W lutym Grupa Raben zaprosiła przedsiębiorców na śniadanie biznesowe „Raportowanie Społeczne”, podczas którego przedstawiono nową unijną dyrektywę o raportowaniu społecznym oraz raport społeczny Grupy Raben.
Według dyrektywy unijnej z połowy kwietnia 2014 roku od 2016 roku niektóre firmy mają obowiązek raportowania społecznego – sporządzania raportów zawierających dane pozafinansowe, takie jak sytuacja i oddziaływanie firmy w odniesieniu do kwestii środowiskowych, społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.Obowiązek dotyczy przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 500 osób, a spółki giełdowe dodatkowo muszą publikować dane o różnorodności w zatrudnianiu w kluczowych organach, np. jeśli chodzi o płeć czy wiek.
Strategię CSR na kilku płaszczyznach połączoną z raportowaniem społecznych od lat realizuje Raben: np. w aspekcie środowiskowym przedsiębiorstwo kontroluje emisję szkodliwych substancji w pojazdach, wprowadza elektroniczne faktury i ankiety on-line zamiast papierowych; w aspekcie edukacyjnym organizuje z dziećmi i młodzieżą spotkania o roli transportu oraz bezpieczeństwa drogowego. Ważna jest również współpraca z przedsiębiorstwami społecznymi oraz wolontariat pracowniczy.
Choć sam obowiązek jest nowością w polskim prawie, to jednak działania CSR firmy realizują często, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę. Wiele z tych firm to firmy rodzinne (jak Raben), które działają na rzecz swoich pracowników i lokalnych społeczności. Choć balans między biznesową skutecznością a społeczną odpowiedzialnością biznesu jest trudny do osiągnięcia, to wiele firm, w szczególności firmy rodzinne, potrafi go osiągnąć. Ich sekret tkwi w zarządzaniu przez wartości – wartości, które przez lata są krzewione i pielęgnowane w rodzinie biznesowej. Rodziny biznesowe nie pozostają obojętne na swoje otoczenie i dobro i rozwój lokalnej społeczności.
Doceniając firmy rodzinne, które od lat prowadzą biznes w oparciu o wartości i zaangażowanie społeczne, w Instytucie Biznesu Rodzinnego postanowiliśmy wyróżnić je poprzez nadanie im tytułu Firmy Rodzinnej Roku. Konkurs organizujemy we współpracy: partnerem merytorycznym Konkursu jest PwC, a sponsorem Bank Millennium.
Uroczyste wręczenie statuetki dla laureata konkursu odbędzie się podczas Gali Wieczornej III Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych (18-19 kwietnia 2016, Poznań).
Firmy rodzinne, które są dumne ze swoich działań społecznych i chcą pochwalić się nimi z innymi przedsiębiorstwami, zachęcam do zgłaszania aplikacji do konkursu!