W Afryce wybudują odpowiednik CPK w kilka lat. Zaabsorbuje ruch lotniczy z całego regionu

Marcin Gościński
16 sierpnia 2024, 06:48 • 1 minuta czytania
W Etiopii powstanie megalotnisko, które jest już nazywane "afrykańskim CPK". Inwestycja Ethiopian Airlines przebiega bez problemów. Od razu znaleźli się inwestorzy, a budowa ma zakończyć się za kilka lat. Hub lotniczy będzie w stanie obsłużyć ponad 100 mln pasażerów.
W Etiopii powstanie "afrykańskie CPK" – budowa zakończy się w pięć lat w 2029 roku TONY KARUMBA/AFP/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

9 sierpnia szef państwowych Ethiopian Airlines zakomunikował, że Etiopia podpisała umowę na zaprojektowanie nowoczesnego, czteropasmowego lotniska. Będzie ono największym w Afryce. Jak informuje agencja Reuters, zakończenie budowy nastąpi ciągu pięciu lat.


Port lotniczy będzie położony w pobliżu miasta Bishoft, znajdującego się ok. 45 kilometrów od stolicy Addis Abeba. Będzie w stanie obsłużyć 100 milionów pasażerów rocznie, a także zapewnić miejsce dla 270 samolotów – poinformował na konferencji prasowej dyrektor generalny Ethiopian Airlines Mesfin Tasew.

Etiopia wybuduje "afrykańskie CPK" w pięć lat

Lotnisko zaprojektuje firma inżynieryjno-doradcza Sidara, która ma swoją siedzibę w Dubaju. Decyzja o wybudowaniu portu, który jest określany w polskich mediach jako "afrykańskie CPK", zapadła dość szybko. Plany budowy lotniska zostały ogłoszone po raz pierwszy w 2018 roku. Jak poinformował Mesfin Tasew, "pięcioletni projekt zostanie sfinalizowany w 2029 roku".

Rzecznik Ethiopian Airlines Mesfin Tasew stwierdził również, że międzynarodowy port lotniczy Bole Addis Abeba (aktualnie główny węzeł komunikacyjny największej afrykańskiej linii lotniczej) osiągnie niedługo przepustowość 25 milionów pasażerów rocznie.

Główne lotnisko w stolicy Etiopii ma problemy z przepustowością. Zamiast rozbudowy będzie nowy port

Jak informuje rynek-lotniczy.pl, port Bole Addis Abeba pełni funkcję hubu określanego również "oknem na świat Afryki", obsługując połączenia do państw zarówno w Afryce, jak i Azji, Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Ameryce Północnej. W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 13,9 mln pasażerów i w tym roku planuje przewieźć o 30 proc. podróżnych więcej, osiągając wynik 25 mln podróżnych.

Operator zauważył ograniczenia lotniska i sprawnie zareagował, nie decydując się na rozbudowę, ale stawiając na zupełnie nowy port komunikacyjny, który będzie sprawniej działał i będzie w stanie obsłużyć więcej pasażerów. "Afrykańskie CPK" będzie w stanie obsłużyć 110 milionów pasażerów.

Inwestycja Ethiopian Airlines pochłonie miliardy dolarów. Chętnych na udzielenie pożyczki nie brakuje

Inwestycję w "afrykańskie CPK" podzielono na kilka etapów. Jak podaje Reuters, "sama faza pierwsza będzie kosztować co najmniej 6 miliardów dolarów". Pieniądze zostaną pozyskane z pożyczek i już pojawiły się firmy, które są zainteresowane współpracą.

Dzięki wyjątkowej przepustowości i światowej klasy infrastrukturze nowe lotnisko podniesie poziom lotnictwa afrykańskiego i wzmocni partnerstwa, co oznacza znaczący postęp w podróżach lotniczych na kontynencie.Mesfin TasewRzecznik Ethiopian Airlines/ źródło: rynek-lotniczy.pl

Jak informuje rynek-lotniczy.pl, na "afrykańskie CPK" będzie się składać terminal o powierzchni 1,1 mln metrów kwadratowych, a także zaplecze techniczne niezbędne do serwisowania maszyn o powierzchni 126 tys. metrów kwadratowych oraz terminal do obsługi cargo o powierzchni 100 tys. metrów kwadratowych.

Czytaj także: https://innpoland.pl/206798,lotnisko-chopina-nie-wytrzymuje-natezenia-ruchu-limit-przekroczony