Rekordowa sprzedaż w czasach, gdy branża zwolniła. Sprawdźmy, co stoi za sukcesem Grupy OKNOPLAST

redakcja INNPoland.pl
28 czerwca 2023, 09:39 • 1 minuta czytania
Stolarka otworowa – oto branża, w której nasz kraj jest europejskim liderem eksportowym już od wielu lat, natomiast najbardziej rozpoznawalną marką okienną na naszym kontynencie jest pewna firma z Małopolski... Czas przyjrzeć się fenomenowi Grupy OKNOPLAST, wyjaśniając, na czym – już blisko od trzydziestu lat – opierają się jej wielkie sukcesy. Również te najświeższe, na czele z rekordowymi wynikami sprzedaży w roku ubiegłym.
OKNOPLAST Fot. mat. prasowe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

1,3 miliona okien rocznie, 3200 pracowników, 5 fabryk w Polsce i w Hiszpanii, 3500 salonów sprzedaży i obecność na 19 rynkach, począwszy od Europy, a skończywszy na Ameryce Północnej. Oczywiście tak imponujące liczby nie biorą się znikąd, warto więc sprawdzić, w jaki sposób ta małopolska firma dotarła do obecnego punktu w rozwoju.

Jak się okazuje, kluczem jest tutaj słowo "jakość", odmieniane w Grupie OKNOPLAST przez wszystkie przypadki i rozumiane w nim bardzo, ale to bardzo szeroko. Chodzi bowiem nie tylko o najwyższą jakość wykonania wszystkich produktów – podkreślmy: zawsze "szytych na miarę", zgodnie z życzeniem klienta – i bardzo atrakcyjny (z jednej strony ponadczasowy, z drugiej: nowoczesny) design.

Bardzo ważną rolę odgrywają też innowacyjność oraz odpowiadanie na potrzeby klienta, włączając w to najwyższy poziom obsługi oraz kompleksowe wsparcie, co istotne, obejmujące nie tylko doradztwo i projektowanie, lecz także transport, montaż oraz opiekę posprzedażową. 

Awangarda branży

Idealnym przykładem może być tutaj jeden z najnowszych produktów marki, czyli okno PAVA, łączące wzorowe parametry termoizolacyjne (współczynnik przenikania ciepła wynosi zaledwie 0,73 W/m2K) z bardzo atrakcyjnym, minimalistycznym designem.

Użyty tutaj  system okuć okiennych pozwolił na zastosowanie "niewidocznych zawiasów", co nie tylko poprawia walory estetyczne, lecz także ułatwia utrzymanie okien w czystości i umożliwia łatwy montaż rolet, żaluzji  czy też okiennic.

Okna PAVA to również lekka i płynna praca skrzydeł, ich obniżony profil, który zapewnia nawet 10 proc. więcej naturalnego światła we wnętrzu, wysoki poziom izolacji akustycznej oraz dodatkowe zbrojenie i stalowe zaczepy, , które utrudniają włamanie.

Oto zaledwie część zastosowanych tutaj rozwiązań z najwyższej półki technologicznej. Dodajmy: rozwiązań, których poszukuje coraz większa liczba klientów stawiających na bezkompromisową jakość

Potwierdzeniem jest fakt, iż w pierwszym kwartale roku bieżącego zarówno ilość, jak i wartość sprzedaży modelu PAVA wzrosła niemal trzykrotnie w porównaniu do ostatniego kwartału roku 2022!

Oczywiście tak innowacyjne produkty nie mogą powstawać bez odpowiednich inwestycji w rozwój, tak więc OKNOPLAST (jako jedna z nielicznych firm w branży) systematycznie przeznacza 5 proc. obrotu na prace działu Research and Development, nieustannie badającego rynek i rozwijającego portfolio marki.

Świetny produkt to wciąż za mało

Klient szukający tego, co najlepsze, coraz częściej zwraca uwagę także na rozmaite "walory dodane". W tym przypadku chodzi nie tylko o fachowy dobór okien idealnych w jego przypadku, a następnie bardzo sprawny montaż. Niezmiernie istotny jest także poziom obsługi posprzedażowej, włączając w to zarówno odpowiednią gwarancję, jak i szeroką ochronę przed różnorakimi szkodami.

To właśnie dlatego OKNOPLAST – jako pierwszy na rodzimym rynku – zaczął oferować bezpłatne ubezpieczenie nowych okien, które obowiązuje przez 12 miesięcy od dnia zakupu i montażu okien z możliwością przedłużenia. W ten sposób klient zyskuje bardzo szeroki zakres ochrony, obejmujący stłuczenie szyby lub innego rodzaju uszkodzenie okna nie tylko w wyniku zdarzeń losowych, lecz także w sytuacji, gdy dojdzie do włamania lub też aktu wandalizmu.

Owa oferta, będąca swoistym rozszerzeniem gwarancji, może obejmować także interwencję służb ochroniarskich bądź też dodatkowe zabezpieczenie nieruchomości do czasu naprawy, by nie powiększyła się skala szkody.

Co jeszcze sprawia, że produkty Grupy OKNOPLAST (w skład której wchodzą marki OKNOPLAST, Aluhaus, WnD i Hermet 10) coraz skuteczniej przyciągają klientelę świadomą, poszukującą czegoś więcej, niż jedynie świetnego – funkcjonalnego, wytrzymałego i personalizowanego – produktu.

W tym miejscu zdecydowanie warto wspomnieć o fakcie, iż małopolskie przedsiębiorstwo od lat, konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój. 

Chodzi tutaj m.in. o bardzo intensywną optymalizację technologii, co tyczy się zarówno redukcji zużycia energii, jak i stawiania na źródła odnawialne (takie panele fotowoltaiczne, które w tym roku zamontowano na dachach hal produkcyjnych). 

Dzięki tak "zielonemu" podejściu OKNOPLAST zredukował nie tylko konsumpcję prądu, lecz także gazu w halach produkcyjnych – w tym drugim przypadku osiągnął właśnie aż pięćdziesięcioprocentową poprawę w zestawieniu z poprzednim sezonem grzewczym.

Przyszłość, która rysuje się w jasnych barwach

Przyglądając się najświeższym wynikom firmy OKNOPLAST, można dojść do wniosku, że opisany powyżej sposób prowadzenia działalności – dotyczący zarówno podejścia do klienta, jak i naszej planety – zdecydowanie procentuje.

Strategia owa przekłada się bowiem nie tylko na prestiżowe wyróżnienia, takie jak Best Managed Companies Poland 2022, Diamenty Forbes 2023, Złoty Champion bądź też Budowlana Marka Roku 2022, lecz także na wyniki finansowe.

OKNOPLAST, pomimo bardzo poważnego spowolnienia w całej branży budowlanej, odnotował w roku 2022 rekordową sprzedaż, osiągając aż 1,72 miliarda zł przychodu, czyli o ponad 32 proc. więcej niż rok wcześniej.

Plany na najbliższą przyszłość? To m.in. konsekwentne zwiększanie mocy produkcyjnych dzięki kontynuowaniu budowy nowoczesnej, mierzącej kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych, hali produkcyjnej w Krakowie (koszt tej inwestycji na przestrzeni najbliższych lat ma wynieść niemal 25 milionów euro), a także rozbudowie fabryki pod Madrytem.

Pozwoli to zarówno zwiększać udział tej grupy na dotychczasowych rynkach, jak i rozpocząć ekspansję na nowych.

- Tak dobry wynik osiągnięty w wyjątkowo trudnych dla branży warunkach rynkowych, wojny w Ukrainie, rosnącej inflacji i spowolnienia gospodarczego, to efekt strategii firmy, która zakłada dywersyfikację i elastyczne dopasowanie oferty do zmieniających się warunków i potrzeb klientów. OKNOPLAST jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek okiennych w Europie. Dzięki temu jesteśmy odporni na trudną sytuację geopolityczną, z którą mierzymy się od kilku lat. Innowacyjność i odwaga w działaniu zarówno w Polsce, jak i za granicą pozwoliły nam nie zwalniać tempa. Niezależnie od rynku, na którym działamy, dbamy nie tylko o jakość oferowanych rozwiązań, ale także obsługę i wsparcie klienta na każdym etapie ścieżki zakupowej. To nasza strategia na umacnianie pozycji Grupy, jako jednego z wiodących producentów stolarki okienno-drzwiowej w Europie – te słowa Mikołaja Placka, Prezesa Grupy OKNOPLAST, są idealnym podsumowaniem naszego materiału o polskiej firmie, której udało się podbić świat.  

Materiał powstał we współpracy z Grupą OKNOPLAST