niezbitym dowodem na skuteczność naszych działań jest to, że Avon został numerem 1 w sektorze kosmetycznym w Polsce według prestiżowego rankingu Top Marka 2020, organizowanego przez czasopismo „Press” i Monitoring Mediów PRESS-SERVICE. Takie wyróżnienie ogromnie zobowiązuje!

1„Postawy Polek wobec wolności i niezależności”, badanie zrealizowane przez IRCenter, N=1000 reprezentatywna próba Polek w wieku 16-55 lat, N=150 (boost) Konsultantki Avon, wrzesień 2020

Artykuł powstał we współpracy z AVON