Reklama.
Czym JEST coaching?
Spośród wielu definicji coachingu najprostszą wydaje mi się ta stosowana przez International Coaching Community: coaching to proces, którego głównym celem jest wzmocnienie klienta oraz wspieranie go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonych zmian (na podstawie własnych odkryć, wniosków, zasobów).[1]
Spośród wielu definicji coachingu najprostszą wydaje mi się ta stosowana przez International Coaching Community: coaching to proces, którego głównym celem jest wzmocnienie klienta oraz wspieranie go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonych zmian (na podstawie własnych odkryć, wniosków, zasobów).[1]
W uzupełnieniu powyższej definicji dodam, że coach: więcej słucha niż mówi; pyta, a nie udziela odpowiedzi; wymaga od klienta własnych rozwiązań, a nie daje swoje. A z drugiej strony - klient w coachingu: sam definiuje swoje cele; samodzielnie ustala sposoby ich realizacji; bierze całkowitą odpowiedzialność za przełożenie tych ustaleń na działanie.
I właśnie to odróżnia coaching od innych metod pracy, w których - upraszczając - ktoś rozwiązuje "problem" za kogoś, bo "wie lepiej".
1. Jak uczyć się coachingu?
Coaching to zestaw umiejętności, które pozwalają pracować z klientem w sposób nieoceniający, motywujący i praktyczny. Edukacja coacha to połączenie teorii i maksimum praktyki. Obok wiedzy o słuchaniu, zadawaniu pytań, pracy z wartościami, przekonaniami, formułowaniu celów, motywacji dobra szkoła coachingu daje możliwość praktykowania z innymi kursantami oraz z osobistym mentorem, jak również wymaga samodzielnego prowadzenia sesji z własnymi klientami.
Coaching to zestaw umiejętności, które pozwalają pracować z klientem w sposób nieoceniający, motywujący i praktyczny. Edukacja coacha to połączenie teorii i maksimum praktyki. Obok wiedzy o słuchaniu, zadawaniu pytań, pracy z wartościami, przekonaniami, formułowaniu celów, motywacji dobra szkoła coachingu daje możliwość praktykowania z innymi kursantami oraz z osobistym mentorem, jak również wymaga samodzielnego prowadzenia sesji z własnymi klientami.
2. W jakich branżach może działać coach?
Najważniejsze umiejętności coacha - słuchanie, zadawanie pytań, praca z wartościami, celami, przekonaniami - dają podstawę do dobrej pracy w wielu branżach i z wieloma klientami. Z moich obserwacji wynika, że specjalizowanie się coachów zależy przede wszystkim od ich osobistych preferencji, doświadczenia czy wartości. Warto zauważyć, że z coachingu korzystają zarówno firmy, jak też osoby indywidualne. Dodatkowo, jednym z najciekawszych bonusów coachingu jest to, że umiejętności coachingowe pomagają lepiej "dogadać się" także z rodziną, znajomymi, czy w zwykłych sytuacjach życiowych - na poczcie, w sklepie, w komunikacji miejskiej.
Najważniejsze umiejętności coacha - słuchanie, zadawanie pytań, praca z wartościami, celami, przekonaniami - dają podstawę do dobrej pracy w wielu branżach i z wieloma klientami. Z moich obserwacji wynika, że specjalizowanie się coachów zależy przede wszystkim od ich osobistych preferencji, doświadczenia czy wartości. Warto zauważyć, że z coachingu korzystają zarówno firmy, jak też osoby indywidualne. Dodatkowo, jednym z najciekawszych bonusów coachingu jest to, że umiejętności coachingowe pomagają lepiej "dogadać się" także z rodziną, znajomymi, czy w zwykłych sytuacjach życiowych - na poczcie, w sklepie, w komunikacji miejskiej.
3. Jak na tym zarobić?
Żeby na coachingu zarobić trzeba być dobrym coachem i trzeba być dobrym w sprzedawaniu swoich usług - to połączenie idealne. Niestety, było mi dane spotkać dobrych coachów, którzy z racji niechęci do sprzedaży nie odnieśli sukcesu na jaki ich stać, jak też osoby, które z coachingiem mają niewiele wspólnego, ale są tak dobre w sprzedaży, że wręcz wypaczają wizerunek tego fachu. Inne rady praktyczne w obszarze zarabianiu na coachingu, to otworzyć się na rynki międzynarodowe i pracować z klientami z zagranicy - zarówno Polakami na emigracji, jak też cudzoziemcami (pod warunkiem płynnego posługiwania się językiem, którym włada klient). Inna oczywista, ale jakże ważna rzecz - po prostu rzetelnie i uczciwie wykonywać zawód. Bywa, że pokusa szybkiego zysku będącego wynikiem nieetycznego zachowania zaprzepaszcza zaufanie, bez którego coach nie może skutecznie szukać nowych klientów.
Żeby na coachingu zarobić trzeba być dobrym coachem i trzeba być dobrym w sprzedawaniu swoich usług - to połączenie idealne. Niestety, było mi dane spotkać dobrych coachów, którzy z racji niechęci do sprzedaży nie odnieśli sukcesu na jaki ich stać, jak też osoby, które z coachingiem mają niewiele wspólnego, ale są tak dobre w sprzedaży, że wręcz wypaczają wizerunek tego fachu. Inne rady praktyczne w obszarze zarabianiu na coachingu, to otworzyć się na rynki międzynarodowe i pracować z klientami z zagranicy - zarówno Polakami na emigracji, jak też cudzoziemcami (pod warunkiem płynnego posługiwania się językiem, którym włada klient). Inna oczywista, ale jakże ważna rzecz - po prostu rzetelnie i uczciwie wykonywać zawód. Bywa, że pokusa szybkiego zysku będącego wynikiem nieetycznego zachowania zaprzepaszcza zaufanie, bez którego coach nie może skutecznie szukać nowych klientów.
4. Jak zostać coachem?
Jeśli chce się zostać coachem, po pierwsze, warto z coachingu skorzystać samemu. Pozytywne zmiany dają ogromną chęć do poznania coachingu "od kuchni" i pracy tą metodą.
Po drugie, warto zastanowić się po co chce się być coachem. Czy ma to być podstawowe źródło dochodu? Praca po godzinach? Hobby? Umiejętność pomagająca w codziennej pracy?
Po trzecie, sprawdzić ofertę szkół coachingu, zasięgnąć rady znajomych, przejrzeć serwisy internetowe dedykowane temu fachowi i wybrać taką ścieżkę nauki, która najlepiej odpowiada naszej motywacji.
Po czwarte i najważniejsze - praktykować, praktykować i jeszcze raz praktykować, uczyć się na błędach, uczyć na sukcesach, korzystać z indywidualnego wsparcia doświadczonych kolegów i nauczycieli coachingu.
Jeśli chce się zostać coachem, po pierwsze, warto z coachingu skorzystać samemu. Pozytywne zmiany dają ogromną chęć do poznania coachingu "od kuchni" i pracy tą metodą.
Po drugie, warto zastanowić się po co chce się być coachem. Czy ma to być podstawowe źródło dochodu? Praca po godzinach? Hobby? Umiejętność pomagająca w codziennej pracy?
Po trzecie, sprawdzić ofertę szkół coachingu, zasięgnąć rady znajomych, przejrzeć serwisy internetowe dedykowane temu fachowi i wybrać taką ścieżkę nauki, która najlepiej odpowiada naszej motywacji.
Po czwarte i najważniejsze - praktykować, praktykować i jeszcze raz praktykować, uczyć się na błędach, uczyć na sukcesach, korzystać z indywidualnego wsparcia doświadczonych kolegów i nauczycieli coachingu.
A jak już zostaniemy coachem, to... nadal praktykować i nieustannie się rozwijać sięgając po literaturę, biorąc udział w spotkaniach i dzieląc się wiedzą z młodszymi kolegami.
_____________________________
O tym, jak działa coaching pisałem też TUTAJ.
Artykuł, do którego przygotowane zostały powyższe wypowiedzi można znaleźć TUTAJ.
_____________________________
[1] Źródło: strona internetowa ICC Poland
[1] Źródło: strona internetowa ICC Poland