Gigantyczny wzrost zysków z nowej opłaty. Rząd będzie zachwycony

Mateusz Czerniak
Z tytułu opłat za torebki foliowe do państwowej kasy trafiło aż 176,50 mln zł. To prawie dwa razy więcej niż za 2019 roku, kiedy wpływy wyniosły 89,84 mln zł.
Opłata za foliowe reklamówki dała zastrzyk budżetowi państwa. Weerapat Wattanapichayakul / 123RF
Jak piszą wiadomoscihandlowe.pl, opłata, o której mowa zaczęła obowiązywać w styczniu 2018 r. - jej stawkę ustalono w rozporządzeniu na poziomie 20 gr (ustawa dopuszcza maksymalnie 1 zł) od każdej wydanej torebki z tworzywa sztucznego o grubości od 15 do 50 mikrometrów. Na początku wpływy z tytułu tej opłaty były rozczarowujące, ale pod koniec 2019 r. uszczelniono przepisy.

Wpływy z opłat za reklamówki foliowe

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że nowelizacja prawa przyniosła pozytywne skutki, przynajmniej w zakresie wpływów z opłaty. Resort zdradza, że wpłaty do budżetu państwa z tytułu opłaty recyklingowej łącznie za lata 2019 i 2020 wyniosły 266,34 mln zł, z czego 89,84 mln to szacunkowe wpływy za rok 2019, a 176,50 mln - za rok 2020.


Wiadomoscihandlowe.pl zapytały ministerstwo także, o ile wzrosło lub spadło "zużycie" toreb z tworzywa sztucznego, oraz ile tego rodzaju toreb - objętych opłatą i obowiązkiem prowadzenia ewidencji - wydano klientom w Polsce w 2020 r. W odpowiedzi ministerstw stwierdziło, że dane za ubiegły rok "nie zostały jeszcze zweryfikowane", a tym samym resort jeszcze ich nie posiada.

Podatek cukrowy zadziałał

Działający od stycznia 2021 r. podatek cukrowy spełnił swoje zadanie. Podwyższona cena zniechęciła Polaków do kupna napojów wzbogacanych cukrem i słodzikami. Choć opłata nakładana jest na producentów, to ci po prostu przerzucili podwyżkę dalej. Koniec końców to my płacimy więcej w sklepie.

Od wejścia w życie opłaty cukrowej na początku tego roku ceny napojów bezalkoholowych wzrosły średnio o 26 procent – wynika z najnowszych danych Centrum Monitorowania Rynku, cytowanych przez TVN24.

Największe spadki zaobserwowano w segmentach napojów gazowanych, wód smakowych i herbat mrożonych.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl