Przychodnie się nie otwierają mimo zaszczepienia lekarzy. Dlaczego? NFZ odpowiada

Natalia Gorzelnik
Pandemia COVID-19 sprawiła, że przychodnie zamknęły się dla pacjentów. Zamiast spotkań z lekarzami - zostały telewizyty, które ciężko porównać do prawdziwego kontaktu. Służba zdrowia została zaszczepiona przeciwko COVID-19 już na początku roku. Dlaczego przychodnie wciąż się nie otwierają? NFZ odpowiada: "To zależy od lekarzy".
Pacjenci mają dość teleporad. Fot . Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Kiedy przychodnie rodzinne będą otwarte?

O sprawie informuje Gazeta Wyborcza. Dziennikarze opisują sytuację m.in pana Michała, który na teleporadę miał czekać 8 dni. Inna pacjentka musiała dobijać się telefonicznie do przychodni przez cały dzień, aby tylko dostać e-receptę. Wszyscy są sfrustrowani czekaniem i zastanawiają się, dlaczego poradnie rodzinne nie zostały ponownie otwarte.

– Nie dziwię, że chorzy się frustrują. Bo jak żołnierz dostaje broń, to ma walczyć, a nie siedzieć w okopach. A jak medyk dostaje szczepionkę, to nie po to, żeby się zamknąć w przychodni – mówi lekarz chorób zakaźnych, Dr Piotr Krawczyk.


Co na to NFZ? – Pacjenci pytają "kiedy w końcu otworzycie przychodnie?", a przecież my ich nie zamknęliśmy. W grudniu 2019 roku, zarządzeniem prezesa NFZ, zobowiązaliśmy poradnie POZ, by przez co najmniej dwie godziny tygodniowo umożliwiały pacjentom korzystanie z teleporad. Nie wiedzieliśmy wtedy, jak ważne stanie się to rozwiązanie w obliczu pandemii – mówi Anna Leder z łódzkiego oddziału NFZ

– Zachęcam, żeby pacjenci dzielili się z nami zastrzeżeniami dotyczącymi działania przychodni. Jeśli nie mogą się dodzwonić, jeśli lekarz odmawia przyjęcia osobistego albo jest problem z uzyskaniem e-recepty, to warto nas o tym powiadomić. Zainterweniujemy. Sprawdzimy. Jest szansa na poprawę działania placówki – dodaje Magda Góralczyk, także z łódzkiego NFZ.

E-skierowania

Przypominamy, że od 8 stycznia cyfrową przemianę przeszły również skierowania na wizyty lekarskie.

E-skierowania są wystawiane na takiej samej zasadzie, co e-recepty. Lekarz musi wpisać w platformie e-zdrowie kluczowe informacje na temat pacjenta. Alternatywnie dane te może również wprowadzić w specjalnej aplikacji gabinet.gov.pl.

Co ważne, podpis lekarza jest cyfrowy. Jedynie w przypadku awarii platformy specjalista wystawi skierowanie w tradycyjnej, papierowej formie.

Czytaj więcej: Nie daj się zaskoczyć u doktora. Od dziś ważna zmiana w skierowaniach lekarskich