Przed Miss World biznes stoi otworem. Już teraz dla reklamodawców Polka jest warta miliony

Iga Kołacz
22 marca 2022, 10:43 • 1 minuta czytania
O Karolinie Bielawskiej wielu po raz pierwszy usłyszało w ubiegłym tygodniu, kiedy 23-latka została Miss World 2021, zdobywają ten tytuł jako druga Polka w historii konkursu. Popularność młodej łodzianki rośnie z dnia na dzień. Zapytaliśmy ekspertów, jak przełoży się to na jej potencjał marketingowy.
Karolina Bielawska zdobyła koronę Miss World 2021 (fot. RICARDO ARDUENGO/AFP/East News)
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Błyskawiczne zainteresowanie mediów

Karolina Bielawska wygrała 70. edycję konkursu piękności Miss World w nocy z 16 na 17 marca, pokonując w finale Shree Saini (Miss Stanów Zjednoczonych) i Olivię Yace (Miss Wybrzeża Kości Słoniowej). Informacja o sukcesie Polki obiegła świat. Mimo że obecnie przekaz medialny zdominowany jest przez informacje o wojnie w Ukrainie, sukces Polki został odnotowany nie tylko przez serwisy plotkarskie, ale też przez główne media w naszym kraju.


Jak policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów przez cztery dni - od 17 do 20 marca na temat zwycięstwa Bielawskiej w polskich mediach pojawiło się 4,3 tys. publikacji. Najwięcej wzmianek było w serwisach internetowych (2,5 tys. publikacji) i w mediach społecznościowych (1,6 tys.). Chętnie o polskiej Miss Świata informowały też media tradycyjne: 177 materiałów w radiu, 35 w telewizji i 28 w prasie.

Wśród mediów tradycyjnych najczęściej o Karolinie Bielawskiej rozpisywał się serwis plotkarski Pomponik.pl, na łamach którego aż 46 publikacji dotyczyło nowej Miss Świata. Kolejnym medium plotkarskim, które chętnie pisało o Bielawskiej był jastrzabpost.pl (13 publikacji). Sukces Polki chętnie odnotowywały też mediach społecznościowych: Plejada.pl, Onet, „Pytanie na Śniadanie”, „Super Express Rozrywka”, Viva.pl.

Dziennikarze często porównywali Karolinę Bielawską do Anety Kręglickiej, która w 1989 roku zdobyła tytuł Miss Świata jako pierwsza Polka w historii. Komentarze w mediach dotyczyły zarówno wyglądu Miss World 2021 (porównuje się ją m.in. do aktorki Margot Robbie), jak i jej najbliższego otoczenia. Choć mama najpiękniejszej Polki jest profesorką na Politechnice Łódzkiej (jedną z najmłodszych kobiet z tytułem profesora), media szczególnie zainteresowały się ojcem dwudziestolatki - Łukaszem Bielawskim, byłym prezesem ŁKS Łódź. Bielawski komentował nawet sukces córki na łamach Przeglądu Sportowego Onet. Co więcej, do sprawy odniósł się w mediach społecznościowych klub piłkarski, składając Miss World życzenia na oficjalnym profilu ŁKS Łódź oraz publikując jej zdjęcia w koszulce klubowej.

Kampanie reklamowe za kilkaset tysięcy złotych

Z wyliczeń agencji monitorującej media wynika, że ekwiwalent reklamowy Karoliny Bielawskiej po pierwszych czterech dniach od ogłoszenia wyników konkursu wyniósł 7,6 mln zł, czyli tyle Miss World musiałaby zapłacić, gdyby chciała kupić reklamę we wszystkich polskich mediach, które wspomniały o jej wygranej.

Po raz pierwszy o Bielawskiej zrobiło się głośno, gdy została Miss Polonia 2019, ale dopiero tytuł Miss World może pomóc jej zdobyć rozpoznawalność i przekuć ją w sukces biznesowy. Eksperci wskazują, że z dnia na dzień wzrósł potencjał marketingowy łodzianki.

- Konkurs ma zasięg międzynarodowy, dlatego globalne marki mogą zainteresować się kampaniami ambasadorskimi z laureatką Miss World. Dla rodzimych marek istotne może być to, jak duża część followersów Karoliny pochodzi z Polski, bo to będą potencjalni, docelowi klienci zainteresowani produktami czy usługami, jakie mogłaby promować - komentuje Justyna Zawadzka, team leader LifeTube.

- Z profilu Bielawskiej możemy dowiedzieć się, że interesują ją tematy związane z modą i urodą, a to jedne z najmocniejszych branż inwestujących w influencerów, dlatego zdecydowanie widzę szansę na sukces - dodaje Zawadzka.

Podobnego zdania jest Olivia Drost, partner zarządzająca w Spotlight Agency. - Nie ulega wątpliwości, że Miss World to prestiżowy tytuł, który buduje nie tylko rozpoznawalność na arenie międzynarodowej, ale także wiarygodność i tym samym zaufanie odbiorców, które są sztandarowymi cechami pożądanymi u ambasadorów marek. Wobec tego liczyłabym, że proponowane Karolinie stawki będą znacznie wyższe niż u innych porównywalnych pod względem zasięgu twórców internetowych. Uważam, że w branży beauty, fashion i FMCG może liczyć na duże kontrakty z minimum pięcioma zerami - mówi Drost.

W jej ocenie potencjał marketingowo-reklamowy Karoliny Bielawskiej jest w tym momencie znacznie większy niż Anety Kręglickiej w 1989 roku. Dlaczego? - Ze względu na nowe kanały marketingowe, otwierające szereg możliwości, jak choćby social media. Karolina jest bardzo aktywna na swoim Instagramie, gdzie od czasu werdyktu jej zasięgi poszybowały w górę. Jeśli chodzi o samą markę osobistą Karoliny - jest jeszcze sporo do zrobienia, jak choćby jej obecność na innych kanałach niż Instagram i praca nad strategią dalszych działań. Jestem przekonana, że zgłosiły się do niej już pierwsze marki z propozycjami współpracy - uważa Olivia Drost.

Miss Świata wie, jak kreować swój wizerunek

Bielawska walcząc o koronę Miss Świata prezentowała swój nienaganny wizerunek. Przede wszystkim mocno podkreślała, że w jej życiu ważną rolę odgrywa edukacja. Stąd wiemy, że jest studentką studiów magisterskich na kierunku Master of Business Studies na Politechnice Łódzkiej, a tytuł licencjata zdobyła na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji Politechniki Łódzkiej. Co ciekawe, praca licencjacka, którą obroniła była poświęcona budowie marki Miss Polonia (za pracę „The image of Miss Polonia brand” otrzymała nawet wyróżnienie w konkursie zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Marketingu na najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji).

Wiedzę z zakresu budowania marki osobistej Bielawska wykorzystuje w życiu. Po tym, jak w listopadzie 2019 roku zdobyła tytuł Miss Polonia, łodzianka zajęła się działalnością dobroczynną. W tym zakresie aktywnie wykorzystała ostatnie dwa lata.

Życie studenckie łączyła z pracą wolontariuszki akcji „Zupa na Pietrynie” (wraz z Fundacją „Zupa na Pietrynie” przyczyniła się do powstania pierwszej w Łodzi łaźni dla osób w kryzysie bezdomności). Brała udział w kampanii „FASS OFF” Fundacji Dom w Łodzi oraz w kampanii społecznej „Dotykam=Wygrywam” prowadzonej na rzecz walki z rakiem piersi. Angażowała się też w pomoc fundacjom DKMS czy WOŚP. Ponadto, w czasie pandemii koronawirusa zainicjowała ogólnopolską akcję charytatywną „Korona z Głowy” oraz została ambasadorką akcji charytatywnej na rzecz walki z Covid-19 w Peru.

Najbliższy rok Miss World spędzi w rozjazdach angażując się w projekty charytatywne i promując marki, które mają podpisane umowy z organizatorami konkursu piękności. - Jeśli dobrze wykorzysta ten czas, zainteresuje widzów relacjami z tego okresu w swoich social mediach, utrzyma zasięgi i jeszcze mocniej rozwinie social media - ma szansę na najciekawsze kampanie. Kwestia stawek związana jest z wieloma względami - zasięgiem, demografią odbiorców, wizerunkiem, jakością treści i oczywiście zaangażowaniem odbiorców, a to pokażą najbliższe miesiące - mówi Justyna Zawadzka.

- Wydaje mi się, że większa aktywność marketingowa Karoliny Bielawskiej ma szansę rozwinąć się po zakończeniu zobowiązań związanych z tytułem Miss World - dodaje ekspertka.

Olivia Drost podkreśla, że kariera Bielawskiej uzależniona jest od wielu czynników, takich, jak wybór doradców, wartości, z którymi będzie się utożsamiać, rodzaj i sposób publikowanych treści. Znaczenie będzie miała również świadoma selekcja partnerów biznesowych i kontraktów reklamowych.

- Na daną chwilę najważniejsze jest zbudowanie kompetentnego, doświadczonego zespołu doradców i managerów, którzy poprowadzą jej karierę, podejmując racjonalne działania i dokonując świadomych wyborów co do budżetów reklamowych. Na tych fundamentach będzie można zbudować silną, wiarygodną markę osobistą - mówi Drost.