Od dziś nowe auta muszą mieć czarne skrzynki. O ile droższe będą samochody?
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Zgodnie z unijnymi przepisami od dziś - 6 lipca 2022 r. - wszystkie nowo homologowane pojazdy będą musiały mieć na wyposażeniu system ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości. Drugim obowiązkowym elementem wyposażenia jest tzw. czarna skrzynka.
Czarna skrzynka - bez obaw o prywatność
Dostęp do czarnej skrzynki - czyli urządzenia rejestrującego parametry jazdy - będzie możliwy jedynie fizycznie. Czarna skrzynka nie będzie sama wysyłała żadnych danych np. do chmury. Odczyt będzie możliwy jedynie przez złącza auta.
Zakres danych, które będzie zbierać czarna skrzynka będzie spory. Będzie to:
- prędkość,
- stopień otwarcia przepustnicy, czyli siła wciśnięcia gazu,
- prędkość obrotową silnika,
- użycie układu ABS,
- kąt przechyłu auta,
- działanie systemu stabilizacji toru jazdy,
- aktywację poduszek powietrznych,
- stan położenia przednich foteli,
- stopień użycia hamulca,
- położenie koła kierownicy,
- stan użycia pasów bezpieczeństwa
- zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej,
- stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach,
- stan działania tempomatu,
- stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.
Nowe auta, które mają już homologację, będą musiały być wyposażane w czarną skrzynkę za dwa lata - w 2024 roku. Od teraz będą ją musiały mieć auta, których producenci przystępują do procesu homologacji. Czarna skrzynka jest urządzeniem niewielkim i relatywnie tanim - kosztuje ok. 100 euro, więc nie wpłynie znacząco na cenę auta. Warto pamiętać, że tzw. czarna skrzynka nie będzie rejestrowała obrazu czy dźwięku - jedynie dane z czujników.
Dostęp do nich będą miały służby po przedstawieniu odpowiedniego wniosku - na przykład w celu ustalenia przyczyny wypadku. Nawet w takim przypadku służby będą mogły dostać jedynie dane dotyczące ostatnich 5 sekund przed zdarzeniem.
ISA - co to jest i jak działa?
Identyczne wymagania będą obowiązywać w zakresie systemu ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości. Jeśli przekroczymy dopuszczalną prędkość, auto będzie przez 5 sekund będzie emitować sygnał dźwiękowy. Działanie systemu opiera się na danych z kamer i systemów GPS. Po uruchomieniu auta system będzie można dezaktywować, podobnie jak system start - stop.
ISA nie ma możliwości samodzielnego zwalniania czy przejmowania kontroli nad pojazdem. Pełni jedynie rolę pomocniczą. Poza tym nie jest doskonały - może nieprawidłowo działać w złych warunkach atmosferycznych czy w przypadku zniszczonych znaków.