Wyzwanie długowieczności
Adrianna Lewandowska
26 kwietnia 2015, 22:59·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 26 kwietnia 2015, 22:59Skuteczna sukcesja przez dwa lub trzy pokolenia w przedsiębiorstwach rodzinnych wcale nie jest tak prosta. Szanse na to, że firma rodzinna przetrwa wystarczająco długo, by przejść w ręce kolejnego pokolenia, nie są duże. Tylko ok. 30% firm przetrwa do następnego pokolenia, a jedynie 10% firm do trzeciego.
Jako właściciel myślisz o sukcesji w swojej firmie. O tym, komu przekażesz władzę i własność zapewniając jednocześnie wiedzę konieczną do prowadzenia działalności. Jesteś odpowiedzialny za tę ważną decyzję – mówisz: „Chcę zaplanować przyszłość firmy i rodziny!”
Świadomość procesu sukcesji
Przyczyny nieudanych przejęć przedsiębiorstw są bardzo różnej natury, jednakże w głównej mierze dotyczą tego, że brakuje odpowiedniego zaplanowania i konkretnej koncepcji tego, w jakim zakresie i komu przekazana zostanie odpowiedzialność za firmę.
Wybuchowa mieszanka uczuć, emocji i interesów może w każdym momencie i na każdym etapie planowania sukcesji eksplodować i zagrozić bezpieczeństwu rodziny, przedsiębiorstwa, majątku i przedsiębiorcy. Na pierwszy plan wysuwa się zatem konieczność połączenia emocji i interesów, choć trzeba się liczyć z tym, że zamiast „rodzinnej jedności” może dojść do niechcianego rozłamu.
W firmach rodzinnych ekonomiczny sukces utożsamiany jest często z trwaniem przedsiębiorstwa, zachowaniem tradycji i długofalowym rozwojem, a nie szybkim zyskiem. Twoją intencją jako właściciela było i nadal jest nie tylko zagwarantowanie zarobkowania i miejsc pracy dla rodziny, ale i zapewnienie sukcesji, a w konsekwencji długowieczności firmy. Przedsiębiorca zarządza przecież czymś ważnym. Ważnym dla niego samego, dla jego rodziny, ale też ważną organizacją z punktu widzenia społeczeństwa.
Pułapki sukcesji
Jest co najmniej kilka dróg przeprowadzenia sukcesji - decydujące są każdorazowo zależności wynikające z powiązań pomiędzy obszarami: rodzinnym, przedsiębiorczym, finansowym, podatkowym i prawnym. Należy przeanalizować pojawiające się między tymi obszarami zależności. Wyzwaniem jest sukcesja nie tylko jako kontynuacja ładu korporacyjnego, ale i jako długookresowe zagwarantowanie konkurencyjności rynkowej przedsiębiorstwa.
Jeśli założyciel nie skonfrontuje się z tym zadaniem odpowiednio wcześnie, by krok po kroku przygotować się do jego realizacji, działa na szkodę swoją, swojego życiowego dzieła i swoich następców.
Istotą procesu sukcesji jest jednak to, że w jego centralnym miejscu są wartości: wartości rodziny i wartości biznesu. To z nich płynie siła nie tylko dla rodziny, by przejść ten proces w godności, wzajemnym szacunku, miłości i życzliwości, ale i dla biznesu, dla jego długowieczności. To co było marzeniem założyciela, co wpłynęło na kulturę firmy, jej sposób funkcjonowania na rynku, jej pozycję rynkową, unikatowość, ma szansę być niesione przez kolejne pokolenia jako jej cenny zasób. Proces, w którym każdy odgrywa jakąś rolę.
Narzędzia sprawnej sukcesji
W harmonijnym działaniu pomaga moderator procesu sukcesji (doradca). Zadaniem tej osoby jest analiza istniejącego potencjału sukcesyjnego, określanie zakresów kompetencji, odkrywanie obszarów rozwoju, wspieranie wszystkich pozostałych grup komunikacyjnie, motywacyjnie i trochę też dyscyplinująco na cały proces transformacji.
Należy poszukać takiej osoby, by pomogła zrobić ten pierwszy krok. Od niego zaczyna się każda podróż.
Proces sukcesyjny jest wyzwaniem dla firmy rodzinnej na około 7 lat. Jest momentami trudny, wymaga też dobrej komunikacji międzypokoleniowej i uwzględniania wielu czynników jednocześnie, należy brać pod uwagę kilka grup interesariuszy. Dlatego osobiście podjęłam się zadania - stworzenia narzędzi, dzięki którym proces ten będzie bardziej przystępny, lepiej zorganizowany. Zaangażowałam w to swoją firmę doradczą - Lewandowska & Partnerzy. Powstał innowacyjny projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej - Kody wartości – efektywna sukcesja w polskich firmach rodzinnych. Celem tego projektu jest przekazać firmom rodzinnym kompletnej wiedzy wraz z narzędziami, aby sprawnie mogły same przeprowadzić sukcesję i stworzyć precedens do dalszego budowania firmy długowiecznej. W firmach rodzinnych ekonomiczny sukces utożsamiany jest często z trwaniem przedsiębiorstwa, zachowaniem tradycji i długofalowym rozwojem, a nie szybkim zyskiem.
Kody wartości – efektywna sukcesja w polskich firmach rodzinnych to cykl spotkań i warsztatów, łącznie w 45 miastach w Polsce. W efekcie eksperci „Kodów Wartości” dotrą do ponad tysiąca przedsiębiorców, potem odbędą się wizyty studyjne w firmach rodzinnych – naszym celem jest wzmocnienie przedsiębiorców z segmentu MMSP w sprawnym przeprowadzeniu sukcesji. Projekt, jego narzędzia i metodologia prezentowane są na dedykowanej platformie komunikacyjnej
www.sukcesja.org.pl