Przed paroma dniami zakończył się Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych. Do Poznania na zaproszenie Instytutu Biznesu Rodzinnego przyjechało 300 rodzin biznesowych i wielu doświadczonych ekspertów i managerów związanych z firmami rodzinnymi. Jednym z mówców był Siegfried Gaensslen, który na wiele lat przejął od właściciela Hansa Grohe zarządzanie jego firmą rodzinną.
Firmę rodzinną wyróżniają wartości, którymi się ona kieruje, a te z kolei są spójne z wartościami rodziny. Takie firmy nastawione są na długowieczność.
Większość firm z segmentu MSP to przedsiębiorstwa o charakterze rodzinnym, gdzie właściciele budowali firmę od podstaw i w dalszym ciągu zarządzają nią osobiście. Te z nich, które w ostatnich latach w znaczącym stopniu się rozrosły w sposób naturalny musiały przejść przez zmianę sposobu zarządzania, wprowadzić planowanie strategiczne. Były to zmiany konieczne to tego, aby firma mogła przetrwać na rynku lub znaleźć w sobie niezbędny, potencjał, który umożliwi jej dalszy rozwój.
W ciągu swojej 114-letniej historii istnienia niemiecka firma Hansgrohe przeszła wiele takich zmian. Zaczynała jako niewielki zakład metalowy w Schwarzwaldzie. Dziś produkcja odbywa się w 9 zakładach zlokalizowanych w różnych częściach świata, zatrudnia 3500 pracowników, a produkty są obecne w 140 krajach. Obrót firmy 841,4 mln Euro. 77% przychodu pochodzi z eksportu.
Jak to się dzieje, że pomimo tak wielu zmian i tak szybkiego rozwoju, firmie udało się zachować charakter rodzinny? Odpowiedzią jest – przemyślana strategia rozwoju uwzględniająca strategię biznesu i rodziny. Zarządzanie dwupokoleniowe daje szanse na płynne przejęcie sterów, na transfer wiedzy i wartości strategicznych.
Co wpłynęło na tak spektakularny rozwój firmy?
Siegfried Gaensslen wieloletni CEO firmy Hansgrohe, nie należący do rodziny założycieli, podkreśla kilka ważnych aspektów rozwoju firmy rodzinnej. Rozrastająca się organizacja, podejmująca nowe wyzwania, takie jak wchodzenie na nowe rynki, musi pamiętać o wnętrzu – czyli pracownikach. Zbudowanie i ciągłe dbanie o kulturę organizacyjną połączone z polityką otwartych drzwi daje swobodę oraz buduje przestrzeń dla kreatywności. To najprostsza droga do innowacji, dającej największe możliwości rozwoju. Hansgrohe jest na wysokim 11 miejscu wśród innowatorów, to sprawia, że firma co roku może zwiększać obroty i utrzymywać pozycję globalnego gracza.
Ciekawe jest to, że firma zarządzana jest przez osoby spoza rodziny, większościowy pakiet ma amerykański koncern, a na rozwój firmy w dalszym ciągu kluczowy wpływ ma II i III pokolenie rodziny założycieli. Rodzina posiada 32 % udziałów, reszta należy do Masco Corporation ze stanu Michigan.
Design: pasja tworzenia
Firma Hansgrohe odnosi sukcesy dzięki pasji tworzenia jej właścicieli. Od samego początku jej istnienia Hans Grohe rozwijał produkty, wymyślał nowe rozwiązania techniczne i dbał o ich estetykę. Szczęśliwie, jego potomkowie odziedziczyli po nim nie tylko majątek, ale i pasję.
Firma Hansgrohe wypracowała swoją kulturą zarządzania projektami innowacyjnymi. Proces kreatywny jest optymalizowany. Od pomysłu do wyprodukowania gotowego wyrobu upływa zaledwie jeden do półtora roku, a około 30% obrotu pochodzi ze sprzedaży nowości!
Strategia rozwoju firmy rodzinnej
Strategia firmy rodzinnej może być niepowtarzalnie charyzmatyczna. Składa się na to innowacyjność wypływająca z pasji tworzenia, ale także zawiera wartości jedyne w swoim rodzaju, gdyż odnoszą się one do rodziny. Strategia w końcu ma swoje odzwierciedlenie w konstytucji rodzinnej, obejmuje kwestie sukcesji czyli przekazania wiedzy, władzy, własności a wszystko to w oparciu o wartości. Autentyczność wartości wpisanych do strategii tworzy firmę wyjątkową, odporną na spekulacyjne zawirowania, długowieczną.
Dzisiejsza organizacja potrzebuje także języka, w którym mogą przekazywać informacje na temat strategii, jak i procesów, systemów pomocnych we wdrażaniu strategii i zbieraniu informacji zwrotnych. Sukces przychodzi wtedy, gdy strategia staje się wspólną codzienną sprawą wszystkich pracowników. Właściciele firm rodzinnych odnoszący sukcesy, których spotkałam podczas Kongresu podkreślali, że strategia tworzona z pasją, zamiłowaniem do swojego biznesu przynieść musi owoce.
Niemniej jednak, jedna strategia na dziesięć jest wdrażana skutecznie i trwale. Barier jest wiele, aby uniknąć błędów, przy jednoczesnym zarządzaniu firmą na różnych poziomach, jak bywa w niedużych organizacjach rodzinnych potrzebny jest strateg, coach, mentor w jednej osobie, ktoś, kto z sukcesem i z całą odpowiedzialnością wypracuje wspólnie z właścicielem firmy strategię, a przede wszystkim weźmie odpowiedzialność za wdrożenie jej z sukcesem.
Dobry manager z zewnątrz, jakim okazał się dla Hansgrohe Siegfried Gaensslen rozwinął firmę, wdrożył wiele skutecznych procesów biznesowych. Nie do przecenienia była Informacja zarządcza w rozwoju firmy na wielu rynkach światowych. Dzisiaj firma Hansgrohe znów zarządzana jest przez członków rodziny. Historia zarządzania w tej firmie zatoczyła koło. Jest to dobry pomysł na rozwój firmy w szybko zmieniających się realiach rynkowych, gdzie pojawiające się ryzyka biznesowe, nowe szanse wymuszają zmiany w stylu zarządzania.