Zdarza się, że jestem poproszony o parę słów dla jakiegoś medium. Zazwyczaj wypowiedzi są skracane i praca włożona w kompleksową odpowiedź "kurzy się" na dysku komputera. Aby temu zaradzić, postanowiłem podzielić się w pełnej wersji tym, co trafia ode mnie do dziennikarzy.
Dzisiaj pierwszy wpis z cyklu #GieniuszDlaMediów, a pytania, na które odpowiadam to:
1. Jakie zna Pan najbardziej oryginalne metody motywacji pracownika?
2. Jakie ma znaczenie motywowanie kadry i jak wpływa ono na wydajność pracy?
1. Jakie zna Pan najbardziej oryginalne metody motywacji pracownika?
Mówiąc o "motywowaniu", mamy często w głowie obraz fikuśnych atrakcji podszytych adrenaliną lub energetycznych mówców, którzy ze sceny wykrzykują jakąś wersję jesteś zwycięzcą!. Takie wydarzenia potrafią wywrzeć bardzo intensywne wrażenie, ale jest to efekt krótkotrwały i nieprzekładający się na wydajność w pracy. Mówiąc o prawdziwym motywowaniu, potrzebujemy sięgnąć do tego, co sprawia, że pracownik podejmuje działanie, którego od niego oczekujemy i - tutaj tak naprawdę jest sedno - konsekwentnie to działanie realizuje.
Kilka lat temu Google postanowiło sprawdzić, jakie zachowania menedżera sprawiają, że jego zespół jest skuteczny. Zatrudniono sztab naukowców, którzy zidentyfikowali osiem takich zachowań. Najważniejszym z nich okazało się bycie dobrym coachem. Co to oznacza w praktyce? Jest to partnerska relacja przełożony-podwładny, oparta na dialogu, słuchaniu, poleganiu na kreatywności pracownika i szczerym docenianiu go. Ważne jest to, że mówimy o postawie coachingowej realizowanej każdego dnia, a nie od przypadku do przypadku. Z tego wszystkiego najważniejszym czynnikiem jest słuchanie - coś, co może wydawać się banalne, a jednocześnie jest tak trudne do wdrożenia, o czym każdy z nas z pewnością miał okazję się przekonać. Jeśli szukamy metody "oryginalnej", po prostu słuchajmy i uczmy się słuchać, bo mimo swej pozornej prostoty, jest to kompetencja, w której rozwój inwestujemy najmniej. Niewiele rzeczy zmotywuje bardziej niż partnerski dialog z przełożonym.
2. Jakie ma znaczenie motywowanie kadry i jak wpływa ono na wydajność pracy?
Jeśli mówimy o motywowaniu kadry zarządzającej i przełożeniu ich zmotywowania na pracowników, najprościej posłużyć się powiedzeniem, że Ludzie nie odchodzą z firmy, odchodzą od przełożonych. Z tej sentencji płynie wniosek, że jakość pracy kierowników ma kolosalne przełożenie na wynik organizacji jako całości. I tak, jak coachingowa postawa szefa pomaga w lepszym prowadzeniu skutecznego zespołu, tam samo szef powinien szukać coachingowego wsparcia dla siebie. Może ono pochodzić z wewnątrz organizacji. od przełożonego czy dedykowanej do tej roli osoby, lub wynikać z zatrudnienia profesjonalnego coacha spoza organizacji.
Co ważne, badania wskazują, że ROI - zwrot z inwestycji - związany ze współpracą z profesjonalnym coachem sięga setek procent. Korzyści z takiej relacji dotyczą zarówno osoby uczestniczącej w coachingu, jak też kaskadują szarzej na organizację. Dobrze zrealizowany coaching menedżera jest jedną z najskuteczniejszych metod motywowania i wzrostu konkurencyjności organizacji w ogóle, bo przekłada się nie tylko na osobę objętą coachingiem, ale wpływa na jego podwładnych oraz inne osoby, z którymi bezpośrednio współpracuje.
________________________________
Więcej o tym, jak działa coaching w tym wpisie >>>