Amazon słono zapłaci za wprowadzanie w błąd? UOKiK nieugięty w sprawie klientów

Adam Bysiek
27 marca 2024, 12:57 • 1 minuta czytania
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył właśnie gigantyczną karę na Amazon. Wśród najpoważniejszych zarzutów wobec znanej platformy handlowej jest wprowadzanie klientów w błąd co do faktycznego terminu dostawy zamawianych produktów. Amazon będzie musiał zapłacić prawie 32 miliony złotych.
UOKiK ukarał Amazon – w tle nieuczciwe praktyki Jakub Walasek/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

W wydanym komunikacie UOKiK wyjaśnił, że Amazon był kierowany zarzutami dotyczącymi wykorzystywania dark patterns, czyli technik manipulacyjnych, które mają na celu wprowadzenie konsumentów w błąd lub skłonienie ich do podejmowania działań, których nie chcą wykonać.


W szczególności chodziło o sytuacje, w których klienci Amazona byli mylnie informowani o dostępności produktów oraz terminach dostaw.

Potężna kara finansowa dla Amazon

"Decyzja Prezesa Urzędu dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Wątpliwości Prezesa Urzędu wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”. Do Urzędu wpływały sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu" – informuje UOKiK w wydanym komunikacie.

Komunikat UOKiK wyjaśnił, że konsumenci, którzy złożyli zamówienia na platformie Amazon i dokonali płatności, często nie otrzymywali zamówionych produktów. Sygnały od konsumentów oraz liczne reklamacje składane do przedsiębiorcy potwierdziły tę sytuację. Przykładowo, w trakcie postępowania ustalono, że Amazon wielokrotnie anulował zamówienia na popularne czytniki e-booków.

UOKiK zwraca również uwagę na sposób prezentowania tych informacji klientom. "Informacja o tym jest zawarta w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie zakupów na platformie, ale może być trudno dostępna – jest napisana szarą czcionką na białym tle, na samym dole strony" - dodano.

Amazon naruszył interesy konsumentów

Kara nałożona na Amazon w Polsce wynosi ponad imponujące 31 milionów złotych, dokładnie 31 850 141 złotych. Ta znacząca suma ma stanowić sankcję za praktyki uznane przez UOKiK za naruszające prawa konsumentów.

Ważnym elementem komunikatu jest również zaznaczenie, że spółka Amazon ma obowiązek opublikować decyzję UOKiK na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych. Ponadto warto zauważyć, że decyzja Urzędu nie jest jeszcze prawomocna, co oznacza, że spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

Spółka po wydaniu decyzji o ukaraniu jej za nieuczciwe praktyki odniosła się do sprawy w firmie oświadczenia.

"W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji".