Jak założyć firmę? Sprawdź, co należy zrobić, aby rozpocząć swój biznes
Zastanawiasz się, jak założyć firmę i rozpocząć działalność na własny rachunek? Wbrew pozorom, założenie własnej działalności gospodarczej nie jest trudnym procesem, a w dzisiejszych czasach firmę można zarejestrować nie wychodząc z domu. Jeśli do wypełniania wniosku o założenie firmy przez internet usiądziesz odpowiednio przygotowany, nie powinno ci to zająć zbyt wiele czasu.
- Jak przygotować się do założenia firmy?
- Jaką formę działalności gospodarczej wybrać?
- Co to jest jednoosobowa działalność gospodarcza?
- Co to jest spółka cywilna?
- Jak zgłosić działalność gospodarczą?
- Jak założyć firmę przez internet?
- Jaki adres prowadzenia działalności gospodarczej wpisać zakładając firmę?
Jak przygotować się do założenia firmy?
Pomysł na własną działalność, biznesplan i wszystkie inne rzeczy, na które uczula się osoby rozpoczynające działalność biznesową na własny rachunek to jedno – ale przed zabraniem się do wypełniania odpowiednich formularzy, musisz przygotować szereg danych, które będą ci potrzebne do uzupełnienia wniosku o założenie działalności gospodarczej. Jakie informacje powinniście mieć w zanadrzu siadając do wypełniania formularza CEIDG?- Nazwa firmy – jeśli zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą, w jej nazwie powinno się znaleźć twoje imię i nazwisko. Możesz je uzupełnić dodatkowym wyrażeniem, jednak pamiętaj, że nie powinno ono wprowadzać w błąd co do przedmiotu działalności.
- Data rozpoczęcia działalności – informację o tym musisz zawrzeć we wniosku. Jest ona także informacją dla ZUS na temat tego, od kiedy będziesz płacić składki na ubezpieczenia społeczne.
- Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – rejestrując się w CEIDG, musisz podać adres do doręczeń – czyli miejsce, do którego będzie wysyłana korespondencja dotycząca twojej działalności gospodarczej. Oprócz tego, jeśli prowadzisz działalność w stałym miejscu, musisz podać jego adres w formularzu. W przypadku, w którym usługi realizujesz w różnych miejscach lub twoja działalność ma charakter mobilny, nie musisz wskazywać adresu stałego wykonywania działalności gospodarczej – we wniosku można zaznaczyć opcję “brak stałego miejsce wykonywania działalności gospodarczej”. Wówczas bądź jednak gotowy na to, że urząd skarbowy może poprosić o wyjaśnienie, na czym dokładnie polega twoja działalność.
- Forma opodatkowania działalności gospodarczej – jeśli zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą, będziesz opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ma on kilka różnych form (podatek na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa).
- Numer rachunku bankowego firmy – wyborem i założeniem firmowego rachunku bankowego najlepiej zająć się jeszcze przed założeniem firmy – numer konta będzie trzeba wpisać w formularzu CEIDG-1. Należy zwracać tutaj szczególną uwagę na kwestie tego, jakie opłaty za prowadzenie konta pobiera dany bank.
- Miejsce przechowywania dokumentacji księgowej – w formularzu, który wypełniasz przy zakładaniu firmy, musisz określić, kto zajmie się prowadzeniem księgowości twojej firmy – czy też powierzysz to zadanie profesjonalnemu księgowemu.
Zdecyduj, czy będziesz podatnikiem VAT – jeśli zdecydujesz, że chcesz zostać płatnikiem podatku VAT, swoją deklarację możesz złożyć równocześnie z formularzem CEIDG-1.
Jaką formę działalności gospodarczej wybrać?
W zależności od swojej sytuacji i osiąganych przychodów przy swoim pierwszym biznesie najprawdopodobniej wybierzesz jedną z trzech form prowadzenia działalności gospodarczej:- działalność nierejestrową,
- jednoosobową działalność gospodarczą,
- spółkę cywilną.
Czym jest działalność nierejestrowa? W przeciwieństwie do innych form działalności, nie wymaga ona żadnych formalności i jest świetnym sposobem na sprawdzenie popytu na nasze usługi lub dorobienie do umowy o pracę. Skorzystać z niej mogą osoby:
- których miesięczne przychody uzyskane z działalności nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia (w 2021 r. jest to 1400 zł);
- w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywały działalności gospodarczej.
Co to jest jednoosobowa działalność gospodarcza?
Jednoosobowa działalność gospodarcza jest niezwykle popularnym sposobem prowadzenia własnego biznesu, zwłaszcza wśród początkujących przedsiębiorców. Osoby, które zastanawiają się nad tym, jak założyć firmę, do tej formy działalności przyciąga jej prostota. Do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wystarczy bowiem spełnić dwa warunki:- być pełnoletnim,
- być obywatelem jednego z państw Unii Europejskiej albo Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Co to jest spółka cywilna?
Drugim prostym sposobem na założenie firmy jest utworzenie spółki cywilnej. Jest to forma działalności bardzo zbliżona do jednoosobowej działalności gospodarczej – jednak różni się od niej tym, że ma więcej właścicieli. Wszyscy zobowiązują się dążyć do wspólnego gospodarczego celu.W spółce cywilnej odpowiedzialność za firmę rozkłada się więc na większą liczbę osób: chodzi zarówno o decyzje biznesowe, jak i odpowiedzialność finansową. Warto bowiem pamiętać, że również tutaj nie mamy rozdziału na majątek prywatny i firmowy: za ewentualne błędy wspólnika odpowiedzą więc wszyscy.
Podobnie, jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilne mogą prowadzić uproszczoną księgowość i korzystać z ulgowym składek ZUS.
Jak zgłosić działalność gospodarczą?
Wbrew pozorom, zakładanie własnej firmy jest dzisiaj procesem mocno uproszczonym: w przypadku najprostszych form działalności gospodarczej formalności zostały ograniczone tak, aby rejestrowanie nowej firmy przebiegało bez zbędnych komplikacji.Większość formalności przy zakładaniu firmy możemy dopełnić na zaledwie jednym formularzu: CEIDG-1. Za jego pomocą dokonujemy rejestracji do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej oraz składamy:
- wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki,
- zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne do naczelnika urzędu skarbowego NIP,
- oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- zgłoszenie albo zmianę zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bądź oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Aby założyć firmę, oprócz rejestracji w CEIDG musimy również dopełnić formalności w urzędzie skarbowym i w ZUS. Zarówno formularz VAT-R (dzięki któremu rejestrujemy się jako płatnicy VAT) oraz ZUS ZUA lub ZZA (pozwalające na rejestrację do ubezpieczeń społecznych) można złożyć elektronicznie, przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1 lub osobiście w danym urzędzie.
Jak założyć firmę przez internet?
Dzisiaj nie musimy już wychodzić z domu aby założyć własną firmę: wystarczy nam do tego komputer połączony z internetem. Aby założyć firmę online, należy skorzystać z formularza dostępnego na stronie biznes.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl. Do złożenia wniosku o wpis do CEIDG potrzebujesz podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego ePUAP – za ich pomocą będziesz potwierdzać swoją tożsamość.Jak założyć profil zaufany ePUAP? Można to zrobić bezpłatnie na trzy sposoby:
- odwiedzając punkt potwierdzający, np. urząd skarbowy,
- za pomocą bankowości internetowej, po zalogowaniu się do konta bankowego,
- korzystając z certyfikatu kwalifikowanego.
Nieco więcej pracy będzie wymagała od nas rejestracja przez stronę ceidg.gov.pl. Na początek należy założyć w CEIDG konto przedsiębiorcy. Najłatwiej będzie to zrobić z pomocą profilu zaufanego. Po zalogowaniu na konto trzeba wypełnić formularz CEIDG-1 i podpisać go profilem zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym.
Jeśli posiadasz już numer NIP i zamierzasz być płatnikiem podatku VAT, do składanego przez internet wniosku o rejestrację w CEIDG możesz załączyć także zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne VAT-R.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że wniosek o rejestrację firmy przez internet można złożyć również poprzez bankowość internetową wybranych polskich banków. Aktualnie możliwość zarejestrowania działalności gospodarczej oferują następujące banki:
- PKO BP (serwis iPKO)
- Bank Pekao S.A.
- mBank
- ING
- Santander Bank Polska
Co dzieje się z twoim wnioskiem o założenie firmy po jego złożeniu? Następuje sprawdzenie poprawności wniosku. Jeśli zakładasz firmę przez internet, o błędzie poinformuje cię system już podczas wypełniania formularza CEIDG-1. Jeśli błąd znajdzie się we wniosku złożonym osobiście lub listem poleconym w urzędzie miasta lub gminy, zostaniesz wezwany do skorygowania lub uzupełnienia wniosku we wskazanym zakresie w terminie 7 dni roboczych od daty otrzymania wezwania.
Kiedy zostaniesz wpisany do CEIDG? Wpis z danymi twojej firmy powinien pojawić się w CEIDG nie później niż następnego dnia po złożeniu wniosku. Co istotne, twoja firma może oficjalnie działać już w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
Jaki adres prowadzenia działalności gospodarczej wpisać zakładając firmę?
Jednym z częstych problemów przy zakładaniu działalności gospodarczej jest kwestia tego, jaki adres prowadzenia działalności gospodarczej wpisać we wniosku o rejestrację w CEIDG. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, do rejestru przedsiębiorców musisz zgłosić przede wszystkim adres do doręczeń, z którego możesz odbierać całą korespondencję dotyczącą twojej działalności gospodarczej.W przypadku, w którym świadczysz usługi bezpośrednio u klientów bądź twoja działalność ma charakter mobilny, we wniosku o wpis do CEIDG zaznacz opcję "brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej".
Jeśli jednak twoja działalność prowadzona jest w stałym miejscu, musisz zgłosić jego adres do CEIDG. To samo dotyczy wszystkich dodatkowych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, jak oddziały czy filie twojej firmy.
Uwaga: musisz posiadać tytuł prawny do każdej nieruchomości, której adres zgłaszasz do CEIDG. Jako tytuł prawny rozumiemy:
- prawo własności (współwłasności) nieruchomości lub lokalu mieszkalnego,
- prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- dzierżawę, najem lub użyczenie.
Nie ma natomiast żadnych przeszkód do tego, aby działalność gospodarczą prowadzić w miejscu zamieszkania. Od ciebie zależy, jaką część mieszkania wykorzystasz na prowadzenie firmy. Jeśli chcesz zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją mieszkania, urząd skarbowy będzie wymagał aby wydzielona część lokalu nie służyła jednocześnie celom osobistym.