Tyle zapłacisz za autostradę z Warszawy do Poznania. Kierowcy łapią się za głowę

Konrad Bagiński
09 marca 2023, 15:01 • 1 minuta czytania
Przejazd autostradą z Warszawy do Poznania kosztuje już prawie 66 złotych. Jeśli jedziesz z Warszawy do Berlina, to za przejazd polskimi autostradami zapłacisz prawie 112 złotych. Wycieczka w obie strony będzie cię kosztowała tyle, co roczna winieta na wszystkie autostrady w Słowacji.
Przejazd autostradą A2 z Warszawy do Poznania kosztuje już prawie 66 złotych. Piotr Kamionka/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Od 9 marca 2023 roku zmianie uległy stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami na trasie Nowy Tomyśl – Konin, poinformował zarządca Autostrady Wielkopolskiej. Od teraz stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:

"Wprowadzona zostaje także dla motocykli szósta kategoria, co w praktyce oznacza obniżenie na tym odcinku opłat dla jednośladów o 46 proc. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian" – dodano w komunikacie spółki.

Ile teraz kosztuje przejazd z Warszawy do Poznania?

Żeby dostać się autem osobowym ze stolicy Polski do stolicy, trzeba pokonać dwa odcinki prywatne po 28 złotych każdy i jeden "państwowy" za 9,90 zł. Razem daje to prawie 66 złotych. Wycieczka do niemieckiej granicy to wydatek prawie 112 złotych.

Spory w tym udział podatku VAT. "Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT. Opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera. Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 i 6 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km" - napisano w komunikacie spółki zarządzającej prywatnymi odcinkami autostrady.

Dlaczego jest drożej?

"Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów bieżącego utrzymania, kosztów finansowania – obsługi kredytów oraz kosztem realizowanych i planowanych inwestycji" – tłumaczy zarządca autostrady.

"Wzrosty cen materiałów i usług w różnych gałęziach gospodarki odnotowują historycznie najwyższe poziomy. Według danych GUS w styczniu 2023 roku wzrost inflacji osiągnął niewidziany od 26 lat poziom – aż 17,2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego. Rosnące ceny usług i energii, w tym 34 proc. wzrost cen nośników energii w styczniu rdr., istotnie zwiększają koszty utrzymania autostrady" – dodano w komunikacie spółki.

"Wszystkie te uwarunkowania bezsprzecznie wpływają na koszty bieżącego utrzymania autostrady oraz koszt programu prac inwestycyjno–remontowych przewidzianych na najbliższe okresy" – czytamy w komunikacie Autostrady Wielkopolskiej.

Czytaj także: https://innpoland.pl/190238,remont-pofalowanego-odcinka-a1-i-s1-gddkia-zawarla-umowe