Od dziś nowe auta muszą mieć czarne skrzynki. O ile droższe będą samochody?

Konrad Bagiński
06 lipca 2022, 14:54 • 1 minuta czytania
Od dziś każdy nowy samochód, który będzie przechodził proces homologacji w UE będzie musiał być wyposażony w tzw. czarną skrzynkę. Będzie ona rejestrowała podstawowe parametry jazdy. Obowiązkową nowością jest też system ISA, ostrzegający przed nadmierną prędkością.
Czarne skrzynki i system ISA będą montowane tylko w nowych autach Dennis Eusebio / Unsplash
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Zgodnie z unijnymi przepisami od dziś - 6 lipca 2022 r. - wszystkie nowo homologowane pojazdy będą musiały mieć na wyposażeniu system ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości. Drugim obowiązkowym elementem wyposażenia jest tzw. czarna skrzynka.


Czarna skrzynka - bez obaw o prywatność

Dostęp do czarnej skrzynki - czyli urządzenia rejestrującego parametry jazdy - będzie możliwy jedynie fizycznie. Czarna skrzynka nie będzie sama wysyłała żadnych danych np. do chmury. Odczyt będzie możliwy jedynie przez złącza auta.

Zakres danych, które będzie zbierać czarna skrzynka będzie spory. Będzie to:

Nowe auta, które mają już homologację, będą musiały być wyposażane w czarną skrzynkę za dwa lata - w 2024 roku. Od teraz będą ją musiały mieć auta, których producenci przystępują do procesu homologacji. Czarna skrzynka jest urządzeniem niewielkim i relatywnie tanim - kosztuje ok. 100 euro, więc nie wpłynie znacząco na cenę auta. Warto pamiętać, że tzw. czarna skrzynka nie będzie rejestrowała obrazu czy dźwięku - jedynie dane z czujników.

Dostęp do nich będą miały służby po przedstawieniu odpowiedniego wniosku - na przykład w celu ustalenia przyczyny wypadku. Nawet w takim przypadku służby będą mogły dostać jedynie dane dotyczące ostatnich 5 sekund przed zdarzeniem.

ISA - co to jest i jak działa?

Identyczne wymagania będą obowiązywać w zakresie systemu ISA (Intelligent Speed Assistant), czyli inteligentnego asystenta prędkości. Jeśli przekroczymy dopuszczalną prędkość, auto będzie przez 5 sekund będzie emitować sygnał dźwiękowy. Działanie systemu opiera się na danych z kamer i systemów GPS. Po uruchomieniu auta system będzie można dezaktywować, podobnie jak system start - stop.

ISA nie ma możliwości samodzielnego zwalniania czy przejmowania kontroli nad pojazdem. Pełni jedynie rolę pomocniczą. Poza tym nie jest doskonały - może nieprawidłowo działać w złych warunkach atmosferycznych czy w przypadku zniszczonych znaków.