mObywatel zaliczył klapę. Minister tłumaczy, dlaczego jednak nie zastrzeżesz numeru PESEL

Sebastian Luc-Lepianka
17 listopada 2023, 12:21 • 1 minuta czytania
Polacy 17 listopada rzucili się do zastrzeżenia numeru PESEL w mObywatelu. Rządowa aplikacja miała dać nam taką możliwość, a tymczasem wiele osób ze zdziwieniem wpatrywało się dzisiaj w smartfony, bezskutecznie szukając, gdzie zniknęła zapowiadana zakładka. Oficjalne wyjaśnienia opublikował minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Kiedy w mObywatelu pojawi się ta funkcja? Fot. Ministerstwo Cyfryzacji/Twitter
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Zastrzeżenie własnego numeru PESEL ma sprawić, że nie będzie on mógł być wykorzystywany bez dalszej weryfikacji. Firmy oraz urzędy, które będą chciały przetwarzać nasz PESEL, będą zobowiązane sprawdzić, czy znajduje się on w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL.


Można to zrobić od 17 listopada 2023 roku. Polacy byli przekonani, że pomoże im w tym mObywatel. Ministerstwo Cyfryzacji nawet publikowało zrzuty ekranu, jak będzie działać nowa funkcja pod specjalną zakładką.

Tymczasem nie działa. I to wyjątkowo nie dlatego, że serwery nie wytrzymały ruchu.

Janusz Cieszyński tłumaczy

Minister cyfryzacji Janusz Cieszyński 17 listopada o godzinie 11 opublikował na X (dawny Twitter) informację o stanie systemu wdrażania zastrzegana numeru PESEL. Jak się okazuje, aplikacja mObywatel tego nie obsłuży bo… tej funkcji jeszcze nie ma. Ma pojawić się dopiero w połowie grudnia.

Jak wielu, nasi czytelnicy również mogą poczuć się ponaglani, by zrobić to jak najszybciej. Jak pokazuje sam resort cyfryzacji, nie ma ku temu pośpiechu. Minister Janusz Cieszyński przypomina:

Firmy i instytucje będą musiały sprawdzać rejestr dopiero od czerwca przyszłego roku. Właśnie taki mają termin graniczny na wdrożenie przepisów do swoich działań. Nowe prawo wchodzi więc na pół gwizdka.

Co daje zastrzeżenie PESEL?

Zastrzeżenie numeru PESEL jest możliwe także poprzez stronę obywatel.gov.pl. Do uwierzytelnienia wystarczy e-Dowód lub Profil Zaufany. Osoby, które nie mają aplikacji albo Profilu Zaufanego, muszą stawić się osobiście w dowolnym urzędzie gminy i złożyć wniosek o wpisanie w rejestrze zastrzeżenia swojego numeru identyfikacyjnego lub cofnięcie takiego zastrzeżenia.

Jeżeli nasz numer w tym rejestrze będzie, będzie konieczna dodatkowa weryfikacja. Jej celem będzie potwierdzenie, że to właśnie my wnioskujemy o kredyt czy pożyczkę. Dopiero po potwierdzeniu tego faktu, czynności ze strony np. banku będą mogły być dalej procedowane.

Co więcej: zastrzeżenie numeru PESEL to tylko jedna ze zmian. Na stronie obywatel.gov.pl i w aplikacji mObywatel po aktualizacji 17 listopada pojawi się nowa zakładka. W niej będzie kilka funkcji dla użytkowników:

Co one oznaczają? Zastrzeżenie – już wiemy. Zastrzeżenie możemy cofnąć, kiedy na przykład idziemy do banku po pożyczkę albo chcemy kupić telewizor na raty. Można to zrobić ręcznie, albo automatycznie. Wszystko będzie można ustawić co do sekundy. Nie będzie można dokonać zgłoszenia zastrzeżenia numeru PESEL przez 30 minut od chwili, w której dokonano cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Czytaj także: https://innpoland.pl/201199,tak-zastrzesz-pesel-w-mobywatelu-i-w-urzedzie-sprawdz-co-to-daje