Znad morza dojedziesz w góry w 3 godziny. Wiemy kiedy będzie to możliwe
Na koniec 2025 roku ma nastąpić zakończenie ewaluacji ws. rozbudowy sieci kolejowej w Polsce. Tak wskazało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską. Ewaluacja nie obejmie natomiast podstawowego ciągu linii "Y" (Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań) – ta będzie przygotowana możliwie szybko do realizacji.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że ewaluacja będzie podstawą do podejmowania decyzji związanych z kierunkiem rozwoju infrastruktury kolejowej oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych "w zakresie pozostałych ciągów".
Dotychczasowe wyniki ewaluacji nie doprowadziły do drastycznych zmian w planach rozbudowy sieci kolejowej w Polsce
Z informacji Ministerstwa Infrastruktury, które przytacza PAP Biznes, prace ewaluacyjne są prowadzone z udziałem specjalistów branżowych. Dotyczy to współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., a także interesariuszami branżowymi i samorządowymi.
Ministerstwo Infrastruktury zakomunikowało, że ewaluacja nie wiąże się z drastycznymi zmianami. Resort stwierdził, że "na chwilę obecną żaden z projektów nie został wykluczony z przygotowań do realizacji".
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło jednak: "że nie można – przed zakończeniem wspomnianych prac – z pewnością potwierdzić, że będzie (projekt) realizowany w kształcie, w jakim był pierwotnie planowany".
Jakie kwestie związane z inwestycjami są poddawane ewaluacji?
W trakcie ewaluacji analizom poddaje się wiele aspektów, kluczowych w kontekście nadchodzących inwestycji. Dotyczy to m.in. spodziewanej liczby pasażerów i pociągów na wybranych trasach, a także ich położenia na ciągach europejskich.
Podczas badań, eksperci rewidują też adekwatność parametrów technicznych, czy stopień zaawansowania projektów. Ewaluacja obejmuje również weryfikowanie dostępności i realności alternatywnych i ewentualnych rozwiązań.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej w Polsce opiera się na trzech filarach
Resort infrastruktury wyjaśnił, że przygotowany plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce został oparty na trzech filarach:
- filar pierwszy: skomunikowanie każdego powiatu w Polsce z pociągami dalekobieżnymi,
- filar drugi: umożliwienie podróżowania przez całą Polskę – m.in. znad morza w góry w ok. 3 godziny,
- filar trzeci: połączenie polskich aglomeracji z Warszawą – w czasie podróży trwającym do 100 minut.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało również, że "Jednym z kluczowych założeń jest wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ)" w perspektywie do 2035 roku. Resort podkreślił, że HRJ będzie bazą dla opracowania nowego planu transportowego.
Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury to właśnie Horyzontalny Rozkład Jazdy jest sposobem na "wdrożenie koncepcji dostępu do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu".
Jak można przeczytać na hrj.gov.pl – projekt jest realizowany z udziałem resortu infrastruktury, CPK, PKP, a także Centrum Unijnych Projektów Transportowych we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego.
Czytaj także: https://innpoland.pl/208010,rekordowa-wyplata-dla-polski-z-kpo