Jedna transakcja i Europę może zalać tania chińszczyzna. Oni chcą kupić Media Markt

Sebastian Luc-Lepianka
20 listopada 2023, 09:39 • 1 minuta czytania
Nieoficjalne źródła informują, że firma Ceconomy, w tym należące do niej spółki Media Markt i Saturn są na celowniku chińskiego giganta e-commerce. Ewentualna transakcja może nie do poznania zmienić europejski rynek elektroniki użytkowej.
Nieoficjalnie JD.com negocjuje zakup Media Markt. Fot. Artur Szczepanski/Reporter
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Chińska firma JD.com ma negocjować zakup Media Markt i Saturna, jak informuje portal "Wiadomości Handlowe". Informacja ma charakter nieoficjalny. Azjatycki gigant od kilku lat podobno prowadzi negocjacje z akcjonariuszami niemieckiej grupy holdingowej Ceconomy. JD.com od dawna szuka sposobów na wejście do Polski i jeśli im się to uda, może nas czekać zalew taniej elektroniki.


JD.com chce kupić Media Markt

Źródłem informacji jest magazyn "Manager Magazin". JD.com ma negocjować m.in. z rodzinami Haniel, Schmidt-Ruthenbeck i Beisheim. Kluczowa dla transakcji jest rodzina Haniel, posiadająca 16,7 proc. udziałów w Ceconomy. Od lat je zmniejsza w tej spółce. 

Razem potomkowie tych rodzin posiadają około jednej trzeciej akcji Ceconomy. Jeżeli nowy akcjonariusz osiągnie próg 30 proc, będzie musiał złożyć ofertę na pozostałe akcje. 

Duże udziały w spółce mają potomkowie założyciela Media Markt, Ericha Kellerhalsa. Wymienili swoje udziały w MediaMarkt-Saturn na prawie 30 proc. udziałów w macierzystej spółce holdingowej, jak informuje portal "Wiadomości Handlowe". Podaje też opinie ekspertów, że ten pakiet akcji może być trudny do przejęcia przez inwestora, przez co nie ma gwarancji, że transakcja dojdzie do skutku.

Jakie to może mieć dla nas konsekwencje? Jeśli do transakcji dojdzie, może otworzyć to gigantowi dostęp do obrotu chińskimi, tańszymi produktami elektroniki użytkowej za pośrednictwem sieci sklepów Media Markt i Saturn. Tak twierdzą "Wiadomości handlowe".

Co to jest JD.com?

JD.com to kolosalna platforma e-commerce z główną siedzibą w Pekinie, posiadająca ponad 580 milionów aktywnych użytkowników. To trzecia co do wielkości firma internetowa na świecie i główny konkurent serwisu Alibaba w Azji.

Firma słynie z rozbudowanych inwestycji - rozbudowuje sieć stacjonarnych sklepów (w planie milion), posiada olbrzymią sieć magazynów, do której zaliczają się także zagraniczne centra dystrybucyjne i korzysta z sieci dronów, jak i pojazdów bezzałogowych.

Międzynarodowa działalność chińskiego giganta obejmuje około 90 magazynów celnych, międzynarodowych magazynów przesyłek bezpośrednich i magazynów zagranicznych o łącznej powierzchni około 900 tysięcy metrów kwadratowych. W Polsce posiadają dedykowany magazyn w Nadarzynie, specjalizujący się w urządzeniach elektronicznych.

JD.com w Polsce

O działaniach chińskiej spółki pisaliśmy na INNPoland w kontekście otwarcia ich supermarketu Ochama i współpracy z Biedronką.

W grudniu 2022 roku JD Logistics i Biedronka, największa sieć detaliczna w Polsce, ogłosiły partnerstwo, w ramach którego polski gigant spożywczy wykorzysta możliwości magazynowe i dystrybucyjne JD Logistics w kraju do realizacji zamówień online i rozwoju biznesu internetowego.

Z kolei Ochama to internetowy supermarket, który należy do JD.com. Oferuje on swoim klientom możliwość dokonywania zakupu wielu przedmiotów i produktów z wielu kategorii. Asortyment sklepu jest bogaty, gdyż znajdziemy w nim m.in. artykuły spożywcze, artykuły chemiczne, spożywcze oraz artykuły gospodarstwa domowego. Oprócz tego klienci mają do dyspozycji szeroką ofertę sprzętu elektronicznego oraz artykułów związanych z dekorowaniem domu.

Czytaj także: https://innpoland.pl/199747,chinski-internetowy-supermarket-ochama-w-polsce-pelen-asortyment-z-dostawa