Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła nowy przetarg na budowę. Powstanie ponad 4-kilometrowy tunel w Łodzi, kluczowy element tzw. połączenia Y, czyli kolei dużych prędkości oraz szerszego projektu Polski 100-minutowej. Dołączy on do innych inwestycji w tym mieście.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Otwarcie przetargu dla Centralnego Portu Komunikacyjnego zaplanowano na koniec września. Tunel o długości ok. 4,6 km pomieści dwa tory, będzie największym takim przejazdem kolejowym w Polsce. Co przewidziano w projekcie?
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Tunel kolejowy pod Łodzią
"To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce" – przekazał prezes CPK, Filip Czernicki.
Tunel dla kolei dużych prędkości zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 m. Pociągi będą mogły nim przejeżdżać w obu kierunkach. Będzie częścią połączenia Y między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, od strony Warszawy pociągi będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna.
– To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny punkt w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyspieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Najlepsze oferty będą wybierane na podstawie ceny (70 proc.) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Realizacja zamówienia przez wykonawcę ma potrwać 46 miesięcy od podpisania umowy. Ten ogromny tunel dla kolei dużych prędkości dołączy do innych tuneli, czterech jednotorowych drążonych pod Łodzią.
"Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec)" – informuje PKP PLK.
Program CPK
Pozostałe dwa z trzech kontraktów dotyczących miasta Łódź już powstają. Mowa o wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (prace są na zaawansowanym poziomie) oraz budowie komór, startowej na Retkinia i odbiorczej na Fabryczna.
W ramach programu CPK oprócz kolei dużych prędkości ma powstać również centralne lotnisko, zlokalizowane między Warszawą i Łodzią. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Do 2032 roku CPK ma wypuszczać pierwsze samoloty, z docelową przepustowością 34 mln pasażerów.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Rząd inwestuje w polskie koleje
Celem koalicjantów jest umożliwienie, aby pociągi mogły poruszać się Centralną Magistralą Kolejową z prędkością 250 km/h, co ma usprawnić transport kolejowy i właśnie umożliwić dotarcie do dowolnego miejsca docelowego w kraju w 100 minut.
Do 2030 roku PKP chce zrealizować szereg dużych inwestycji, które również są częścią tego programu. Więcej przeczytacie na INNPoland.